Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:24:57 GMT

زنگ ورزش جبران کننده کم تحرکی نیست

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۵۳۵۰

زنگ ورزش جبران کننده کم تحرکی نیست

تهران-ایرنا-ورزش و تحرک دانش آموزان به دلیل نبود فضای بازی، به زنگ ورزش محدود شده است که به باور معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش،اکتفا به 2 ساعت زنگ ورزش در مدارس نه تنها درمان کننده فقر حرکتی نیست بلکه حرکات غیر اصلاحی این زنگ، آسیب های اندامی بیشتری به دنبال دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار علمی ایرنا، وجود 2 ساعت زنگ ورزش در هفته برای دانش آموزان پایه ابتدایی و سه ساعت برای پایه دبیرستان هم نتوانست بر جنب و جوش و تحرک دانش آموزان تاثیر بگذارد وکم تحرکی و چاقی دانش آموزان، زنگ شیوع فقر حرکتی را به صدا درآورده و عامل بروز آسیب های جسمی، حرکتی و روانی در میان دانش آموزان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موضوعی که مسوولان امر را بر آن داشت تا با ایجاد کارگروه تخصصی حرکات اصلاحی، 40 درصد دانش آموزان پایه ششم در سراسر کشور را به صورت پایلوت، مورد ارزیابی و پایش قامتی اسکلتی قرار دهند.
در همین راستا، «عباس حاجی زاده» معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی دفتر تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره چرایی پایش پایه ششم گفت: با توجه به نظرسنجی از متخصصان امر و اتفاق نظر غالب آنها در مورد دوره طلایی سنی پایه ششم در دانش‌آموزان برای رسیدگی و اجرای حرکات اصلاحی، ابتدا پایش دانش‌آموزان در این رنج سنی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا به وضعیت کنونی آن اشراف بهتری پیدا کنیم و مطابق آن سیاستگذاری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پایش و ارزیابی دانش آموزان با تحت پوشش قرار دادن 5 درصد دانش آموزان، در سال گذشته انجام شده بود که به دلیل کمبود بودجه، نتیجه مورد نظر را دربر نداشت. اما با اختصاص اعتبار، امسال 40 درصد دانش آموزان پایه ششم که حدود 442 هزا نفر از یک میلیون و104 هزار دانش آموز پایه ششم هستند که توسط سامانه کانون های حرکات اصلاحی زیر مجموعه آموزش و پرورش به صورت کمی و هم به صورت کیفی، مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرند.
حاجی زاده با اشاره به این که دانش آموزان توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت حاضر در کانون های حرکات اصلاحی تفکیک می شوند، گفت: در کانون های حرکات اصلاحی، دانش آموزان به سه دسته گروه سبز یعنی کسانی که مشکل حادی ندارند و برنامه تمرینی به آنان داده می شود و هر 6 ماه یک بار ارزیابی می شوند، گروه زرد یعنی دانش آموزانی که مشکلات آنان از دسته قبلی بیشتر است و درکانون هفته ای 3 جلسه و جلسه ای دو ساعت تمرینات بدنی روی آنان کار می شود و برای رفع ناهنجاری ها، هر سه ماه یکبار ارزیابی می شوند و گروه آخر،گروه قرمز که آنان را به پزشکان فیزیوتراپی یا کلینیک های درمانی معرفی می کنند تقسیم می شوند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به 312 کانون حرکات اصلاحی در کل کشور وجود دارد که در آن، نیروهای دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری در زمینه حرکات اصلاحی مشغول رسیدگی به ناهنجاری های قامتی و اسکلتی دانش‌آموزان هستند.
حاجی زاده خاطرنشان کرد: در شهر تهران 37 هزار و 748 دانش آموز و شهرستان های تهران هم 32 هزار و 197 که مجموعا در استان تهر ان 69 هزا نفر تحت پوشش قرار می گیرند.

** زنگ ورزش مدارس، جوابگوی کم تحرکی نیست
حاجی زاده در پاسخ به این پرسش که مشکلات حرکتی در میان دختران بیشتر نمود می کند یا پسران، گفت: مشکلات و فقر حرکتی با توجه به این که کم تحرکی در جامعه وجود دارد و همچنین محدودیت های خاصی که دختران ما دارند، در میان دختران شایع تر است به همین دلیل پایه ششم را که سن پیش از بلوغ آنان است را انتخاب کردیم.
وی درباره فرهنگ سازی این پایش در میان سایر اعضای خانواده دانش آموزان هم اینگونه توضیح داد: یکی از بحث های ما فرهنگ سازی است که خوشبختانه این کارگروه، برای والدین هم محتوایی آماده کرده است تا با فرهنگ سازی، والدین احساس نکنند که دانش آموز دختر یا پسرشان دچار بیماری است.
وی تصریح کرد: در راستای درمان فقر حرکتی، نمی توان تنها به زنگ های ورزش اکتفا کرد چرا که کل ساعتی که معلم در طول سال تحصیلی، تربیت بدنی تدریس می کند را اگر هفته ای دو ساعت محسوب کنیم، حدود 75ساعت در کل سال خواهد بود و طبیعی است که این میزان تحرک ورزشی، جوابگوی از بین رفتن فقرحرکتی نیست.
«برهمین اساس، نظام آموزش و پرورش به سمت فوق برنامه مدارس پیش رفته و از جمله طرح هایی که ایجاد کرده ایم طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه ای است که امسال حدود 4 میلیون و 900 هزا نفر در المپیادهای ورزشی شرکت کردند. حیاط پویا هم از دیگر طرح هایی است که با اولویت مدارس ابتدایی به مرحله اجرا رسیده است.»
معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی دفتر تربیت‌بدنی آموزش و پرورش، ضمن یادآوری این موضوع که آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف خود نیازمند همکاری سایر نهاد ها است گفت: امروزه که جامعه ما به سمت سبک زندگی ماشینی رفته و موبایل ها و فضای مجازی گریبان بچه ها را گرفته تا آن جا که برای ورزش تنبلی می کنند، مدیران کل و روسای ادارات مناطق استان ها و شهرستان ها را برای رفع کم تحرکی به تکاپو واداشته است که امیدواریم با یاری تمامی مسوولان امر، بتوانیم از اضافه وزن و چاقی دانش اموزان و شیوع بیماری های غیرواگیری مانند دیابت و سکته ها قبلی عروقی در میان آنان جلوگیری کنیم.
علمی*9294*1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش كم تحركي دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • توزیع کتب درسی براساس محل تحصیل دانش آموزان
  • افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش