Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:18:54 GMT

سطح گلخانه های کشور به 48 هزار هکتار افزایش می یابد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۵۸۳۹

سطح گلخانه های کشور به 48 هزار هکتار افزایش می یابد

قزوین - ایرنا - معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: گسترش گلخانه های کشور طی یک برنامه 10 ساله به 48 هزار هکتار از اولویت های دولت تا پایان برنامه هفتم توسعه است.

محمدعلی طهماسبی روز چهارشنبه در حاشیه نشست اعضای صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توسعه گلخانه ها را از مهمترین طرح های دولت در چشم انداز 10 ساله دانست و افزود: سطح کشت گلخانه ای کشور هم اکنون 14 هزار هکتار بوده و دولت با تسهیلاتی که برای توسعه این کار در نظر گرفته افزایش 2 هزار و 700 هکتاری را تا پایان امسال هدف گذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به نقش مهم شیوه تولید در گلخانه‌ها، تاکید کرد: محصولات کشاورزی آب بر در قالب شیوه تولید گلخانه ای با بهره وری بیشتری همراه است که اگر با سازه های مناسب همراه باشد تا 90 درصد باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.
به گفته این مسئول، یکی از موضوعاتی که همواره برای دولت اهمیت دارد، رونق توسعه صنعت سازه‌ های گلخانه ای است و هم اکنون نیز این صنعت تازه پا توانسته در کشور اشتغال زیادی به همراه داشته باشد.
طهماسبی یکی از دغدغه های وزارت جهاد کشاورزی را کشت محصولات پر آب در فضاهای باز برشمرد و اضافه کرد: قرار است از سال 1400 با ایجاد انگیزه های لازم در این حوزه شاهد رونق و توسعه گلخانه ها باشیم.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ایجاد سایبان روی گلخانه ها می تواند با توجه به فصل تابستان با افزایش گرما و تبخیر بیش از اندازه آب از سطح زمین در کنار تگرگ و بارش باران، از خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری کند.
به گفته وی، کشور ما دارای پهنه های وسیع کشاورزی است که با توجه به تنوع اقلیمی موجود در آن، حدود 40 میلیون هکتار آن در طول سال با بارش 350 میلی متری و حدود 21 میلیون هکتار آن نیز با 400 میلی متر بارندگی روبرو است.
طهماسبی اضافه کرد: اراضی شیب دار موجود با مساحت 500 هزار هکتاری نیز تحت مطالعه قرار دارد تا با مشارکت مردم و ایجاد پوشش گیاهان دارویی نظیر خارشتر، از هدر رفت آب جلوگیری شود.
این مسئول در تشریح مشکلات کشاورزی کشور، گفت: مشکل اصلی موجود فرسایش خاک بوده که در هر هکتار 16 تن به ثبت رسیده در حالی که میزان جهانی آن 6 تن در هر هکتار گزارش شده است.
9925/8054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد کشاورزی گلخانه ها دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹۷۵ گلخانه کوچک مقیاس خانگی در راستای ایجاد اشتغال برای روستاییان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سعید نارویی اظهار داشت: با توجه به مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1402 تا امروز پنج هزار و 329 پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته  که منجر به صدور سه هزار و 354 مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی در سطح 98 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 975 گلخانه‌ خانگی در سطح 57 هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند. 

نارویی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، به دلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح، امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد. گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح 90 تا 299 مترمربع احداث می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید