Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:57:55 GMT

آیین نکوداشت دکتر محمد روشن در رشت برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۹۳۹۰

آیین نکوداشت دکتر محمد روشن در رشت برگزار می‌شود

حساس خواه از برگزاری آئین پاسداشت ادیب فرهیخته گیلانی استاد «محمد روشن» با عنوان شب روشن در رشت خبرداد.

«ژاله حساس‌خواه » با اشاره به برگزاری آیین نکوداشت دکتر «محمد روشن»، ادیب فرهیخته گیلانی در رشت با تاکید بر اینکه تجلیل از بزرگان علم، ادب و فرهنگ از وظایف اصلی سازمان‌های فرهنگی است به خبرنگار شبستان گفت: هدف از برگزاری این آیین تقدیر از ۶۰ سال تلاش شبانه‌روزی دکتر محمد روشن، چهره شاخص علمی، مصحح پیشکسوت آثار فاخر دوره اسلامی و همچنین چهره ماندگار زبان ادب فارسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان ادامه داد: این مراسم با حضور شخصیت‌های برجسته کشوری و استانی و سخنرانی اساتید برجسته ادبیات همچون حسن انوشه، سیدعلی آل داوود و طهمورث ساجدی یکشنبه(25 آذر) در مجتمع فرهنگی، هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت برگزار می‌شود.

 

وی افزود: در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از عکس‌ها، احکام و آثار استاد در نگارخانه مارلیک مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) برپا می‌شود.

 

حساس‌خواه با بیان اینکه برگزاری آیین‌های پاسداشت مفاخر کشور ضمن تقدیر از تلاش‌های آنان، زمینه تشویق نسل جوان به تداوم مسیر علم و دانش را فراهم می‌کند اذعان کرد: این مراسم به همت 9 سازمان فرهنگی استان از جمله استانداری گیلان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، سازمان منطقه آزاد انزلی، شورای اسلامی و شهرداری و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت، پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: خراسان جنوبي بیرجند معاون اول رئیس جمهور کرمان هرمزگان خراسان جنوبی بازدید بجنورد خراسان شمالی طلا تجلیل از مفاخر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۹۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز یکشنبه۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با دعوت از علاقه‌مندان و گردشگران گفت: پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در روزهای ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل بنای تاریخی ارگ سپه‌سالار و عمارت دختر ناصرالدین‌شاه شهر امیریه، پایتخت گل غلتان ایران از توابع شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: در آیین گل غلتان، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند و بنا به اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کنند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شوند.

مجتبی اکبرپور گفت: در باور اهالی منطقه غلتاندن بدن نوزادان زیر یک سال، در میان‌برگ‌های گل محمدی باعث حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به‌ویژه آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شود.

او افزود: سالیانه هزاران نفر ازهم‌وطنان، از سراسر کشور، برای مطهر کردن نوزادان زیر یک سال خود در گلبرگ‌های گل محمدی و تماشای این آئین در جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه حضور می‌یابند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه جشنواره ملی، آیینی و مذهبی گل غلتان، یک آیین معنوی چند صدساله در شهر امیریه دامغان است که در اردیبهشت، ماه رویش گل‌های محمدی، در این شهر اجرا می‌شود، افزود: جشنواره گل غلتان می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان با شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر امیریه، گامی مؤثر در افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشد.

او بابیان اینکه اشاعه ترویج آداب سنت‌های ایران اسلامی و ایجاد شورونشاط اجتماعی محور و هدف اصلی این برنامه است، گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، بازدید از گلستان‌های محمدی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز است که به ثبت ملی رسیده است.

شهر امیریه در ۲۵ کیلومتری شهر دامغان و ۹۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903105

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • برگزاری مراسم بازنشستگی و تجلیل از دکتر عراقی‌زاده
  • برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه
  • برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه
  • نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • چشم ایلام به آمدن شهید تازه تفحص شده روشن شد
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است