کورس تئاترهای لاکچری
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۰۰۵۱
بازار لاکچریبازها در تئاتر و سالنها حسابی گرم است، الیور توئیست، بینوایان و اپرا- نمایش «هفت شهر عشق». نخستین چراغ تئاترهای پرخرج در یکی دوسال گذشته را حسین پارسایی در تالار وحدت روشن کرد و بعد هم با قصه بینوایان به هتل اسپیناس پالاس تهران رفت تا بدعتی نو برای بلیتهای گرانقیمت گذاشته شود. حالا هم که قرار است اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» با بلیت ٢٥٥هزار تومانی به سالن وزارت کشور برود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با وجود این، انگار درباره تئاترهای دیگر چنین رویهای قابلیت اجرا ندارد. اپرا- نمایش «هفت شهر عشق» با کارگردانی محمد عبدیزاده و با حضور چهرههایی، چون محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، اندیشه فولادوند، پانتهآ بهرام، ابوالفضل پورعرب و... از سوم دیماه روی صحنه سالن وزارت کشور خواهد رفت. از چند روز قبل سایت فروش اپرا- نمایش با میانگین قیمتی ٦٠ تا ٢٥٥هزار تومان باز شده است، اما درست در همین روزها وزیر ارشاد در تازهترین حرفهای خود به عدم مداخله دولت در این مورد اشاره کرده است: «نگاهی وجود دارد که دولتها قیمتگذار شوند که این نگاه ممکن است در کوتاهمدت جواب بدهد، اما نمیشود این موضوع را پایدار نگه داشت. آنچه باید اتفاق بیفتد، همکاری مشترک بین دولت و اصناف است. ما از دوستان خواستهایم این مسیر را ادامه بدهند. این یک نگاه بخشنامهای است که بگوییم قیمت بلیتها نباید بالاتر از سطحی برود. این همان نگاه دولتی است.» حمایت از تئاتر یا حمایت تئاتر از دولت
جالب اینکه در این اپرا- نمایش از سالار عقیلی، روزبه بمانی و روزبه نعمتاللهی بهعنوان خواننده استفاده خواهد شد. ظاهرا انتخاب عنوان اپرا- نمایش و حضور خوانندگان هم حربه جدیدی برای موجه نشاندادن قیمت بلیت است. در این شرایط نه اداره کل هنرهای نمایشی و نه دفتر موسیقی وزارت ارشاد روی روند تعیین بهای بلیت نظارتی ندارند و نخواهند داشت. سال گذشته در جریان تمرین نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی تالار وحدت چند شبی به این نمایش اختصاص پیدا کرد و همین موضوع دلیل گلایههای اهالی تئاتر شد. چندی قبل وقتی علیاکبر صفیپور، مدیرعامل بنیاد رودکی جواب این انتقادها را داد، غیرمستقیم بر همین ماجرا مهر تاییدی زد: «۱۱ تمرین برای نمایش اختصاص دادهایم که جمع هزینه آن دومیلیون و ۲۰۰هزار تومان میشود. آقای پارسایی برای اجرای ۱۲۰ شب در تالار وحدت، یکمیلیارد و ۳۰۰میلیون تومان به همین بنیاد رودکی پرداخت کرده است، جمع درآمد ما در سال ۹۶ از تئاتر فکر کنم حدود یکمیلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بود. از این میزان درآمد اگر مبلغ دریافتی از نمایش «الیور توئیست» را کم کنیم، چه میزان باقی میماند؟» خداحافظی پریناز ایزدیار بعد از تمدید بینوایان
درشرایطی که یک اپرای جدید در تالار وزارت کشور شروع خواهد شد، بینوایان هم تا ١٤ دیماه تمدید شده است، اما پریناز ایزدیار دیگر همراه این گروه نخواهد بود. ظاهرا پریناز ایزدیار به دلیل آغاز کار خود در یک پروژه سینمایی از ادامه همراهی با پروژه نمایشی «بینوایان» در دوره تمدید اجرا بازماند و نیلوفر خوشخلق جایگزین او شد. تاکنون بیش از ۶۰هزار نفر به تماشای این نمایش نشسته و بیش از ۹۰هزار نفر اقدام به خرید بلیت کردهاند.
منبع: فرارو
کلیدواژه: تئاتر لاکچری هفت شهر عشق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانهای از هنر پیشینهدار سیاهبازی و افسانهای کهن از داستانهای هزار و یک شب را بازگو میکند.
تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمیترین سالنهای نمایش تهران است که این روزها ضرورت تعمیر، نگهداری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.
شاه ماران یا شاماران اسطورهای از موجودی نیمهزن و نیمهمار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطورهای نشستند.
میتوان اسرار هویدا کرد و نجات یافت
تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاهبازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانهای جامانده از هزارهها به دنبال انتقال همان پیامهایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.
بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهرهپردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار میدهد. هر چند کارگردان میتواند کمی از ابهام ماجراها کاسته و کلیدهای بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.
سیاهباز در نقش جاماسب ظاهر میشود. جوانی که در افسانهها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس میشود و دوستانش تنهایش میگذارند. دراین نمایش گنجی که میتواند زندگی سیاهباز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاهباز در قبرستانها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.
در افسانه جاماسب او به باغ مارها که در کنار شاه مار خود زندگی میکنند میرسد و به شرط آن که جایی ازاین مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز میکند. شاه مار با چهرهای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بارها و بارها عهدشکنی میکند.
آنجا که دروغ است وقاحت موج میزند
شاماران یکی از سمبلهای مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانهها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزیهایی در بین لوازم زندگی دیده میشود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدمهای روی زمین به وفاداری و صداقت ارج مینهد.
اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج میزند و سیاهباز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخرهگی به عهده خود پشت پا میزند.
اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است میگوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.
سیاهباز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر میشود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده میشود. سیاهباز میگوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما دراین داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانههای بومی و طرح آموزههای آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.
نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانهاش به دست پادشاه میدهد و او تکه تکه میشود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش میرسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی میشود، سیاهباز در قعر کردههای خود روسیاه باقی میماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاهباز به کمکش میآید تا بتواند تیرهروزی و تیرهرویی خود را به کنار بزند.
نمایش سیاهبازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایشهای آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیینهای اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.
این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/