Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته پیش تلاش های تبلیغاتی و دیپلماتیک ترکیه برای پیگیری ماجرای قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول (که نقض فاحش کنوانسیون وین درباره حقوق و آداب دیپلماتیک و امور کنسولی است)برای مدتی فروکش کرد و بر همین اساس این احتمال قوت گرفت که گویا ترکیه و دولت اردوغان تهدید یا تطمیع شده باشد اما از چند روز پیش دوباره این تلاش ها از سرگرفته شده و مسئولان این کشور تزریق اطلاعات مربوط به این قتل را هم در بخش رسانه شروع  و هم اینکه تماس هایی را با حامیان پیگیری این قتل در کنگره امریکا برقرار کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوولان ترکیه از دیگر سو به اتفاق کانادا تلاش هایی برای درخواست از سازمان ملل جهت تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره ماجرای قتل خاشقچی آغاز کرده اند.  به نظر می رسد افشای ماجرای قتل خاشقچی آن را به یک مطالبه عمومی بخصوص در کشورهای درگیر در این پرونده از جمله ترکیه تبدیل کرده و مانع از این شده است که عربستان بتواند از شیوه متعارف خود یعنی خرید افراد، دولت ها و سازمان ها در ماجرای قتل خاشقچی بهره بگیرد. 
البته ماهیت حقوقی و جنایی این پرونده نیز جایی برای هیچ گونه مصالحه باقی نگذاشته است. به لحاظ سیاسی نیز ماهیت بازی که از این قتل و یا زمینه ها و روندهای مربوط به آن بین بازیگران دخیل در این پرونده رقم خورده از نوع حاصل جمع جبری صفر و یا برد- باخت است که الزاما یک طرف را برنده و طرف دیگر را بازنده می سازد و همین امر نیز از جمله عواملی بوده که موجب شده است از یکسو تلاش های عربستان برای بستن این پرونده به شکست بینجامد و از دیگر سو ترکیه برای ازسرگیری و استمرار تلاش هایش برای پیگیری این پرونده راغب شود. 
اما به نظر می رسد مهمترین عاملی که موجب شده ماجرای قتل خاشقچی به یک مسئله جهانی تبدیل شود پیوند آن با دو محور رقیب در جهان است که در یک طرف راستگرایان صهیونیستی و امریکایی حاکم بر تل آویو و واشنگتن قرار دارند که با همکاری عواملی چون تازه به قدرت رسیده های سعودی و اماراتی به رهبری محمد بن سلمان و محمد بن زاید و یا هواداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای تحمیل نظم جدید خود بر جهان و منطقه تلاش می کنند و در طرف دیگر کسانی قرار دارند که در مقابل این تلاش ها مقاومت  و برای حفظ نظم قبلی و تقویت چندجانبه گرایی تلاش می کنند. 
در این کشاکش ماجرای قتل خاشقچی در همان حالی که ضربه ای به تلاش های محور اول وارد کرده و برای آنها چالش برانگیز شده،  فرصت هایی نیز برای محور دوم ایجاد کرده است و در چنین کشاکشی هیچ دور نمایی برای بسته شدن پرونده قتل خاشقچی دیده نمی شود و احتمال استمرار آن تا زمان نامشخص وجود دارد.   
--------------------------- 
احمد کاظم زاده 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خاشقچي بازي برد باخت امور کنسولي راستگرايان کميته تحقيق بين المللي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام پادشاهی عربستان؛ تلاش النصر برای فتح تنها جام فصل

النصر عملا شانسی برای فتح لیگ عربستان ندارد.

طرفداری | النصر امشب از ساعت ۲۱:۳۰ به مصاف الخلیج می رود.

النصر عربستان با وجود مهره هایی همچون کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، لاپورت و ... در کورس قهرمانی با تیم قدرتمند الهلال در لیگ عربستان شکست خورده و نمی تواند خود را به صدر جدول برساند.

النصر با 29 بازی و ۷۱ امتیاز دوم جدول است و الهلال عربستان با یک بازی کمتر و ۸۰ امتیاز صدرنشین است. النصر همچنین با حذف مقابل العین در لیک قهرمانان آسیا شانس فتح این جام را هم از دست داد.

النصر امشب در مرحله نیمه نهایی جام پادشاهی عربستان باید مقابل الخلیج به میدان برود و برای فتح تنها جام امسال تلاش کند. در دیگر بازی نیمه نهایی این تورنمنت، الهلال موفق شد با حذف الاتحاد به فینال صعود کند.

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • پشت پرده ماجرای مفقود شدن یسنا دختر گمشده
  • پشت پرده ماجرای یسنا دختر گمشده
  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • خانه ملت محلی برای حزب‌بازی نیست
  • ماجرای صف انتظار زوجین و تاخیر در پرداخت وام ازدواج پیگیری شد
  • پرونده نیکا شاکرمی؛ ماجرای مرگ نیکا چه بود؟
  • جام پادشاهی عربستان؛ تلاش النصر برای فتح تنها جام فصل
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام