Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - با آغاز دوباره فصل سرما در پاکستان، بحران کمبود گاز بار دیگر، این روزها گریبانگیر مردم این کشور 210 میلیونی شده است.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا، بحران کمبود گاز موجب تعطیل شدن پمپ های سی ان جی در مناطق مختلف پاکستان شده است.
شرکت ملی گاز پاکستان موسوم به «سوئی سدرن ناردرن» نیز اعلام کرد که جایگاه های عرضه گاز سی ان جی به خودروها در ایالت سند تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شرکت اعلام کرد به علت کمبود گاز نمی‌توانیم حتی نیاز کارخانه‌های مختلف و صنعتگران را فراهم کنیم.
شهر کراچی مرکز ایالت سند، قطب صنعت و از بزرگترین شهرهای پاکستان با قطع کامل گاز و سی ان جی مواجه است.
اعضای اتحادیه پمپ‌های گاز سی ان جی پاکستان اعلام کرد اگر قطع گاز ادامه داشته باشد دست به تظاهرات و بستن خیابان ها خواهند کرد.
شرکت گاز پاکستان پروسه تامین گاز پمپ های گاز در شهرهای مختلف ایالت سند را تا اطلاع ثانوی متوقف ساخته است.
بسته شدن پمپ های سی ان جی در شهرهای مختلف ایالت سند و ایالت بلوچستان به ویژه شهر کراچی موجب توقف فعالیت اتوبوس های مسافربری داخل شهری شده که مشکلات زیادی برای مردم این شهر به وجود آورده است.
از سویی دیگر، اتحادیه پایانه های مسافربری و اتوبوسرانی شهر کراچی در اعتراض به این اقدام شرکت گاز اعتصاب همگانی اعلام کرد و روند عرضه گاز به کارخانه ها و شرکت های تولید کننده برق در بسیاری از مناطق پاکستان متوقف شده است.
این در حالی است که کاربران خانگی گاز نیز با بحران کمبود گاز مواجه شده اند و شهرهای مختلف پاکستان به ویژه ایالت سند شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کپسول‌های گاز مایع است.
با این وجود از یک سو افزایش قیمت گاز مایع و از طرف دیگر کمبود آن مشکلات مردم را حل نمی‌کند.
با توجه به آغاز بارندگی ها در مناطق مختلف پاکستان، فشار گاز در شهرهای مختلف پاکستان کاهش پیدا کرده و حتی کاربران خانگی نیز از آن محروم شده اند.
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که کنترل بحران گاز از دست شرکت گاز پاکستان خارج شده و آنان توان غلبه بر بحران بوجود آمده را ندارند.
این در حالی است که آنان معتقدند که سرقت گاز و هدر رفتن آن در مسیر توزیع یکی از دلایل عمده بوجود آمدن بحران گاز است.
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز شامگاه چهارشنبه - امروز - در نشست فوق العاده ای با حضور مسئولان شرکت های ملی گاز و وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور، این موضوع را بررسی کرد.
بر اساس اخبار منتشر شده از سوی تارنمای رادیو پاکستان، «غلام سرور خان» وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور نیز گزارشی در خصوص قطعی گاز در این کشور ارائه کرده است.
با آغاز فصل سرما، بحران انرژی به ویژه کمبود گاز و تداوم قطعی های برق در این کشور، بیش از روزها و ماه های گذشته خودنمایی می کند.
با سرد شدن دما، گاز بیشتر نقاط اسلام آباد و بسیاری از نقاط پاکستان براثر افت شدید فشار، تقریبا قطع کامل شده و این وضع تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت.
مردم، حتی خانواده هایی که در شهر زندگی می کنند، برای گرم کردن خانه هایشان و پخت و پز در جنگل ها و پارک های جنگلی پایتخت مشغول جمع آوری هیزم هستند.
برخی خانواده ها هم که از وضع مالی به نسبت خوبی برخوردار هستند، به سمت استفاده از کپسول های گاز می روند اما به دلیل قیمت بالا، امکان استفاده از آن برای تعداد کمی از خانواده ها فراهم است ضمن اینکه تهیه آن در فصل سرما، کار چندان آسانی نیست.
این مشکلات در حالی در این کشور در حال وقوع است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، شهریورماه امسال بار دیگر آمادگی تهران را برای عملی کردن طرح انتقال گاز به پاکستان اعلام کرد.
«مهدی هنردوست» آن زمان در همایش بین المللی« الزامات و نیازهای ژئوپلیتیک پاکستان» در شهر اسلام آباد، با تشریح اهمیت طرح انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به ( IP Gaspipeline) گفت: عملی شدن این طرح می تواند تغییرات اساسی بر اقتصاد پاکستان به همراه داشته باشد.
وی با تشریح سیاست های زورگویانه و مستکبرانه آمریکا علیه ایران در اعمال تحریم های غیر قانونی تصریح کرد: خط انتقال گاز ایران به پاکستان در چارچوب تحریم های واشنگتن علیه تهران نیست.
سفیر ایران در پاکستان همچنین با به فال نیک گرفتن آغاز به کار دولت جدید به رهبری عمران خان در پاکستان افزود: عملیاتی شدن احداث خط لوله گاز بین دو کشور، می تواند مشکلات زیادی از دوش دولت جدید اسلام آباد بردارد.
هنردوست با بیان اینکه عملیاتی شدن احداث خط لوله گاز ایران و پاکستان می تواند هزاران شغل در پاکستان ایجاد کند، تصریح کرد: دولت جدید باید از این فرصت استفاده کند و ایران نیز همانند گذشته آماده است تا مردم پاکستان را در فواید حاصل از این طرح بزرگ سهیم کند.
به گزارش ایرنا، پاکستان در شرایطی با کمبود شدید گاز در فصل سرما و بحران انرژی و کمبود برق در تمامی طول سال مواجه است که قرارداد بزرگی با ایران برای احداث خط لوله و واردات گاز امضا کرده است اما به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در قبال این قرارداد، تاکنون نتوانسته از منابع عظیم گاز ایران بهره مند شود.
مردم پاکستان، شخصیت ها و احزاب این کشور به صورت جدی از دولت می خواهند تا قرارداد واردات گاز از ایران را به عنوان اقتصادی ترین، آسان ترین و کوتاه ترین مسیر ورود انرژی به پاکستان، در اولویت اقدامات خود قرار دهد.
آساق**6125**شبس**1488

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد انرژي و گاز قطعي گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۳۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند

به گزارش خبرنگار مهر قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان یا همان خط لوله صلح در سال ۲۰۰۹ منعقد شد قراردادی ۲۵ ساله برای برای ساخت خط لوله‌ای که از مرز ایران تا نواب شاه به فاصله ۷۸۱ کیلومتر می‌رود، مورد مذاکره قرار گرفت. این خط لوله قرار بود ۶۶۵ کیلومتر از استان بلوچستان پاکستان و ۱۱۵ کیلومتر از استان سند عبور کند. این خط لوله بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر در ایران از میدان گازی پارس تا منطقه مرزی پاکستان در بلوچستان کشیده شده است و هنوز در خاک پاکستان یک کیلومتر هم کشیده نشده است.

پاکستان با وجود نیاز به گاز طبیعی به علت کمبود انرژی از زمان شروع این پروژه، مشکلات متعددی داشته است که تکمیل آن را به تعویق انداخته است. اما ایران سهم خود از ساخت این خط لوله را تکمیل کرده است.

پاکستان باید تا ۲۰۲۴ بخشی را که از قلمروی آن می‌گذرد، تکمیل کند و اگر موفق به این کار نشود، ۱۸ میلیارد دلار غرامت به ایران بپردازد.

سال گذشته وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد این مشکلات را با شرکای مربوط به این پروژه یعنی ایران و آمریکا مطرح کرده است. این اظهارات باعث عکس‌العمل رئیس کمیته حساب‌های عمومی در پاکستان شد

نور اعلم خان، رئیس این کمیته گفته بود: «اگر آمریکا اجرای این پروژه خط لوله گاز توسط ایران و پاکستان را تأیید نمی‌کند، باید جریمه آن را بپردازد. آمریکا باید استانداردهای دوگانه را کنار بگذارد. آمریکا با هند برای تأمین نیازهای انرژی آن مماشات می‌کند اما پاکستان را به‌همین دلیل مجازات می کند»

سال گذشته به دنبال عدم پیشرفت این پروژه ۲۵ ساله تهران به اسلام آباد هشدار داد که اگر بخشی از پروژه خود را تا مارس ۲۰۲۴ به پایان نرساند، موضوع را برای ثبت شکایت و گرفتن خسارت به یک دادگاه بین المللی خواهد برد. ایران اعلام کرده که به دلیل عدم تمایل اسلام‌آباد در تکمیل بخشی از این پروژه که در خاک پاکستان قرار دارد، ۱۸ میلیارد دلار ضرر کرده است.

پس از اینکه ایران اعلام کرد ممکن است این پرونده را به دیوان بین‌المللی داوری ببرد، پاکستان به سرعت برای کاهش احتمال ضرر و زیان خود وارد عمل شد و تصمیماتی گرفت که قبلاً از آن اجتناب کرده بود.

اکنون با سفر رئیس جمهور به اسلام آباد جواد اوجی وزیر نفت از اشتیاق پاکستانی‌ها به تزریق گاز به خط لوله آی‌پی خبر داد و گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.

به گفته وزیر نفت با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.

بر اساس این گزارش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این خط لوله اعلام شده‌است. گازی که قرار است پاکستان از طریق این خط لوله از ایران وارد کند، برای امنیت انرژی این کشور ضروری است اکنون با سفر وزیر نفت به این کشور و تلاش پاکستانی‌ها برای جلوگیری از جریمه باید منتظر ماند و دید که آیا پاکستانی‌ها می‌توانند برای جلوگیری از پرداخت جریمه هنگفت پیشگیری کند و حتی انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تأمین کند یا باید در انتظار بد عهدی جدید و پیشرفتی محدود برای ممانعت از جریمه ۱۸ میلیارد دلاری از سوی این کشور باشیم.

کد خبر 6087389 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران
  • وزیر دفاع پاکستان: هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • بحران ناتمام تل‌آویو
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی