Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:02:36 GMT

غذاهاي مناسب براي رشد کودکان

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۵۷۷

غذاهاي مناسب براي رشد کودکان

خبرگزاري آريا -
غذاي مناسب براي رشد کودکان
بيشتر مادران هر روز به اين فکر مي‌کنند که غذاي کودک را چطور آماده کنند و کدام مواد غذايي را به کار ببرند؟ گذشته از اينکه بهتر است به تهيه غذاي سالم براي سلامت کودکان فکر کنيد، خوب است که به غذاي مناسب براي رشد کودکان هم توجه داشته باشيد. در اينجا چند ماده غذايي را به شما معرفي مي‌کنيم که در رشد کودک تأثير دارند و خوب است که در برنامه غذايي هفتگي به شيوه‌هاي مختلف قرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شير و حريره بادام، غذاي مناسب براي رشد کودک
يکي از غذاهاي مناسب براي رشد کودکان شير است، به همين دليل به همه مادران توصيه مي‌شود طبق برنامه غذايي شير را به مقدار کافي در اختيار کودک دهند. شير حاوي کلسيم و فسفر است و مصرف اين مواد معدني و به رشد استخوان‌هاي کودک، دندان‌ها و ناخن کمک مي‌کند. ويتامين‌هاي گروه ب، ويتامين د و ويتامين آ هم در شير وجود دارد که مصرف همه اين مواد براي سلامت کودکان توصيه مي‌شود. اگر کودک شما شير ساده را دوست ندارد سعي کنيد غذاهاي تهيه‌شده با شير را بيشتر برايش آماده کنيد. يکي از اين غذاها حريره بادام و فرني است. بيشتر کودکان اين غذا‌ها را دوست دارند و از خوردن‌شان استقبال مي‌کنند. براي تهيه حريره بادام کافيست مقداري آرد، شير و پودر بادام داشته باشيد تا غذايي خوشمزه و مقوي براي کودکان تهيه کنيد.
تخم‌مرغ، غذاي مناسب براي سلامت کودکان
يکي از غذاهاي مقوي و مناسب براي سلامت کودکان تخم‌مرغ است. درواقع تخم‌مرغ يکي از بهترين غذاها براي رشد کودکان است و به همين دليل توصيه مي‌شود که حتماً در رژيم غذايي کودک جاي گيرد. تخم‌مرغ پروتئين بالايي دارد و مصرف پروتئين براي رشد کودکان مفيد است. تخم‌مرغ سرشار از ويتامين ب است و اين ويتامين به رشد مغز کودک کمک مي‌کند. علاوه بر اين اسيدهاي چرب امگا 3، ويتامين د، فولات، روي، آهن و سلنيوم هم در تخم‌مرغ پيدا مي‌شوند. تخم‌مرغ را مي‌توانيد به شيوه‌هاي مختلف با غذاهاي روزانه ترکيب کرده و به‌صورت غذايي مانند تخم‌مرغ پخته، املت، نيمرو، کوکو و ... براي کودک آماده کنيد. تخم‌مرغ پخته براي صبحانه کودک ايده آل است اما ممکن است بعضي از مادران با بي‌رغبتي کودکان نسبت به اين غذا مواجه شوند.
ايده‌هايي براي تزئين تخم‌مرغ پخته
اگر کودک شما از جمله کودکان فراري از تخم‌مرغ هست بايد کاري کنيد که با اين غذاي رشد کودک آشتي کند. از اين رو توصيه مي‌شود که بعد از پخت آن را به شکل‌هاي مختلف تزئين کرده و بعد به‌صورت فانتزي سر ميز بياوريد. اگر از همان ابتدا تخم‌مرغ را با اين شيوه به کودک معرفي کنيد تصوير ذهني خوبي از اين غذاي سالم پيدا مي‌کند.
تخم مرغ را تزيين کنيد تا کودک به خوردن آن تشويق شود
سيب زميني، غذاي سالم براي رشد کودک
يکي ديگر از غذاهاي مناسب براي رشد کودکان سيب زميني است. سيب زميني حاوي ويتامين‌هاي آ، ب، پتاسيم، فولات، فيبر، فسفر، منيزيوم و... است. بيشتر کودکان از آن استقبال مي‌کنند و به غذاهاي پخته‌شده با سيب زميني روي خوش نشان مي‌دهند. يکي از غذاهاي سالمي که مي‌توانيد با سيب زميني براي کودکان آماده کنيد، پوره سيب زميني است. کودکان از سنين زير يک سال مي‌توانند پوره سيب زميني مصرف کنند. ساده‌ترين شکل پوره سيب زميني، همان سيب زميني له شده معمولي است اما براي کودکان بزرگ‌تر مقداري کره به پوره اضافه کرده آن را روي حرارت گرم کنيد و سپس مقداري شير يا خامه هم به پوره اضافه کنيد تا بافت نرم و لطيف‌تري داشته باشد و در کنار مقداري نمک و گلپر جلوي کودک بگذاريد.
اگر مي‌خواهيد کودک شما اين غذاي مناسب براي رشد را با اشتها و انگيزه بيشتري بخورد سيب زميني پخته يا پوره سيب زميني را به شکل‌هاي فانتزي و کودکانه تزئين کرده و در بشقاب کودکانه سرو کنيد. غذاي سالم ديگر چيپس کبابي داخل فر است . مي‌توانيد سيب زميني را به‌صورت لايه‌هاي نازک برش بزنيد، آن را در فر کبابي کرده و با سبزيجات تزئين کنيد.
ماهي، غذاي سالم براي رشد کودکان
ماهي هم در گروه غذاهاي سالم براي رشد کودکان قرار دارد. توصيه مي‌شود که حداقل يک يا دو وعده ماهي در برنامه غذايي کودک وجود داشته باشيد. ماهي سرشار از پروتئين، ويتامين و مواد معدني براي رشد کودک است. علاوه بر اين اسيدهاي چرب امگا 3 هم در ماهي پيدا مي‌شوند. اين اسيدهاي چرب نه‌تنها چرب نيستند و ضرري ندارند، بلکه رشد مغز را افزايش مي‌دهد و براي سلامت مغز و اعصاب کودک مفيد هستند. مي‌توانيد اين غذاي کودک را به‌صورت ساندويچ، سالاد يا به‌صورت فينگر فودهاي ماهي تهيه‌کرده و باکمي خلاقيت به‌صورت جالبي تزئين کنيد.
منبع: ninisite.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان

فریبا ولی‌پور  اظهار کرد: پس از رصد کودکان، اگر اختلال‌هایی مانند لاغری، کوتاهی قد و کم وزنی داشته باشند و این شرایط نتیجه سوء تغذیه باشد و نه بیماری، وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی لیست این افراد را در اختیار وزارت کار قرار می‌دهد تا از آنها حمایت شود.

وی با بیان اینکه امسال روند شناسایی این کودکان از طریق مجموعه مراکز بهداشتی استان ادامه دارد، گفت: براساس این قانون کودکان بین ۶ تا ۵۹ ماهه از دهک‌های یک تا هفت حمایت می‌شوند که برای دهک یک تا پنج، ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک‌های شش و هفت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

ولی‌پور ادامه داد: به مادرانی که کودک کمتر از پنج ساله دارند و از اختلال لاغری، کم وزنی و کوتاهی قد ناشی از سوءتغذیه رنج می‌برند توصیه می‌شود به مراکز بهداشتی محل زندگی خود مراجعه تا پس از گذراندن مراحل آزمون وسع، آنها را به اداره کار برای حمایت معرفی کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان افزود: مادران باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال نیز به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا پس از مشخص شدن دهک آنها وضعیت حمایت از آنها بررسی شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • (تصاویر) التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • حذف گوشت از بیشتر غذاهای میزبان در المپیک پاریس!
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • غذاهای ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه خواهد بود؟