Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی براری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در این بخش ظرفیت ارزشمندی داریم و داده های ماهواره ها به شکل برخط تحلیل­ و گزارش تخصصی آن برای دستگاه های ذیربط تهیه می شود .­ اکنون مهمترین دغدغه ما این است که کسب­ و کارهای جدید وارد این عرصه شود و با استفاده از این داده ها بتوانیم انواع خدمات و کاربردهای مورد نیاز را ارایه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ­گفت : بیش از 10 گروه استارتاپی در این عرصه وارد شده است و شاهد رشد و رونق این کسب و کارها در عرصه فضایی هستیم.
براری افزود: اکنون اپراتورهای ماهواره ای ، مخابراتی و سنجشی ؛ فضا را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز کرده است و اپراتور ایستگاه دریافت داده های ماهواره ای نیز مراحل تصویب را طی می کند.
وی تاکید کرد: علاوه بر ایجاد زیرساخت بومی فضایی باید عرصه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم و در آینده نزدیک شاهد سرمایه گذاری این بخش و شتاب در توسعه بخش فضایی خواهیم بود .
رییس سازمان فضایی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با سازمان های مصرف کننده داده های فضایی گفت : به عنوان نمونه ، داده های ماهواره ای در عرصه کشاورزی سبب افزایش بهره وری می شود و در عرصه مدیریت بلایای طبیعی نیز با توجه به اینکه جزو کشورهای پرخطر هستیم ، ماهواره ها بیشترین نقش را در مدیریت این بلایا دارد .
براری افزود: 90 درصد بلایای طبیعی از فرآیندهای آسمانی است و فقط 10 درصد شامل آتشفشان ، زلزله و رانش زمین منشاء زمینی دارد و تلاش ما این است که از ماهواره ها در پیش بینی ، پیش گیری و مدیریت بلایای طبیعی استفاده کنیم.
وی درباره این که سازمان ها و وزارتخانه ها چقدر از تحلیل داده های ماهواره ای در پیشبرد امورشان استفاده می کنند گفت: این داده ها را می توانیم روزانه از طریق ماهواره ها دریافت و کل پدیده های روی زمین را پایش کنیم چنان که به عنوان نمونه می توانیم به طور برخط گزارش دهیم که منشاء ایجاد گرد و غبار ، داخلی است یا خارجی ؟
براری افزود: از طریق داده های ماهواره ای می توانیم تنوع و میزان محصولات کشاورزی ، میزان ذخایر سطحی آب و کل پدیده های هواشناسی را تشخیص دهیم ؛ کسب و کارهای خصوصی آماده ارائه این خدمات به سازمان ها هستند.
رییس سازمان فضایی با قدردانی از تلاش متخصصان عرصه فضایی گفت: مهمترین دغدغه ما در برنامه 10 ساله دوم(­ از سال 1395 تا 1404 ) این است که زیرساخت های فضایی در کشور ایجاد شود­ تا جامعه بتواند خدمات و داده ها را از ماهواره های بومی دریافت کند به نحوی که این اقتدار علمی به اقتدار فناوری و صنعتی تبدیل شود.
وی همچنین درباره دستاوردهای فضایی کشور در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت : در سال 57 در عرصه فضایی ، کشوری کاملا وابسته و محروم از دانش و فناوری در این عرصه بودیم اما اکنون به کشوری صاحب دانش و فناوری تبدیل شده ایم و از نظر دانش فضایی و تولیدات علمی از رتبه نخست منطقه ای و رتبه یازدهم جهانی برخورداریم.
براری با بیان این که کشورمان در این سال ها به توانمندی بسیار بالایی در عرصه فضایی دست یافته است افزود: جدیدترین دستاورد دراین عرصه از فناوری­، ماهواره های کاملا عملیاتی بوده است.
وی گفت : ما جزو معدود کشورهای دارای چرخه کامل فناوری فضایی هستیم به نحوی که ماهواره ، پرتابگر و ایستگاه آن را متخصصان داخلی ساخته اند و اکنون مهمترین دغدغه ما توسعه زیرساخت های بومی است که در آینده ای نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: براري داده تحليل فضايي خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی هند تصمیم دارد برای همه فضاپیما‌هایی که به خارج از جو زمین پرتاب می‌شوند، اقداماتی تدارک ببیند که از مدار خارج شده و شرایط انتقال آنها به نقطه دیگری بدون هیچ‌گونه آسیب و تبعات مهیا باشد.

 سازمان تحقیقات فضایی هند ماه گذشته اعلام کرد که یکی از ماموریت‌های ماهواره‌ای آن پس از بازگشت موشک و هنگام ورود به جو در مدار زمین سوخته و عملا هیچ زباله‌ای باقی نگذاشته است.

رئیس این سازمان هفته گذشته توضیح داد، از تکنیک‌های مشابه خارج کردن مدار برای انجام ماموریت‌های آینده بدون زباله تا پایان این دهه استفاده می‌کند تا در راستای پیشرفت و توسعه ماموریت‌های فضایی از شکل‌گیری آسیب‌های بعدی نیز جلوگیری شود.

سومانات، رئیس این سازمان در جلسه‌ای به میزبانی کمیته هماهنگی زباله‌های فضایی بین سازمانی (IADC) که ۱۳ عضو آن شامل همه کشور‌های اصلی صنعت فضایی است، شرح داد: در طول سال‌هایی که در این حوزه صنعتی مشغول مطالعه و اجرای عملیات هستیم، متخصصان حوزه فضایی به قددی کسب مهارت کرده‌اند که می‌توانند چالش‌های مرتبط با مدیریت زباله‌های ناشی از ماهواره‌ها را حل و فصل کنند. 

در همین راستا هند اهدافی سرمایه‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ ماموریت‌های فضایی بدون زباله را اجرا کند و این برنامه جهت حفظ فضاپیما‌ها از احتمال برخورد و اجرای ماموریت‌های فضایی به صورت بهینه‌تر است. زباله‌های فضایی یک معضل جدی برای فضاپیما‌ها و موفقیت ماموریت‌ها در فضا به شمار می‌رود و اجرای این طرح اهداف اصلی این کشور شامل کاهش آلودگی و خطرات فضایی و افزایش دقت و ایمنی ماموریت‌های فضایی را به واقعیت تبدیل می‌کند. این پیشرفت مهم فناورانه و علمی نشان از تعهد هند به محیط زیست و امنیت فضایی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی در تجهیزات مخابراتی
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود