Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-04@07:45:18 GMT

راهبرد «معامله قرن» آمریکا شکست خورد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۸۹۴

به گزارش پارس نیوز، اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه با اشاره به شکست راهبردهای آمریکا در منطقه در حوزه مسائل نظامی اظهار داشت: نگاه تحلیلی به سیاست ها، راهبردها و اقدامات ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه بیانگرآن است که اقدامات دولت آمریکا در طی سالهای اخیر در غرب آسیا از جمله سوریه؛ عراق، لبنان؛ یمن و افغانستان کاملا با شکست مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز داشت: تداوم حضور نیروهای آمریکایی دراین مناطق و هزینه های سرسام آوری که به آمریکا تحمیل شده مقامات دفاعی آمریکا و پنتاگون را به این نتیجه رسانده که سیاست های آمریکا در خاورمیانه شکست خورده و هزینه و تلفات انسانی بالا و غیر قابل پیش بینی به نیروهای ارتش آمریکا و دفاعی و نظامی این کشور وارد کرده است.

زارعی دراین باره افزود: رقم تلفات انسانی بیش از هفت هزار نفر در جنگ های سوریه، عراق و افغانستان رقم قابل توجهی است. عدم دستاورد آمریکا در عملیات های گسترده نظامی در منطقه غرب آسیا و افغانستان موجب افزایش انتقادات جدی نسبت به سیاست های مداخله جویانه آمریکا در غرب آسیا و افغانستان شده است.

سیاست های نخ نما شده و تلاش های شکست خورده

این کارشناس تاکید کرد:  بسیاری از تحلیلگران مسائل استراتژیک منطقه سیاست های نخ نما شده وتداوم مداخلات آمریکا در منطقه را جز هزینه های سرسام آور و ایجاد شکاف و اختلاف بین متحدان آمریکا با این کشور تلقی نمی کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: در یک نگاه ساده مشهود است آمریکا بعد از سقوط رژیم بعثی صدام در عراق نتوانست به اهداف خود دراین کشور برسد. سیاست ورزی در عراق عملا در جهت مخالف انتظار امریکایی ها بود. شکل گیری مثلث قدرت در آخرین انتخابات عراق وانتخاب اضلاع سه گانه قدرت در ریاست جمهور،, ریاست  مجلس و نخست وزیر کاملا برخلاف پیش بینی و برآوردی بود که آمریکایی ها درعراق دنبال می کردند.

دلارهای نفتی خاندان سعودی هم پاسخگو نیست

زارعی با اشاره به شکست سیاست های آمریکا در یمن گفت: حتی دلارهای نفتی خاندان سعودی نیز در منطقه نتوانست آمریکا را به اهداف خود برساند و آنها را در منطقه عملیاتی کند. علی رغم هزینه های آل سعود و سیاستهای آمریکا مبنی بر حمایت از جریان های همسو در لبنان، انتخابات لبنان برخلاف میل آمریکایی ها رقم خورد و نقش مردم و مقاومت بسیار بارز و برجسته بود، چرا که دولت مطلوب مقاومت برخلاف انتظار آمریکا روی کار آمد.

 وی درخصوص حمایت آمریکا از تروریست ها افزود: بعد از حدود هفت سال ونیم بحران آفرینی آمریکا و همراهانش در سوریه، آنها نتوانستند به هیچ یک از اهداف خود در این کشور دست بیابند. اولین هدفی که سالها بر آن پافشاری کردند حذف دولت آقای بشار اسد بود که برخلاف خواسته آمریکا ایشان همچنان با قدرت وصلابت بیشتری در این کشور حضور دارد و توانسته بحران های کشورش را تا حدود زیادی حل و فصل کند و با سرکوب جریان های تکفیری صهیونیستی تمامیت ارضی کشورش را تامین کند. آنچه اینک از حضور تروریست ها به عنوان لکه ننگی از سیاست های آمریکا در سوریه مانده حضور تروریست ها در ادلب است.

 این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: دولت سوریه درصدد است تا ادلب را از دست گروه های تروریستی خارج کند. حضور بخشی از نیروهای متجاوز ترک در این منطقه و پیامدهایی که از گروه احرار الشام و جبهه النصره صورت می گیرد باعث شده این منطقه همچنان درگیر بحران باشد.

شکست های پی در پی نظامی و سیاسی

وی ادامه داد:  با گذشت بیش از سه سال و نیم تجاوز نظامی و دخالت خاندان سعودی در یمن همچنان شاهد مقاومت  در صحنه میدانی، دیپلماسی، عملیات روانی و رسانه ای هستیم . مقاومت یمن با توانمندی های جدید توانسته در برابر آمریکا و خاندان سعودی ایستادگی کند.

زارعی گفت: هر چند ائتلاف «عربی_ غربی_ عبری» درصدد بود تا بندر استراتژیک و شهر الحدیده را به اشغال خود تصرف کنند، آخرین خبرها حاکی از آن است که مقاومت دربندرالحدیده موفق به عقب نشینی نیروهای متجاوز شده است. به درک واصل کردن نیروهای متجاوز سعودی آمریکایی و به اسارت درآوردن آنها از دستاوردهای مقاومت یمن در ایستادگی علیه ظلم وجور است.

زارعی با اشاره به حضور فرماندهان آمریکایی در جنگ یمن گفت: بر اساس آخرین اخبار فرماندهان ارشد آمریکایی در کنار ائتلاف عربی فرماندهی حمله به بندر الحدیده را برعهده داشته اند. بی شک بعد از سه سال ونیم جنگ و حمایت مستقیم آمریکا از خاندان سعودی در یمن هیچ یک از کشورهای ائتلاف عربی نتوانستند دستاورد مشخصی به غیر از انتقال جنگ و تاثیر گذاری منفی برافکارعمومی دنیا به عنوان متجاوز به دست آورند.

وی ادامه داد: بی شک سیاست ها و راهبردهای آمریکا درحوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی در منطقه کاملا شکست خورده است. بازارهای خاورمیانه از دست آمریکایی ها خارج شده و بین اروپا و آمریکا برای حضور در بازارهای غرب آسیا و خاورمیانه رقابت و درگیری شروع شده است.

فراموشی راهبرد معامله قرن

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیاست های آمریکا در موضوع فلسطین اظهار داشت: با خروج آمریکا از برجام که بیانگر بی اخلاقی و عدم نزاکت سران آمریکایی است، به نحوی که تاریخ همواره از آن یاد خواهد کرد، سران اروپایی به عنوان متحدین سنتی اروپا حاضر به همراهی با آمریکا نشدند و تا حدودی منافع خود را از منافع آمریکا جدا کردند و حاضر به گذاشتن همه تخم مرغ های خود در سبد آمریکا نشدند.

وی افزود:  لذا می توان گفت راهبردهای آمریکا تحت عناوین خاورمیانه بزرگ یا معامله قرن  کاملا به فراموشی سپرده شده است. امروز آمریکایی ها در سرزمین های اشغالی فلسطین به دنبال آن هستند که سیاست همسو سازی و همراه سازی کشورهای عربی را با رژیم جعلی صهیونستی علنی کنند.

زارعی ادامه داد: هر چند تا حدودی به ظاهر موفق شده اند اما همانگونه که آقای سید حسن نصرالله در سخنرانی روز شهید اعلام کردند روابط اعراب با رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست، بلکه در گذشته به صورت پنهان بین کشورهای عرب و سران کشورهای عربی و سازشکار با رژیم صهیونیستی وجود داشته است.

این  کارشناس بین الملل درخصوص عدم توفیق آمریکا در همراهی سایر کشورها در انتقال سفارتخانه رژیم صهیونیستی به بیت المقدس اظهار داشت: مردم و مقاومت در فلسطین نسبت به همکاری سران عربی با رژیم صهیونیستی آگاه هستند، بنابراین روز به روز دامنه مطالبات خود را در سرزمین های اشغالی گسترش دادند و تجمعات واجتماعات آنها بیانگرزنده بودن مقاومت و انقلاب فلسطین در سرزمین های اشغالی است.

تلاش آمریکا برای دلگرم سازی صهیونیست ها

وی گفت: سیاست هایی مثل انتقال پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس و انتقال مراکز دیپلماتیک برخی از کشورها برای آمریکا توفیقی نداشته است. آمریکا دراین اقدام نمایشی به دنبال ایجاد دلگرمی مقامات رژیم جعلی صهیونیستی بود؛ درحالی که بسیاری از کشورهای مدعی تبعیت از آمریکا با این کشور در انتقال پایتخت به بیت المقدس همکاری نکردند.

زارعی عنوان کرد: رئیس جمهور جدید برزیل که مدعی انتقال بود بلافاصله از موضع خود برگشت و حاضر نشد سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند، لذا آمریکا در یک فضای هیجانی و رسانه ای سعی می کند حضور  و اقدامات خود را درغرب آسیا و مناطق خاورمیانه به نوعی موفق جلوه دهد.

این کارشناس ادامه داد:  اما هزینه های سرسام آور و تلفات نیروی انسانی و خسارتی که به نیروهای آمریکا وارد شده و اختلاف و شکافی که بین آمریکا واروپا ایجاد شده که در اظهارات آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه پیش از سفر ترامپ به پاریس که اعلام کرد باید ارتشی اروپایی شکل بگیرد! نشان از عمق اختلاف و شکاف هایی است که در بین آمریکا و متحدین سنتی خود بروزکرده است.

زارعی در پایان با اشاره به شکست آمریکا در منطقه گفت: سیاست های یک جانبه گرایانه آقای ترامپ در سه سال اخیر باعث شکاف آمریکا وانزوای این کشور در محافل جهانی و بین المللی شده و سیاست های خود سرانه آقای ترامپ برعلیه چین، روسیه، کره شمالی و خروج آمریکا از پیمان بین المللی برجام نشان می دهد آمریکایی ها دچار آشفتگی و بلاتصمیمی در سیاست های راهبردی خود نسبت به مسائل بین المللی شدند و همین مساله انزوای بیش از پیش آمریکا را در سیاست های جهانی درغرب آسیا به همراه داشته است.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا خاورمیانه دولت آمریکا یمن افغانستان پنتاگون جنگ عراق انتخابات سه گانه لبنان دولت بشار اسد سوریه دولت سوریه گروه های تروریستی تجاوز رسانه عقب نشینی رقابت فلسطین سرزمین های اشغالی کشورهای عربی سید حسن نصرالله رژیم صهیونیستی انقلاب پایتخت رئیس جمهور برزیل نیروی انسانی کره شمالی شکست پارس آمریکا راهبرد اصغر زارعی پارس نیوز معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این گزینه، آمریکا و عربستان توافقنامه‌هایی را در مورد یک پیمان دفاعی دوجانبه، کمک واشنگتن در ایجاد صنعت انرژی هسته‌ای غیرنظامی عربستان و اشتراک گذاری سطح بالا در زمینه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور امضا خواهند کرد.

به نوشته گاردین، به تل‌آویو پیشنهاد عادی سازی روابط دیپلماتیک با ریاض در ازای پذیرش راه‌حل دو دولتی برای خاتمه مناقشه ۷۶ ساله اسرائیل و اعراب توسط اسرائیل داده شده بود، اما بر اساس طرح B ریاض، تکمیل قراردادهای آمریکا و عربستان به توافق دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وابسته نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد دولت بایدن حل و فصل این مساله تاریخی را که سالهاست به دنبال آن بوده ، دست‌کم در گرو خرابه‌های غزه قرار نمی‌دهد. آمریکایی‌ها می‌خواهند شراکت راهبردی با عربستان سعودی را تقویت کنند تا نفوذ چین و روسیه را از بین ببرند.

روشن نیست که آیا دولت - چه رسد به کنگره - چنین نتیجه‌ حداقلی را بپذیرد یا خیر. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات روز دوشنبه در ریاض، به پیوند دادن توافق آمریکا و عربستان به عادی سازی ریاض-تل‌آویو و پیشرفت به سوی تشکیل کشور فلسطین ادامه داد. بلینکن در مجمع جهانی اقتصاد در پایتخت عربستان گفت: «به نظر من، کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با یکدیگر در زمینه توافقات خود انجام می دهند، به طور بالقوه به تکمیل نزدیک است. اما پس از آن برای پیشبرد عادی سازی، دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی یک کشور فلسطینی.

با این حال، نشانه‌هایی از تزلزل در اردوگاه بایدن وجود دارد. مقامات آمریکایی که هفته گذشته مصر بودند که توافقات آمریکا و عربستان به طور تفکیک‌ناپذیری با عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و راه حل دو دولتی مرتبط است، در روزهای اخیر چندان اصراری براین شرط نشان نداده‌اند.

یکی از اهداف سفر بلینکن به ریاض، نهایی کردن توافقات آمریکا و عربستان بود که مقامات دولت آن را تقریباً کامل توصیف کردند. با این حال، آنها تصریح کردند که هیچ پیشرفت نهایی وجود ندارد.

حداقل در ابتدا قرار بود هرگونه توافق آمریکا و عربستان مستقل از تحولات در سرزمین‌های فلسطینی باشد، اما یک پیشنهاد رسمی به اسرائیل و عادی‌سازی روابط با عربستان - یکی از اهداف کلیدی سیاست خارجی اسرائیل - تعمیم داده شد البته در ازای اقدامی «غیرقابل برگشت» برای تشکیل کشور فلسطینی در غزه و کرانه باختری.

امیدواری آمریکا این بود که چنین پیشنهادی به موضوعی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شود، به ویژه در انتخاباتی که پس از فروپاشی دولت نتانیاهو انجام می‌شود.

به گفته منابع آگاه، بخش هسته‌ای توافق آمریکا و عربستان می‌تواند به ریاض اجازه دهد تا یک کارخانه تبدیل پودر اورانیوم تصفیه‌ شده به گاز داشته باشد، اما عربستان در ابتدا اجازه غنی‌سازی گاز اورانیوم در خاک خود را نخواهد داشت، که این یک محدودیت کلیدی در زمینه توانمندی ساخت بمب هسته‌ای است.

گاردین در ادامه گزارش خود آورده است: بخش سوم این قرارداد شامل کاهش کنترل صادرات تراشه‌های رایانه‌ای مورد استفاده در ابزارهای توسعه هوش مصنوعی به عربستان سعودی است که عنصری کلیدی در آرزوهای عربستان برای تبدیل شدن به قطب فناوری پیشرفته برای منطقه است.

هر سه بخش پیش نویس توافق شامل کمک استراتژیک حیاتی ایالات متحده به امنیت عربستان است. به جای حرکت به سمت برقراری صلح در خاورمیانه و حل وفصل مساله فلسطین، پادشاهی سعودی یک توافق کاملاً دوجانبه را به عنوان دستاوردی برای واشنگتن در تلاش‌هایش برای مهار ایران و رقابت با قدرت‌های بزرگ به ویژه با چین معرفی کرده است.

ریاض به طور پیوسته حجم تسلیحاتی خریداری شده از چین را افزایش داده، و ماه مارس با اعلام توافقش با ایران برای پذیرش میانجیگری پکن در حل اختلافات دوجانبه، دولت بایدن را غافلگیر کرد.

بایدن از ترس از دست دادن نقش خود در خاورمیانه، برخورد سرد با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به خاطر اتهاماتی چون دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشت. و برخورد گرم بایدن با ولیعهد سعودی در جریان سفرش به جده در سال ۲۰۲۲ انتقادات فراوانی را موجب شد.

کریستن فونتنروز، مدیر سابق خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا، قراردادهای هسته‌ای، دفاعی و هوش مصنوعی را به عنوان دستاوردهای سفر بایدن توصیف کرده و می‌گوید: «این توافق با این فرض تنظیم شد که سعودی‌ها عادی‌سازی با اسرائیل را به میز مذاکره بیاورند. اما دولت اسرائیل در حال حاضر برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین ارزش بیشتری نسبت به عادی سازی روابط با عربستان قائل است. بنابراین توافقی که اکنون مورد بحث قرار می گیرد دوجانبه است.

گاردین می‌نویسد: با این حال، کاخ سفید در غیاب یک توافق عادی سازی که قدرت تغییر در مناقشه اسرائیل و فلسطین را داشته باشد، تمایلی به دادن این همه هزینه ندارد. مخالفت در کنگره که بیشتر بر سوابق حقوق بشر پادشاهی از جمله قتل خاشقجی متمرکز است، شدیدتر خواهد بود. روز سه‌شنبه فاش شد که العتیبی، فعال جوان سعودی حقوق زنان، پس از بازداشت به دلیل «انتخاب لباس و حمایت از حقوق زنان» به‌طور مخفیانه توسط دادگاه ضد تروریسم به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902122

دیگر خبرها

  • پنتاگون اعلام کرد پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند
  • فرصت‌سنجی سناریوهای تعامل آمریکا در آینده جنگ غزه
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است