Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@11:09:04 GMT

۵۰ کیلومتر از رودخانه سیاهرود لایروبی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۸۸۱۵

۵۰ کیلومتر از رودخانه سیاهرود لایروبی شد

به گزارش خبرنگار مهر ، هادی نیک اختر صبح پنجشنبه در جلسه آب کشاورزی در فرمانداری جویبار با بیان اینکه ایران در منطقه تهدید کشاورزی قراردارد، گفت: متاسفانه قدم به قدم به خشکسالی و بی آبی نزدیک می شویم و این تهدیدی بزرگ در امر کشاورزی و تامین آب در کشور و استان خواهد بود.

وی به وجود ۶۰ قطعه آبندان با سطح ۲ هزارو ۲۰۰ هکتار در سطح روستاهای شهرستان اشاره کردوافزود: میزان ذخیره آب این آببندانها ۶۲ میلیون متر مکعب است که با لایروبی آن میزان ذخیره سازی آب دوچندان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر آب منطقه ای جویبار ، قائمشهربا اعلام اینکه آب دوهزارو ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری جویبار از سد شهید رجایی تامین می شد، اظهار داشت: میزان ذخیره سازی این سد۲۵ میلیون متر مکعب است که این انتقال آب از سد شهید رجایی به اراضی شهرستان در سال گذشته بدلیل کمبود آب به صفر رسیده بود.

نیک اختر درادامه تعدادحلقه چاههای دارای پروانه شهرستان را ۶ هزارو ۳۴۲ حلقه بیان کردوگفت: ذخیره آب این حلقه چاهها حدود۹۸ میلیون متر مکعب است و اراضی شالیزاری ۹ هزارو ۸۵۰ هکتارو اراضی باغی شهرستان ۴۲۰ هکتار است و درمجموع آب موردنیاز این اراضی ۱۱۵ میلیون متر مکعب است.

نیک اختر کمبود آب زراعی سال گذشته شهرستان جویبار را ۳۰ میلیون متر مکعب بیان کردوافزود: مدیریت منابع آب های سطحی و زیرزمینی ، مدیریت منابع و مصارف آب قابل دسترسی، حفظ اکوسیستم و محیط زیست ، مدیریت پساب و بازچرخانی آب ، لایروبی آببندانها و مهار آب های سطحی از مولفه های برنامه جامع سازگاری کم آبی است.

کد خبر 4483999

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای مازندران جویبار لایروبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به پرکردن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان گفت: ۱۳۵ حلقه از این چاه‌ها در مجاورت چاه‌های آب‌ شرب و در شعاع یک‌ کیلومتری بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رسول فرهادی امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به لایروبی رودخانه‌های استان، اظهار کرد: علاوه بر شناسایی نقاط حادثه‌خیز در محدوده رودخانه‌ها با توجه به محدودیت زمانی، امکانات و اعتبارات، ۳۰ کیلومتر به صورت مستقیم، گلوگاه‌ها و نقاط آسیب‌پذیر در سیلاب‌های گذشته شناسایی شد و بیش از یک میلیون مترمکعب لایروبی خاکبرداری، نخاله‌برداری، زباله‌برداری و بازگشایی مسیر در این محدوده انجام گرفت.

وی افزود: ساماندهی لازم برای رودخانه‌های آبشوران، قره‌سو و تنگ کنشت به‌طول یک‌کیلومتر انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به عملیات ترمیمی طرح تغذیه مصنوعی کیلانبر، خاطرنشان کرد: سد تغذیه مصنوعی کیلانبر دارای سه بند است که پایین‌ترین بند آن در سیلاب ۹۸ دچار آسیب شد و در آستانه تخریب قرار داشت، به نحوی که بر اثر تخریب آن خسارت مالی و جانی دور از انتظار نبود، بر این اساس با مدیریت جهادی بلافاصله طراحی رفع نواقص موجود در دستور کار قرار گرفت و این سازه به چرخه کار برگشت.

فرهادی با اشاره به تدوین برنامه جامع برای لایروبی رودخانه‌های استان، تصریح کرد: ساماندهی و لایروبی رودخانه الوند در قالب این برنامه به عنوان یکی از رودخانه‌هایی که در سیلاب‌های گذشته به واسطه شرایط خاصی که در شهر قصرشیرین وجود دارد آسیب‌زا بوده است، از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار و پیمانکار نیز انتخاب شد و یکی از برنامه‌های آب‌منطقه‌ای در سال‌جاری خواهد بود.

وی با اشاره به پر کردن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان، گفت: ۱۳۵ حلقه از چاه‌های مذکور در مجاورت چاه‌های آب‌شرب در شعاع یک‌کیلومتر بود که تنها برای نجات چاه‌های آب شرب استان اتفاق افتاد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از اتمام تعمیرات دو دستگاه شیر غلافی سد گاوشان خبر داد و گفت: پس از ۱۰ سال بهره‌برداری از سد و تأسیسات وابسته تعداد دو دستگاه شیر غلافی به طول ۱۵۰۰ و ۷۵۰ میلی‌متر و حوضچه‌های مربوطه با هزینه هفت میلیارد ریال تعمیر شد و در حال حاضر بیش از ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان به تصفیه‌خانه شهید نظری شهر کرمانشاه منتقل می‌شود.

کد خبر 748733

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان