Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریم های یک جانبه آمریکا باعث لغو قراردادهای ما با سه کمپانی هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR شده است اما با این حال شرکت های دیگر هوایی تمایل خود را برای ادامه همکاری با کشورمان اعلام کرده اند که شرکت «سرخو» یکی از آنها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کشورمان  یکی از بازارهای بزرگ برای هواپیماها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمر خطوط هواییمایی 25 سال است و با توجه به این موضوع ناوگان هوایی ایران نیازمند نوسازی و ترمیم است. پس از لغو برجام قراردادهای بسیاری با شرکت های هواپیمایی بزرگ جهان برای بهسازی ناوگان هوایی کشورمان بسته شد. نوسازی و خرید هواپیماهای جدید ادامه داشت تا زمانی که آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و پس از آن تحریم هایی را علیه کشورمان اعمال کرد.

 

تحریم های اعمالی سد راه برخی از شرکت های بزرگ هواپیمایی که طرف قرارداد با ایران بودند شد و به ناچار ادامه روند خرید هواپیما از آنها متوقف شد در همین زمینه قرارداد ایران‌ایر با سه کمپانی هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR به صورت یک‌جانبه از سوی کمپانی‌های هواپیماساز لغو شد اما با این وجود شرکت های دیگر هوایی علی رغم وجود تحریم ها تمایل خود را برای ادامه همکاری با کشورمان اعلام کرده اند در همین رابطه سازمان هواپیمایی با ورود هواپیما‌ی سوخو به ناوگان مسافری موافقت خود را اعلام کرده است.

 

«علی عابدزاده»، رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره تمایل شرکت‌های هواپیماساز روسی و به طور مشخص «سوخو» برای حضور در بازار ایران و فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی به فارس گفته است: «شرکت «سوخو» مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمای کشور روسیه گرفته است، این هواپیما ‌که محصول مشترک روسیه و برخی کشورهای اروپایی است، ‌امروز ساخته شده و در حال پرواز است.»

 

وی بیان کرد: ‌»چنانچه شرکت‌های هواپیمای ایرانی مایل باشند از این هواپیما استفاده کنند و فروشنده هم مایل باشد، این هواپیما را به ایران بفروشد، سازمان هواپیمای کشوری ایران آمادگی این را دارد که اظهار‌ نظر نهایی خود را در مورد این هواپیما ارائه کند؛ اما به هر حال این هواپیما استانداردهای جهانی را رعایت کرده و در حال پرواز است‌، یعنی موردی ندارد که بخواهیم استفاده از آن را رد کنیم.»

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره طرح موضوعی با عنوان تناسب هواپیمای مسافری سوخو با شرایط آب و هوایی ایران توضیح داد: «این موضوع یعنی تناسب هر هواپیما با منطقه، آب و هوا و جغرافیای هر کشور، موضوع‌ جدیدی نیست، بالاخره کشور ما کشوری است که دارای دریا‌، کوهستان‌، کویر‌ و دشت است، بسیاری از فرودگاه‌های ما، هم‌سطح دریا هستند، بسیاری از فرودگاه‌ها از سطح دریا بالاتر هستند، بنابراین مطلق صحبت کردن درباره اینکه هواپیمایی مناسب آب و هوای ایران و جغرافیای این کشور هست یا خیر، علمی نیست.»

 

 

عابدزاده ادامه داد:‌ «امکان دارد، هواپیمایی در یک سطح جغرافیایی خوب عمل کند و به راحتی پرواز داشته باشد، اما در منطقه‌ای دیگر از این کشور، برای پرواز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود که با رعایت آن محدودیت‌ها، پرواز می‌کند. وقتی هواپیماهایی ساخته می‌شود، قدرت موتور روی آن هواپیما قابل تنظیم است، این هواپیما باید بتواند با توجه به وضعیت و شرایط آن کشور که می‌خواهد آنجا پرواز کند، تنظیم شود، ‌‌موتور با قدرت‌های مختلف روی‌ هواپیما نصب می‌شود‌، ضمن آنکه برای انتخاب هواپیمای هر خط هوایی، هواپیمایی انتخاب می‌شود که متناسب با شرایط مسیر و فرودگاه باشد.»

 

وی اضافه کرد: «قطعاً هواپیمایی که در اروپا پرواز می‌کند به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه، قدرت موتور کمتر‌ی لازم دارد و سوخت کمتری هم مصرف می‌کند و این به دلیل شرایط جغرافیای خاص منطقه است، حال اگر می‌خواهیم از آن موتور قدرت بیشتری بگیریم، سوخت بیشتری مصرف می‌کند، اما می‌تواند در مسیری دیگر تردد ‌کند اما عده‌ای از این موضوع «آب و هوا و جغرافیا» سواستفاده و آن را مطرح می‌کنند تا بخشی از قسمت‌های کشور در مورد پرواز را زیر سؤال ببرند، در حالی که این گونه نیست.»

 

وی افزود:‌ «هواپیماهایی نظیر ATR، بوئینگ یا ایرباس در سراسر دنیا پرواز می‌کنند، ATR در تایلند پرواز می‌کند در آمریکا هم پرواز می‌کند، بنابراین این به اپراتور مربوط است که چگونه از آن هواپیما استفاده کند.»

 

این گزارش می افزاید: آبان ماه 94 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ درباره پیگیری‌های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای خرید هواپیما از روسیه و گفته‌های آنها مبنی بر خرید و ورود هواپیماهای روسی اینگونه توضیح داده بود: «به هر حال این معاونت نیز در بخش صنعتی کشور فعال است‌ و در راستای نوسازی و توسعه ناوگان هوایی، فعالیت‌هایی انجام می‌دهند البته‌ قرارداد خرید هواپیما فقط بین شرکت هواپیمایی به عنوان بهره‌بردار و شرکت سازنده منعقد می‌شود و فقط شرکت‌های هواپیمایی مسئول خرید یا اجاره هواپیما است.»

 

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه سوم مهرماه به نقل از منوچهر منطقی، رئیس سازمان صنایع هوایی ایران نوشته است که «تهران برای خرید سوپرجت‌های سوخو 100 با مسکو قرارداد امضا کرده است. منطقی به اسپوتنیک گفته است که بر اساس این قراردادها که در جریان نمایشگاه هوایی اخیر در روسیه منعقد شده، ایران قصد دارد قطعات مرتبط با ماهواره نیز از مسکو دریافت کند. اسپوتنیک در گزارش خود ارزش قرارداد منعقد شده میان دو کشور را رقم سرسام‌آور 21 میلیارد دلار را اعلام کرده است.

 

منطقی بدون اشاره به تعداد هواپیماهای سفارش داده شده، گفته بود: «قراردادهای زیادی برای خرید این نوع هواپیما وجود دارد.»

 

یادآور می شود: سوپرجت ۱۰۰ سوخو، هواپیمایی مسافربری با ظرفیت متغیر از ۸ مسافر VIP تا ۱۰۸ سرنشین تجاری است که از موتور فرانسوی و طراحی داخلی آمریکایی بهره می‌برد. نخستین پرواز این هواپیما بهار ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) انجام شد.

 

 

هواپیمای مسافربری «سوخو سوپرجت ۱۰۰» یکی از تازه‌ترین محصولات شرکت هوافضای سوخو متعلق به روسیه است که طراحی آن از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) آغاز شد و پس از صرف ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه به ثمر رسید. این هواپیما برای رقابت با هواپیماهایی مانند آنتونوف-۱۴۸، ای-جت «Embraer» و بمباردیر-سری C طراحی شده و هر فروند از آن ۳۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. مهندسان سوخو می‌گویند هزینه‌های جاری استفاده از این هواپیما بین ۶ تا ۸ درصد کمتر از دیگر هواپیماهای مشابه است. از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) تاکنون، ۳۷۸ سفارش برای ساخت این هواپیما ثبت شده که از آن میان، ۱۲۱ فروند طی ۷ سال اخیر به مشتریان تحویل داده شده است.

 

موتور این هواپیما که SaM-146 نام دارد، محصول شرکت «PowerJet» است و با همکاری مشترک فرانسه و روسیه طراحی و ساخته شده است. این موتور نخستین‌بار در زمستان ۲۰۰۸ (۱۳۸۶) با موفقیت آزمایش شد. نخستین پروازهای آزمایشی این هواپیما سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) انجام شد و بهار ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، آزمون‌های پروازی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را با موفقیت به پایان رساند. این هواپیما طی ۷ سالی که به خدمت ناوگان‌های هوایی در نقاط مختلف جهان در آمده، ۲ حادثه را تجربه کرده است.

 

حادثه نخست، ۹ می ۲۰۱۲ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱) اتفاق افتاد و هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ با ۳۷ مسافر و ۸ خدمه، حدود ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا (اندونزی) به کوه برخورد کرد و منفجر شد. این حادثه هیچ بازمانده‌ای نداشت و بررسی‌ها نشان داد که سیستم پیشگیری از برخورد به‌موقع هشدار داده است، اما خلبان در آن زمان مشغول بحث با یکی از مسافران بود و به این هشدار توجهی نکرد.

 

حادثه دوم، ۲۱ جولای ۲۰۱۳ (۳۰ تیر ۱۳۹۲) اتفاق افتاد، زمانی که یک فروند هواپیمای سوپرجت۱۰۰ هنگام فرود در فرودگاه بین‌المللی «Keflavík» ایسلند به باند برخورد کرد و روی آن لیز خورد. این حادثه هنگام ارزیابی سیستم فرود خودکار هواپیما در شرایط پرواز با یک موتور در جهت مخالف باد اتفاق افتاد. بررسی‌ها نشان داد که خلبان هنگام فرود دچار اشتباه شده و قدرت موتور دیگر را تغییر داده است./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي شیراز استان بوشهر معاون اول رئیس جمهور کرمان خراسان جنوبی بندرعباس ترامپ خبرگزاری شبستان توسعه ناوگان هوایی ناوگان هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با تاکید حقوقی بودن مالکیت چت‌های حاضر در ایران گفت: در حال حاضر جت‌های فعال در ایران به هیچ وجه کاربری شخصی ندارند و از آن‌ها فقط برای جا به جایی مسافر استفاده می‌شود.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً در فضای رسانه‌ای کشور خبری از قول رئیس سازمان هواپیمایی کشور منتشر شد در آن مطلب این مقام مسئول از آزاد شدن خرید جت برای عموم مردم خبر داده بود. این موضوع واکنش‌های زیادی را با خود همراه کرد که بعضی از آن‌ها جنبه طنز و برخی دیگر هم ماهیتی انتقادی و یا حتی تخریبی داشته است.


«جعفر یازرلو» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور پیرامون این موضوع به بازارنیوز گفت: در حال حاضر ما هواپیمای جت شخصی با مالکیت حقیقی نداریم، اما در بخش سبک و نیمه سبک هواپیما‌هایی هستند که تحت مالکیت اشخاص حقیقی و یا حقوقی قرار دارند که اکنون در آموزشگاه‌ها برای تعلیم خلبانی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور افزود: در حال حاضر تعداد هواپیما‌های فوق سبک کشور تقریباً ۲۵۰ فروند است که همانگونه در ابتدا به آن اشاره شد اکثر آن‌ها صرفاً برای آموزش افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بعضی از آن‌ها استفاده شخصی هم دارند، ولی محل دریافت خدمات آن‌ها صرفاً به امکان خاص خلاصه می‌شود؛ به عبارتی دیگر، این نوع هواپیما‌ها خدمات فرودگاهی، ناوبری، تامین سوخت و در نهایت تعویض قطعات را فقط از سوی آموزشگاه‌های خلبانی که از طرف سازمان هواپیمایی کشور مجوز دریافت کرده‌اند، اخذ می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: جت‌های شخصی حاضر در کشور مالکیت حقیقی یا بیان ساده‌تر فردی ندارد، بلکه مالکیت آن‌ها فقط حقوقی و برای شرکت و یا سازمان‌ها است. این اشخاص حقوقی شامل، شرکت‌های هواپیمایی و یا موسسات اجاره دهنده این نوع هواپیما‌ها می‌شود. در حال حاضر فعالیت این نوع موسسات زیر نظر سازمان هواپیمایی بوده و حتی تبلیغات آن‌ها در بعضی موارد مانند نمایشگاه‌هخای تخصصی و یا سایت‌های اینترنتی قابل مشاهده است.


یازرلو در پایان تاکید کرد: جت‌های فعال در ایران کاربری شخصی ندارند و از آن‌ها فقط برای جا به جایی مسافر استفاده می‌شود. بهره‌برداری شخصی از این نوع هواپیما‌ها یک گزاره کاملاً غلط است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: هواپیمایی ، جت شخصی ، سازمان هواپیمایی ، شرکت هواپیمایی ، جعفر یازرلو لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9o

دیگر خبرها

  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی
  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • ◄ بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!