Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از افشای نقش شماری از مقامات دولتی عربستان در قتل جمال خاشقجی و همچنین حضور عربستان در جنگ یمن، دولت آلمان صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کرده بود. اکنون خبر امکان صدور جنگنده به عربستان رسانه‌ای شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله،  آلمان رسما اعلام کرده بود که صادرات تسلیحاتی خود را به عربستان متوقف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایت خبری "اشپیگل آنلاین" با انتشار گزارشی از صدور غیرمستقیم جنگنده‌هایی نظیر "یوروفایتر" به عربستان خبر داده است.

در این گزارش آمده است که آلمان با صدور تسلیحات از سوی دیگر کشورهای اروپایی به عربستان مخالفتی ندارد. این موضوع حتی شامل آن دسته از تسلیحاتی می‌شود که با مشارکت آلمان تولید شده‌اند. سخن از جنگنده‌هایی هم‌چون "تورنادو" و "یوروفایتر تایفون" است.

"اشپیگل آنلاین" گزارش خود را با استناد به گزارش کارگروه اقتصادی بوندس‌تاگ، پارلمان آلمان، تهیه کرده است.

دولت آلمان پس از افشای قتل خبرنگار منتقد، جمال خاشقجی، اعلام کرده بود که صادرات تسلیحاتی خود به عربستان را متوقف می‌کند. این توقف از جمله شامل ارسال آن دسته از قطعات ساخت آلمان می‌گشت که در تولید جنگ افزار در کشورهای دیگر اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما اکنون گفته می‌شود که این توقف شامل آن قطعاتی نمی‌شود که آلمان بر اساس قرارداد خود با برخی از کشورهای اروپایی ملزم به تحویل آن‌هاست. اشاره به قراردادهای ناظر بر تولید مشترک جنگنده‌های یاد شده است. به این ترتیب، توقف صدور تسلیحاتی آلمان به عربستان شامل جنگنده‌های "تورنادو" و "یوروفایتر" نمی‌شود.

باید خاطر نشان ساخت که آلمان پیش از توقف صدور تسلیحاتی به عربستان، چنین جنگنده‌هایی به آن کشور صادر کرده بود. استفاده عربستان از این جنگنده‌ها در جنگ یمن انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر را نیز برانگیخته بود.

دولت آلمان تاکید کرده که تحویل این قطعات به شرکت‌های تولید جنگ افزار اروپایی برای این کشور الزام‌آور است و این کشور نمی‌تواند قرارداد تحویل این قطعات را لغو کند. متن قرارداد تحویل این قطعات به کشورهای اروپایی، فروش این جنگ‌افزارها به کشورهای دیگر را منع نمی‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از لزوم تشدید ضوابط صدور تسلیحات به مناطق بحرانی و جنگ‌زده سخن گفته است. صدراعظم آلمان تصمیم دارد موضوع مربوط به تشدید ضوابط ناظر بر صادرات جنگ‌افزارها را در نیمه نخست سال آینده میلادی دنبال کند.

این در حالی است که در دولت ائتلافی آلمان درباره سیاست ناظر بر صادارت تسلیحاتی اتفاق نظر وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلمان عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد

به گزارش جام جم آنلاین، این اعتراضات در حالی برگزار شده که غزه توسط نیروهای رژیم صهیونیستی همچنان بمباران می‌شود و اعتراضاتی دیگر هم در پردیس‌های ایالتی در آمریکا همچنان ادامه دارد.

به نقل از شبکه خبری المانیتور، دانشجویان دانشگاه «ساینس پو» مدیریت این دانشگاه را به فراخوانی پلیس برای سرکوب تظاهرات حامی فلسطین که توسط ده‌ها دانشجو در پردیس مرکزی پاریس تجمع کرده بودند، متهم کردند.

یکی از اعضای اتحادیه دانشجویی این دانشگاه گفت: «مدیر دانشگاه با تصمیم برای فراخواندن پلیس به منظور سرکوب دانشجویان از خط قرمز رد شده است.»

سخنگوی این اتحادیه نیز گفت، دانشجویان با وجود سرکوب‌ها به دنبال ادامه تجمعات خود هستند.

این اتحادیه گفت که فعالان آن توسط بیش از ۵۰ نفر از نیروهای امنیتی از دانشگاه خارج شده‌اند و حدود ۱۰۰ افسر پلیس هم در بیرون منتظر آنها بودند.

سازمان دهندگان این اعتراضات خواستار «محکومیت آشکار اقدامات اسرائیل توسط ساینس پو» و برگزاری مراسم یادبود «به یاد مردم بیگناه کشته شده توسط اسرائیل» شده‌اند.

دیگر خبرها

  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد
  • ناکامی پلیس آمریکا در مهار اعتراضات ضد صهیونیستی
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد
  • مخالفت مصر با کوچاندن فلسطینی ها به صحرای سینا
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • امدادرسانی همچنان ادامه دارد