Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@07:09:22 GMT

تکرار قصه ی پر غضه ، امسال خیارکاران

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۱۹۶۵


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ افت قیمت محصولات خارج از فصل امسال به خیارکاران مینابی رسید.
خبر‌های تلخی هر سال در هنگام برداشت محصولات خارج از فصل در هرمزگان می‌شنویم:
"اشک پیازگران هرمزگانی درآمد" (۹۴)
"کشاورزان رودان هرمزگان محصول بادمجان خود را در خیابان رها کردند" (۹۵)
"له شدن گوجه کاران مینابی" (۹۶)
"خیار کشاورزان روی دست ماند" (۹۷)
این اتفاق‌های ناگوار تا پایان سال ممکن است درباره محصولات دیگر مانند پیاز و گوجه فرنگی نیز رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میدان میوه و تره بار میناب محل تجمع نیسان و وانت پیکان‌هایی است که پس از چند ساعت معطلی و ترس از خراب شدن محصولشان آن را به قیمت‌های پایین رد می‌کنند.
کمی از میدان دور شویم و به زمین‌های کشاورزی می‌رسیم، صدای ناله کشاورزان بالاست.
رنجبری کشاورز مینابی می‌گوید:۷ ماه با همه اعضای خانواده ام شب و روز در زمین کار کرده ایم و حالا دسترنج مان بر باد رفته است.
وی می‌افزاید: هر سال باید قیمت یک محصولی زمین بخورد و ما گیج شدایم که چه بکاریم.
در روز‌های گذشته قیمت خیار نسبت به ابتدای فصل برداشت ۸۵ درصد افت کرده و به کیلویی ۴۰۰ تومان رسیده است که هزار تومان زیر قیمت تمام شده کاشت است.
این در حالی است که قیمت خیار در میوه فروشی‌ها ۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی میناب می‌گوید: نبود صنایع بسته بندی و تبدیلی، رعایت نکردن الگوی کشت، فعالیت دلالان را سه عامل افت قیمت می‌داند.
عباس مویدی می‌افزاید: بر اساس الگوی کشت باید ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت خیار برود در حالی که اکنون هزار هکتار بیشتر کشت شده است.
توصیه الگوی کشت برنامه‌ای است که هر سال تکرار می‌شود، اما در پایان کار نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و در واقع کشاورزان کار خود را می‌کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی هرمزگان می‌گوید: کشاورزان در اجرای برنامه الگوی کشت همکاری نمی‌کنند و اگر روند به همین وضعیت پیش رود احتمال کشت اجباری وجود دارد.
سید حسن حسینی افزود: در سال آینده با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه جامع الگوی کشت در همه استان‌های کشور اجرا می‌شود.
حضور و فعالیت دلالان نیز از دیگر علت‌های افت قیمت هاست.
در بازار میوه و تره بار عده‌ای ناشناس در حال شکست قیمت‌ها هستند و بارفروش نیز می‌خواهد با قیمت کمتری بارش را رد کند.
گویا دلال بازی و واسطه گری تنها اختصاص به هرمزگان ندارد و دامن کشاورزی در کشور را فرا گرفته است. احمد کشاورزی دیگرمی گوید: چند بار بارهایم را برای فروش به شهر‌های دیگر فرستادم و در آنجا همه از دلالان می‌خریدند و پس از چند ساعت معطلی مجبور شدم قیمت را با نرخ دلال‌ها بفروشم.
فعالیت پردامنه دلالان باعث شده تا شورای تامین میناب وارد عمل شود و طرح شناسنامه دار کردن خریدارن را ارائه کند. بر اساس این طرح همه خریداران باید شناسنامه معتبر از نظام صنفی کشاورزی برای خرید محصولات کشاورزی داشته باشند.
نظام صنفی کشاورزی نیز در میدان تره بار کارشناسانی را مستقر میکند تا از ورود محصول بی کیفیت به بازار خودداری شود.
فعالیت دلالان و واسطه‌ها بیش از هر چیزی ناشی از ناتوانی تعاونی‌های کشاورزی و فعالیت ضعیف این تشکل‌ها در بازاریابی و فروش محصولات و توسعه صنایع وابسته است.
سالاری کارشناس تعاونی می‌گوید: تعاونی‌های روستایی به علت بدهی بالا و ساختار سنتی و ناکارامد توانایی ورود به مشکلات کشاورزان و حل آن را ندارند.
نبود فعالیت تعاونی‌های باعث شده است تا کشاورزان امکان عرضه مستقیم محصولات خودشان را نداشته باشند.
مدیر کل تعاون روستایی هرمزگان هم می‌گوید: به رغم مذاکره و مکاتبه‌هایی که صورت گرفته است اصناف و شهرداری‌ها تاکنون مرکز عرضه‌ای برای محصولات کشاورزی مشخص نکرده اند و این در حالی است که بسیاری وانت‌های میوه فرش و کانکس‌های ویژه میوه فروشی در سطح شهر بندرعباس فعالیت دارند.
سیروس اسدپور می‌افزاید: میدان میوه و تره بار نیز حاضر نیست غرفه‌ای در اختیار تعاونی‌ها بگذارد.
کاشت بذر‌های اصلاح شده باعث برداشت انبوه محصول شده است و بازار داخلی به علت هزمانی برداشت محصول در چند نقطه کشور کشش دریافت محصول ندارد و نیاز به صادرات این محصول متناسب با سلیقه مشتری و بر اساس استاندارد‌های بسته بندی دارد.
کشاورزانی نیز هستند که در شرایط تلخ ضررکردن کشاورزان در حال برداشت سود هستند.
علی بهرامی خیارکار میناب می‌گوید: تغذیه و کیفیت محصولش همراه با بسته بندی باعث شده است محصولش هیچ وقت روی دستش نماند واکنون خیارش را با هر کیلو ۲ هزار تومان در میدان‌های اصفهان و تهران می‌فروشد.
وی می‌افزاید: همه کارگرانش کد دارد و اگر محصول خرابی و درجه دو در بسته بندی باشد قابل شناسایی و بازگشت است.
صنایع تبدیلی راهکار اساسی
نزدیک به ۳۰ درصد محصولات سبزی و صیفی هرمزگان هرسال ضایع می‌شود و نیاز برای صنایع تبدیلی برای فراوری هستند.
در شهرستان میناب به علت نبود سرخانه بالای صفر درجه وجود این صنایع دو چندان است.
رییس مجمع خبرگان کشاورزی هرمزگان می‌گوید: تنها راهکار موجود برای حل مشکلات صیفی توسعه صادرات و راه اندازی کارخانه‌های فراوری است.
کرامت الله وکیلی پور می‌افزاید: تنها طرح فرآوری در میناب نیز چند سال است که در کش و قوس‌های بانکی و اداری بی نتیجه و رها مانده است.
راهکار حل مساله عبور از کشت سنتی کشاورزی، توسعه صاردات، راه اندازی واحد‌های فرآوری است.
عادل شهرزاد معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می‌گوید: افت قیمت تنها در کشت‌های سنتی ایجاد شده است و گلخانه داران به علت مرغوبت محصول دچار کاهش قیمت‌ها نشدند.
وی می‌گوید:، فروش محصول کشاورزان در صورت رعایت الگوی کشتآن‌ها تضمین می‌شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به حمایت از تعاونی‌های روستایی افزود: تشکل‌ها و تعاونی در صورت نوسازی تجهیزات تسهیلات ۴ درصدی از محل صندوق توسعه ملی دریافت می‌کنند.
رییس سازمان تعاون روستایی هرمزگان نیز می‌گوید: راه اندازی مجتمع بزرگ غذایی در جاده میناب و بندرعباس از برنامه‌های در دستور کار اداره تعاون است.
سیروس اسدپور می‌افزاید: طرح مطالعه و جانمایی این واحد فراوری اجرا شده و در صورت تامین اعتبار ساخت ان آغاز می‌شود.
توسعه بازار‌های هدف در خارج از کشور و صادرات محصول از راهکار‌های دیگر برای عبور از بحران تکراری افت قیمت محصولات کشاورزی در هرمزگان است.
شهرستان میناب با ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت خیار قطب این محصول در هرمزگان است.
میزان برداشت خیار بیش از ۷۰ هزار تن است.
برداشت خیار در این منطقه هرساله از اول آبان آغاز می‌شود وتا پایان بهمن ماه ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: هرمزگان خارج از فصل خلیج فارس بندرعباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۱۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا

مهدی بیات‌منش کارشناس حوزه بورس کالا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عرضه زعفران در بورس کالا دارای مزیت‌های مختلفی است که این مزیت‌ها از چندین جهت به سود مصرف کننده نهایی و تولید کننده خواهد بود. 

این کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اولین مزیت عرضه زعفران در بورس کالا بحث شفافیت است به سبب ساختار داده‌محوری بورس کالا تمام اطلاعات در یک بستر شفاف وجود دارد مورد بعدی حذف واسطه هاست همواره بسیاری از کشاورزان از وجود دلالان بر سر زمین ناراضی بودند، اما بستری هم برای عرضه وجود نداشت با فراهم شدن امکان عرضه در بورس کالا حالا کشاورزان می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای به شکل مستقیم محصول خود را به تمام دنیا بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی به دست مصرف‌کننده و متقاضیان برسانند.

او همچنین می‌گوید: موضوع دیگر بحث کشف نرخ در بورس کالا است بر اساس عرضه و تقاضا این کشف نرخ شکل می‌گیرد که این هم به شکل شفاف و بدون هیچگونه رقابت ناسالم است و همین روند هم اطمینان خاطر مناسبی را برای کشاورزان فراهم می‌کند. همچنین با عرضه زعفران دیگر امنیت فیزیکی هم تامین خواهد شد و کشاورزان مجبور به نگهداری محصول خود در خانه یا سردخانه‌های غیر استاندارد نخواهند بود.

بیات‌منش در ادامه اظهار کرد: اما بورس کالا چگونه به افزایش کیفیت کمک خواهد کرد؟ انبار‌های بورس کالا هر نوع کیفیت زعفرانی را پذیرش نمی‌کنند و تمام محصولات قبل از پذیرش کیفیت سنجی می‌شوند حالا کشاورزان برای این که محصول خود در بورس کالا پذیرش شود مجبور است کیفیت محصول خود ارتقاء و با کیفیت بورس کالا تطبیق دهد که این در مجموع کمک به افزایش کیفیت نهایی خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران