Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@05:17:30 GMT

ادامه حرکت ارز به سمت قیمت واقعی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۳۱۷۰

ادامه حرکت ارز به سمت قیمت واقعی

دولت و نهادهای اقتصادی چون بانک مرکزی پس از شوک ناگهانی افزایش قیمت ارز اقدامات بسیاری را برای ایجاد آرامش در این بازار انجام داده اند و حالا به اعتقاد کارشناسان این تلاش ها به ثمر نشسته و شاهد ادامه حرکت ارز به سمت قیمت واقعی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پس از آنکه در شهریور ماه سال جاری قیمت ارز به شکل ناگهانی افزایش یافت بازار دچار شوک قیمتی شد و به دنبال این افزایش قیمت در دلار شاهد افزایش قیمت طلا و سکه و سایر کالاها بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمت ها باعث شد تا مسئولان به فکر چاره افتاده و اقداماتی را در این زمینه انجام دهند. بانک مرکزی در راس نهادهای مسئول شروع به برنامه ریزی و هدفگذاری در این مسیر کرد.

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند که عملکرد بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باعث ایجاد آرامش در فضای کنونی شده است، اقداماتی که پس از جلسه 7 مهرماه روسای سه قوه انجام شد. در این جلسه روسای سه قوه تصمیم گرفتند تا با سیاست های جدید گامی در راستای کاهش قیمت ها و بازگشت ثبات به بازار ارز بردارند بر همین اساس به بانک مرکزی اختیار لازم را برای دخالت در بازار ارز دادند و بانک مرکزی می تواند بر این مبنا از طریق صرافی ها و بانک ها با قیمتی که اعلام می کند در بازار ارز مداخله کند.

 

«محمدرضا پور ابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره روند کاهش قیمت دلار به خانه ملت گفته است: «بعد از خروج آمریکا از برجام و اتخاذ سیاست های ارزی نادرست، بازار ارز  با مسائلی روبرو شد اما بعد از تاکیدات کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر تغییر سیاست های ارزی و همچنین عواملی مانند مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی قوا در زمینه افزایش اختیارات بانک مرکزی، حذف مالیات بر واردات طلا، افزایش اختیارات صرافی های بخش خصوصی و اصلاح سیاست های ارزی، بازار ارز با روند کاهشی نرخ روبرو شد..»

 

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود کاهش نرخ دلار استمرار یابد، افزود: «با وجود اینکه نرخ دلار نسبت به روزهای قبل کاهش یافته اما همچنان قیمت فعلی ارز نیز واقعی نیست و بر این اساس روند کاهش نرخ باید ادامه یابد. این انتظار وجود دارد با کاهش نرخ ارز قیمت کالاهای که به واسطه افزایش نرخ ارز گران شده است کاهش یابد هر چند بازار در برابر این موضوع مقاومت می کند.»

 

 همچنین «علی حیات‌نیا»، کارشناس اقتصادی نیز به ایسنا گفته است: «یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ دلار، تضمین اتحادیه اروپا برای مبادلات تجاری و مالی با ایران است.»

 

وی برخورد جدی با اخلال‌گران اقتصادی را از دیگر عوامل موثر بر کاهش نرخ دلار در بازار دانسته و ادامه داده است: «ظاهرا دولت طی چند روز اخیر تزریق ارز به بازار داشته که این کار نیز بر کاهش قیمت دلار بی‌تاثیر نبوده است.»

 

این کارشناس مسائل اقتصادی از تاثیر قابل توجه جو روانی هم بر کاهش قیمت دلار یاد کرد و با بیان اینکه با شروع کاهش قیمت دلار مردم ارزهایی که داشتند را وارد بازار کرده‌اند، گفته است: «این روند عرضه دلار در بازار می‌تواند بر تداوم کاهش قیمت دلار اثر داشته باشد. آینده بازار ارز به تصمیمات و سیاست‌های ارزی آینده دولت و همچنین مسائل بین‌المللی بستگی دارد.»

 

حالا رییس کل بانک مرکزی نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود گفته است:​ «آنچه امروز در بازار ارز شاهد آن هستیم روند طبیعی تعدیل تدریجی قیمت ارز در مسیر واقعی شدن آن است. بانک مرکزی به دور از هیجانات غير ضرور و با تدبیر لازم بازار را مدیریت و هدایت می کند.»

 

«عبدالناصر همتی» در ادامه به عوامل ایجاد تعادل در بازار ارز اشاره کرده و گفته است: «اقدامات بانک مرکزی در تامین و تسهیل عرضه اسکناس و حواله توسط فعالان بازار و نیز گشایش تدریجی کانال های مالی با کشورهای هشتگانه و اتحادیه اروپا ثبات لازم در بازار ارز در مسیر هدف تعیین شده را به وجود می آورد.»

 

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه بازار ارز در کنترل بانک مرکزی است و نحوه دخالت در بازار ارز بخشی از برنامه مدیریت بازار است به مردم هشدار داده است که با توجه به ریسک بازار مراقبت لازم را داشته باشند و در دام نوسان گیری و سفته بازی دلالان ارز قرار نگیرند./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي شیراز معاون اول رئیس جمهور کرمان خراسان جنوبی خبرگزاری شبستان استان بوشهر هرمزگان آمریکا قیمت ارز بانک مرکزی کاهش ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۳۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

طبق گزارش اینوستینگ، راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹/دلار تلگرامی خریدار ندارد
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است