Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی دکتر جعفر مروارید امروز در چهارمین جلسه انجمن کتاب‌خانه‌های عمومی استان در استانداری خراسان رضوی پیرامون ارائه گزارش بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد اظهار کرد: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با شعار «آگاهی را تماشا کن»، برگزار شد و تنها یک فروشگاه کتاب نبود بلکه یک کلان‌رویداد فرهنگی محسوب می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: ضمنا در مجموع ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کتاب در این نمایشگاه فروش رفت؛ به عبارتی روزانه یک میلیارد تومان در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد فروش کتاب رخ داد که این رقم فراتر از انتظار ما، ناظران ملی و نیز تهران است. ضمن اینکه حدود 750 هزار نفر از شهروندان فرهنگ‌دوست و کتاب‌خوان از این نمایشگاه بازدید کردند. همچنین افتتاحیه نمایشگاه با حضور ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز دیگر مسئولانی که دغدغه فرهنگی مشهدالرضا را دارند، صورت گرفت که نمادی از وحدت و انسجام ملی در چهلمین سال انقلاب بود.

مدیر کل فرهنگ و اراشد اسلامی خراسان رضوی افزود: در این نمایشگاه از مشارکت و کمک‌های امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان، شهرداری، فرمانداری، صدا و سیما و دیگر نهادهای تاثیرگذار در فضای فرهنگ، نشر و مطبوعات بهره‌مند شد و شاهد تعامل آن‌ها بودیم و موفقیت این برنامه مرهون مشارکت همدلانه همه این نهادها بود.

مرواید عنوان کرد: نمایشگاه کتاب مشهد عرصه گفت‌وگوی نخبگان و مردم بود. ضمن اینکه در این نمایشگاه 200 رویداد فرهنگی در مجموعه یک هفته برگزاری نمایشگاه برگزار شد که دو بخش ویژه شامل سرای اهل قلم و غرفه‌های دوست‌داران کتاب در آن وجود داشت؛ در سرای اهل قلم هر شب یک نشست ویژه تخصصی و نیز نشست‌های رونمایی کتاب با همکاری نهادها، نخبگان و مولفان برگزار می شد و به طور کلی میان مولفان و مخاطبان ارتباط مستقیمی شکل می‌گرفت. 

وی ادامه داد: در غرفه‌های دوست‌داران کتاب و خردسرای فردوسی که دکتر یاحقی حضور داشتند، بیان شاهنامه، نقالی، کتاب‌خوانی‌های سنتی صورت می‌گرفت و در کنار آن کافه کتابی برپا شد که از این طریق مردم تجربه مدل‌های جدید کتاب‌خوانی را نیز می‌آموختند. همچنین اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان و مدیر کل آن نیز در نمایشگاه حضور فعال داشتند و به شکل نمادین یک کتاب‌خانه در این نمایشگاه برپا و فرهنگ کتاب‌خوانی به سطوح مختلف مردم آموزش داده می‌شد.

مروارید با اشاره به حضور فعال مطبوعات در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مشهد خاطرنشان کرد: حضور رسانه‌ها ارتباط مسئولان و مردم را در کنار کتاب محقق می‌کرد. ضمن اینکه پنجمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز به جریان کتاب‌خوانی و نشر کمک شایانی کرد و در این نمایشگاه این دو، یعنی فضای مجازی و کتاب، در کنار یکدیگر حضور مسالمت‌آمیزی داشتند و عمده بحث‌هایی که در فضای رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شد، شامل روش‌های خواندن و دعوت مردم به توسعه فرهنگی بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ویژه‌برنامه‌هایی از طریق شبکه چهار، شبکه نخبگان هر روز به صورت 4 باکس در طول هفته به نمایش گذاشته شد و علاوه بر نمایشگاه کتاب، جریان فرهنگ و جریان نخبگانی و ارتباط مردم در مشهد با کتاب در آن تبیین شد. ضمن اینکه این برنامه تنها یک برنامه از زنجیره حمایت وزارت ارشاد از کتاب بوده و دیگر حلقه‌های آن طرح‌های پاییزه، زمستانه و تابستانه کتاب است که به طور خاص به حمایت از کتاب‌فروشان می‌پردازد. همچنین جریان تقدیر از کتاب‌های برگزیده سال نیز صورت گرفت و در این راستا از 6 کتاب تقدیر به عمل آمد. این برنامه در طول سال ادامه دارد که امیدواریم با همکاری اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان، ناشران و نخبگان فرهنگی، این حلقه حمایت از کتاب توسعه یابد.

مروارید خاطرنشان کرد: کتاب بستر هر نوع توسعه فرهنگی و در یک نگاه کلان، بستر گفت‌وگوی میان‌فرهنگی و بین فرهنگی خواهد بود. همچنین در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز ناشرانی از کشورهای عربی و اروپایی حضور داشته و آخرین دستاوردها و فرآورده‌های فکری غرب و جهان اسلام در آن عرضه شد که انگیزه‌ای برای نخبگان، دانشگاهیان و فضلای فکری ما باشد تا جریان نشر و جریان ترجمه فرهنگی را چه از زبان فارسی به زبان‌های خارجی و چه معکوس، در فضای مشهد به کار ببرند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی نمایشگاه کتاب مشهد کتاب و کتابخوانی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توییتی «یمن» را به عنوان مهمان ویژه این رویداد معرفی کرد.

رمضانی در صفحه توییتر خود چنین نوشت:

«علی رغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد بود»

صبح امروز در برخی رسانه‌ها خبر لغو حضور کشور هند در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شرایطی که تنها ۱۰ روز به برگزاری این رویداد باقیمانده است منتشر شد. تقریباً چند ماه پیش خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران حضور فعالانه را در نمایشگاه بین المللی کتاب هند داشت و در این نمایشگاه تفاهمنامه هایی برای حضور هند به عنوان مهمان ویژه و همچنین ایران به عنوان مهمان ویژه دور بعدی این نمایشگاه امضا شد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228627 برچسب‌ها کتابخوانی یمن

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات