Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - یک روزنامه پرشمارگان پاکستانی مدعی شد که وزارت دفاع این کشور، در نهایت با مسیر طرح خط لوله گاز «ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند» موسوم به 'تاپی' موافقت کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از تارنمای روزنامه «داون» پاکستان، موافقت وزارت دفاع پاکستان با مسیر اجرای طرح گازی تاپی، زمینه کار و فعالیت شرکت واردکننده گاز پاکستان (ISGS) را در چارچوب نقشه برداری هوایی مورد نیاز پیش از راه اندازی کار مهندسی این طرح هموار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این خبر، «مبین صولت» رئیس شرکت وارد کننده گاز پاکستان ابراز امیدواری کرده است که این کار طی مدت یکماه تکمیل شود.
این شرکت، جولای 2017 میلادی درخواست تائید مسیر خط لوله تاپی را به وزارت دفاع پاکستان داده بود.
مسیر این طرح از چمن آغاز و در ناحیه مولتان از راه کویته و دیره اسماعیل خان به پایان می رسد.
مبین صولت ابراز امیدواری کرده است که کار مهندسی این طرح، ماه ژوئن 2019 آغاز شود و هند نیز ساختار زیر بنایی لازم (احداث خط لوله در خاک خود را) در مرز با پاکستان انجام داده است.
به گزارش ایرنا، «غلام سرور خان» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان هفدهم آذرماه جاری در دیدار با «محمت میرات آمانوف» رئیس اجرایی شرکت خط گاز «تاپی» بر تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (TAPI) زودتر از موعد مقرر تاکید کرد.
این سخنان در حالی بیان می شود که وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت که دولت جدید این کشور به ریاست «عمران خان»، خواهان تکمیل خط لوله صادرات گاز از ایران موسوم به«خط لوله صلح» است.
این وزیر کابینه فدرال پاکستان اخیرا در یک نشست خبری به مناسبت یکصدمین روز فعالیت دولت تحریک انصاف، با بیان دستاوردهای دولت جدید این کشور در زمینه انرژی و نفت و گاز، با تشریح آخرین روند تکمیل خط لوله گاز صادرات گاز از ایران گفت: پاکستان این پروژه را اجرا خواهد کرد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان اقدامات و گام های عملی دولت جدید پاکستان برای تکمیل این خط لوله است و تهران نیز اقدامات لازم را برای اجرای این پروژه انجام داده است، گفت: از همتای ایرانی خود برای سفر به تهران دعوتنامه ای دریافت کرده ام ولی تاکنون جزییات دیدار و سفر با وزیر نفت ایران برنامه ریزی نشده است.
سرور خان همچنین با اشاره به تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: دولت پاکستان تصمیم خود را بر اساس منافع خود اتخاذ می کند.
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اضافه کرد:اخیرا تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری مذاکرات در خصوص خط لوله گاز با ایران به اسلام آباد سفر کرده است و پاکستان نیز علاقه دارد این خط لوله را با توجه به نیاز روز افزون این کشور به انرژی کامل کند.
خط لوله گازی تاپی (ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند) که قرار است گاز ترکمنستان را به هند ترانزیت کند، یکهزارو 814 کیلومتر طول دارد که 816 کیلومتر آن از خاک افغانستان و از استان های «هرات»، «فراه»، «هلمند»، و «قندهار» عبور می کند و وارد استان بلوچستان پاکستان خواهد شد.
براساس جدول برنامه اجرایی، این طرح قرار است با عبور از منطقه بلوچستان پاکستان خود را در سال 2019 به شهر «فاضلیکا» در هندوستان برساند.
بر اساس طرح اولیه، این خط لوله ظرفیت تحویل ٩٠ میلیون مترمکعب در روز گاز یا ٣٠ میلیارد مترمکعب در سال را دارد.
خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد.
براساس این گزارش، از مهم ترین موانع پیش روی ساخت این خط لوله، رقابت منطقه ای و تاریخی هند و پاکستان است، به دلیل اینکه عبور خط لوله تاپی به هند باید از داخل سرزمین پاکستان عبور کند، باعث وابستگی دهلی نو به اسلام آباد می شود، که باعث نارضایتی مقامات هندی است.
مانع دیگر ساخت خط لوله تاپی، معضل مالی است که گفته می شود عربستان تمایل دارد این مانع را برطرف کرده و برای ساخت این خط لوله سرمایه گذاری کند.
مانع دیگر پیش روی ساخت این خط لوله، تهدیدات امنیتی است، خط لوله تاپی باید از مناطق ناامن افغانستان عبور کند که گروه های تروریستی مانند طالبان و داعش در آنجا نفوذ دارند.
در واقع یکی از دلایلی که انگیزه کشورهای ذینفع در این پروژه را تاکنون کم کرده است، نگرانی امنیتی مربوط به این طرح است.
آساق**6125**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد انرژي و گاز خط لوله تاپي وزارت دفاع پاكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۴۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

ایران و پاکستان، با صدور بیانیه مشترک، بر لزوم تلاش برای گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی، همچنین اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گازی آی‌پی تأکید کردند.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، ایران و پاکستان در پایان سفر سیدابراهیم رئیسی به این کشور، در بیانیه‌ای مشترک، با تأکید بر روابط تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تمدنی دو کشور همسایه و مسلمان، بر تعهد خود برای تحکیم بیشتر این پیوندها، گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی، ‌تسریع در نهایی‌سازی توافق‌نامه تجارت آزاد، ‌تقویت همکاری در بخش‌های اتصال، توسعه زیرساخت‌ها و انرژی، ‌همکاری دو کشور در تمامی سازوکارهای سازمان‌های منطقه‌ای ازجمله اکو و شانگهای، ‌محکومیت جنایات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی در غزه و درنهایت لزوم آتش‌بس فوری و دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک‌های بشردوستانه تأکید کردند.

در یکی از بندهای این بیانه مشترک آمده است: دو طرف بر گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی توافق کردند و بر تعهد خود برای تبدیل مرز مشترک از مرز صلح به مرز شکوفایی از طریق پروژه‌های اقتصادی مشترک توسعه‌محور ازجمله ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک، مناطق آزاد اقتصادی و گشایش مرزهای جدید تأکید کردند.

آن‌ها همچنین اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گاز آی‌پی را مورد تأکید قرار دادند.

دو طرف توافق کردند تجارت دوجانبه خود را طی پنج سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

همچنین، هر دو طرف مشارکت اقتصادی بلندمدت بادوام و الگوی اقتصادی و ارتباطی مشترک منطقه‌ای، به‌ویژه برای توسعه اجتماعی - اقتصادی را در استان سیستان‌وبلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان ضروری دانستند.

دیگر خبرها

  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران
  • وزیر دفاع پاکستان: هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند
  • ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی