Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@22:07:14 GMT

تجهیز ۷۵ بیمارستان‌ها به روش درمان سکته‌های مغزی

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۳۰۸۰

تجهیز ۷۵ بیمارستان‌ها به روش درمان سکته‌های مغزی

خبرگزاری ایسنا: دکتر قاسم جان بابایی درخصوص مدیریت درمان سکته‌های مغزی گفت: سکته مغزی، مرگ ناگهانی بافت مغز است و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود. سکته می‌تواند باعث از دست رفتن عملکرد مغز شود. سکته مغزی به دو علت کلی ایجاد تنگی و انسداد در رگ‌های خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز بروز پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص شایع‌ترین عواملی که سبب بروز سکته‌های مغزی می‌شوند، خاطرنشان کرد: فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی به‌ویژه اختلالات ریتم قلب، کلسترول خون بالا و تنگی عروق گردنی (کاروتید) از جمله عواملی هستند که سبب ساز سکته‌های مغزی می‌شوند.

جان بابایی ادامه داد: فلج عمومی بدن از علائم بروز سکته مغزی است، اما مهمترین علامت این اختلال، اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در یک طرف بدن است. سکته مغزی معمولا با بی‌حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم همراه است. فرد مبتلا باید در کمتر از سه ساعت به بیمارستان دارای خدمات تخصصی برسد.

وی افزایش سن را از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی برشمرد و تصریح کرد: بالا رفتن سن به علت پیری رگ‌های مغز، خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالارفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار و چاقی می‌شود. همچنین کم‌تحرکی، مصرف بی‌رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی نیز عوامل ابتلای ایرانیان به سکته‌های مغزی است.

جان بابایی در ادامه گفت: تشخیص و درمان به‌موقع، شانس بهبودی کامل را در صورت بروز سکته مغزی بالا می‌برد، اما برای این کار حتما باید علائم سکته مغزی را به درستی بشناسیم. بیش از نیمی از افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، چنانچه به موقع درمان شوند، توانایی‌های خود را باز می‌یابند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ و اولین علت از کارافتادگی است، اظهارکرد: در حال حاضر سکته‌های مغزی در کشور‌های پیشرفته، سومین علت مرگ محسوب می‌شوند که با پیر شدن جوامع در آینده نه چندان دور در آن کشور‌ها نیز دومین علت مرگ خواهد شد.

وی درخصوص مدیریت سکته‌های مغزی در کشور گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند. اگر درمان سکته حاد مغزی در سیه ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبود کامل خواهند یافت. در حال حاضر سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند و ۱۵ درصد این سکته‌ها به مرگ منجر می‌شود. همچنین ۳۰ درصد از این افراد زیر ۵۰ سال سن دارند.

جان بابایی افزود: بخش خدمات درمانی بیماران سکته حاد مغزی، جزو طرح‌های نظام تحول سلامت است و در آن برخلاف گذشته، خدمات درمانی حاد و بازتوانی تجمیع شده، تصویربرداری دقیق از مغز و شناسایی نقاط آسیب دیده آن، طراحی اولیه برای بازتوانی ذهنی، هوشی و حرکتی بیمار، تزریق دارو‌های حل کننده لخته‌های خونی مغز، انجام فیزیوتراپی و توانبخشی بر مبنای نقشه‌برداری دقیق مغزی، محاسبه میزان آسیب وارد شده به مغز و اقدامات درمانی حاد متناسب با سن، جنسیت و نیاز بیمار انجام می‌شود.

بنا بر اعلام وبدا، معاون درمان وزارت بهداشت در این خصوص ادامه داد: با برنامه مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی بسیاری از مشکلات جسمی، حرکتی و ذهنی بیماران حل می‌شود و عمر بیمار هم افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: ۷۵ بیمارستان در کشور با استفاده از مدیریت درمان سکته‌های مغزی به ۴۱۲۴ سکته مغزی خدمت رسانی کرده و آنان را به زندگی عادی بازگردانده‌اند. تا پایان سال ۹۶ تنها ۵۵ بیمارستان در این طرح مشارکت می‌کردند و از ابتدای سال جاری نیز ۲۰ بیمارستان دانشگاهی دیگر به این طرح پیوسته‌اند.

منبع: فردا

کلیدواژه: سکته مغزی درمان بیمارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان رازی قائم شهربه دستگاه ام. آر. آی پیشرفته

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رئیس بیمارستان رازی قائم شهر گفت: این دستگاه ام. آر. آی پیشرفته با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران از طریق بانک جهانی تهیه شده است.

دکتر اولادی افزود دستگاه ام. آر. آی پیشرفته، جدیدیدترین و به روز‌ترین دستگاه ام. آر. آی بدون نیاز به " گاز هلیوم " دوره‌ای است که از سوی بانک جهانی به بیمارستان رازی قائم شهر اهدا شده است.

رئیس بیمارستان رازی قائم شهر، نداشتن محدویت وزنی برای بیماران خاص سنگین وزن درانجام ام. آر. آی و بی نیازی این دستگاه به گاز هلیوم با فناوری جدید و بهره مندی ازکیفیت تصویر بالا رااز مزیت‌های این دستگاه پیشرفته نسبت به دستگاه‌های مشابه ام. آر. آی اعلام کرد.

دکتر اولادی، قیمت دستگاه ام. آر. آی پیشرفته نصب شده در بیمارستان رازی قائم شهر را بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد که ازمحل اعتبارات بانک جهانی در دوره کرونا تامین و به این مرکز درمانی اهدا شده است.

رئیس بیمارستان رازی قائم شهریادآور شد، هزینه نگهداری این دستگاه به دلیل عدم لزوم خرید گازهلیوم، پائین‌تر ازدیگر دستگاه‌های مشابه و کیفیت تصاویر آن هم با توجه به پیشرفته بودن بسیار بالاا ست وبا این فناوری برتر، شاهد رشد کیفی خدمات‌رسانی پاراکلینیک به بیماران در بیمارستان رازی قائم شهرخواهیم بود.

دیگر خبرها

  • تجهیز اتاق عمل بیمارستان زرقان به میکروسکوپ چشم پزشکی
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهربه دستگاه ام. آر. آی پیشرفته
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن