Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-30@04:28:36 GMT

زوج و فرد در بن‌بست پایتخت

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۶۳۹۶

زوج و فرد در بن‌بست پایتخت

رکنا: آیا طرح زوج و فرد سال آینده حذف خواهد شد؟! این سؤالی است که این روزها 8 و نیم میلیون پایتخت نشین را بر سر دوراهی بزرگی قرار داده است. از یک سو شهرداری تهران با صراحت اعلام می‌کند که این طرح به صورت مقطعی و موقت کارایی داشته و از سال آینده حذف می‌شود و از طرف دیگر پلیس با اعلام مخالفت نسبت به حذف هیجانی آن، معتقد است که این طرح بدون تأثیرگذاری هم نبوده است و برای حذف یا تغییر آن باید کار کارشناسی وسیعی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح که حالا 13 سال از زمان اجرای آن می‌گذرد، در طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی مواجه بوده است. برخی کارشناسان معتقدند که طرح زوج و فرد، آلودگی‌ها را به خارج از محدوده تسری داده و برخلاف آنها برخی دیگر، با استناد به تجربیات جهانی ادعا می‌کنند که اتفاقاً محدوده زوج و فرد آلوده‌تر از محدوده طرح ترافیک شده است! در این زمینه البته آمارهای ضد و نقیضی مطرح می‌شود، اما آنچه به عنوان کار کارشناسی دقیق اعلام شده باشد، تنها همان مطالعات بانک جهانی است که بنا به درخواست شهرداری تهران انجام شده و اتفاقاً همسو با آنها اجرای این طرح را در شهرهای مختلف جهان ناکار آمد توصیف کرده است! در این مطالعه البته طرح

ال ای زد یا همان کاهش آلایندگی که فاز دوم آن هم از مهر ماه اجرا شد، مؤثرترین شیوه در کاهش آلایندگی‌ها معرفی می‌شود. اما نکته‌ای که در این مطالعه مورد غفلت واقع شده و شاید هم بر آن کمتر تمرکزشده، نتیجه‌ای است که این طرح بر ترافیک شهرها می‌گذارد. محسن پورسید آقایی، معاون شهردار به عنوان یکی از موافقان تغییر این محدوده، با تأکید بر اینکه این طرح به صورت مقطعی مفید بوده، حذف آن را به شورای عالی ترافیک کشور منوط کرده است. شورایی که بنا بر آنچه سردار رحیمی، رئیس پلیس Police راهورتهران به «ایران» می‌گوید: «تاکنون هیچ جلسه و اظهار نظری در این زمینه نداشته است!» او با بیان اینکه تا این لحظه، کسی، نظر پلیس را در این زمینه جویا نشده و فقط یک فرد نظر داده که رینگ زوج و فرد به طرح ترافیک اضافه شود، می‌گوید: «اینها فقط اظهارات یک فرد است و نیاز به کار کارشناسی عمیق، برنامه‌ریزی و احصای معایب و مزایا دارد.» او با رد اینکه طرح زوج و فرد از اساس ناکار آمد بوده، تأکید می‌کند: «خیر اینطور نیست. هر دو طرح، زمانی که تصمیم به اجرا گرفته شد، کارشناسی و بررسی شدند و قطعاً تأثیرگذار بوده‌اند، اما تأثیر در عدد و رقم باید در جلسه‌ای بررسی و نتیجه‌گیری شود. این کار نیاز به تشکیل کارگروه‌های علمی و فنی دارد که باید در رأس آنها پلیس باشد. چراکه مدیریت، کنترل و هدایت ترافیک بر عهده پلیس است.» سردار رحیمی البته معتقد است که هر دوی این طرح‌ها نواقص و معایبی هم داشته‌اند و اگر قرار است که تغییر و تحولی هم ایجاد شود، باید اهداف آن یعنی اصلاح معایب در نظر گرفته شود، نه اینکه براساس نظرات احساسی و پیش فرض‌های ذهنی باشد.» او با بیان اینکه تاکنون هیچ مطالعه و بررسی برای تغییر این محدوده انجام نشده می‌گوید: «شهرداری تهران هم اگر انجام داده، ما در جریان نیستیم!» جالب اینکه یکی از تبعات منفی این طرح به خرید خودروهای ارزانقیمت و آلاینده‌ای ربط داده می‌شود که مالکان تنها برای ورود به محدوده طرح خریداری می‌کنند، درست شبیه سال 2008 و المپیک پکن که دولت با دائمی کردن طرح زوج و فرد، مردم را به خرید خودروی دوم تشویق کرد! البته در این مورد هم آماری وجود ندارد که نشان دهد چند درصد مردم توانایی خرید خودروی دوم را داشته‌اند و پلاک دوم‌ها تا چه اندازه بر این موج آلودگی‌ها دمیده‌اند! هم‌اکنون روزانه حدود 18 میلیون سفر درون شهری برای کار، تحصیل، خدمات و تفریح در تهران انجام می‌شود که ایجاد محدودیت بدون ارائه راهکار جدید نمی‌تواند از حجم سفرهای اضافه بکاهد! علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل و نقل ترافیک البته به جنبه ناعادلانه بودن این طرح برای خودروهای پلاک فرد هم اشاره کرده و به «ایران» می‌گوید که خودروهای زوج (با احتساب پنجشنبه و جمعه) 5 روز در هفته اجازه تردد دارند، درحالیکه پلاک فردها تنها 4 روز و این عادلانه نیست! او البته می‌گوید که بسترهای لازم برای تغییر محدوده طرح زوج و فرد آماده شده و شورای ترافیک نیز سال گذشته اصل طرح حذف زوج و فرد و مدیریت آن براساس عوارض را پذیرفته و مشکلی برای تصویب ندارد. وی با بیان اینکه طرح زوج و فرد از سال آینده و از ابتدای سال اجرا خواهد شد، می‌گوید: تنها نرخ عوارض طرح زوج و فرد توسط شورای شهر تهران اعلام خواهد شد و با توجه به تعرفه طرح ترافیک در سال‌جاری قیمت برای ورود به محدوده دوم طرح ترافیک پیشنهاد شده، از ۴ هزار و ۴۸۰ تا ۱۲ هزار تومان است. البته رقم تعرفه در سال آینده بر اساس تورم محاسبه می‌شود.»

افزایش سرانه مالکیت خودرو در میان ساکنین طرح زوج و فرد

مردان حیدری، کارشناس حوزه شهری در این زمینه با اشاره به برخی سیاست‌های ترافیکی در شهرهای توسعه‌یافته اروپایی که برای کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا اعمال شده است، به «ایران» می‌گوید: مثلاً در شهر لندن با استفاده از قیمت‌گذاری ازدحام، دو محدوده ترافیکی کنترل می‌شود و از طریق دوربین‌هایی که در بالای مسیر وجود دارد، شماره پلاک خودروها تشخیص داده می‌شود و هزینه شارژ به صورت روزانه و برای سفرهای ورودی، خروجی و درون ناحیه‌ای به محدوده طرح بایستی پرداخت شود. روش‌های مختلفی همچون پرداخت آنلاین، پرداخت با پیامک کوتاه یا تماس تلفنی و ایستگاه‌های پرداخت وجود دارد. در شهر استکهلم نیز با استفاده از قیمت‌گذاری ازدحام، محدوده ترافیکی کنترل می‌شود و در طول روز تنها می‌توان یک مرتبه هزینه مربوط به سفرهای ورودی، خروجی و درون ناحیه‌ای به محدوده طرح را پرداخت کرد و روش‌های پرداخت شامل برداشت آنلاین از حساب، پرداخت آنلاین و پرداخت در بانک‌ها و دفاتر در مرکز شهر می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «شهر میلان شرایطی مشابه شهر لندن دارد و فقط برای سفرهای ورودی به محدوده طرح ترافیک بایستی هزینه مورد نظر را پرداخت کرد. قیمت‌گذاری ازدحام در این شهرها در زمینه‌ کنترل ترافیک، تغییر مد سفر، کاهش تصادفات و کاهش آلودگی هوا تأثیرات چشمگیری داشته است.» به گفته حیدری، اما طرح تردد نوبتی (زوج و فرد) در تهران از تحقق اهداف خود یعنی کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک ناتوان بوده است. به‌طوری که هم سرانه مالکیت خودرو میان ساکنان محدوده طرح افزایش یافته (خرید دو خودرو با پلاک‌های زوج و فرد) و هم بر بار ترافیکی این محدوده افزوده شده است. به مسائل مورد اشاره باید تخلفات رانندگی (مانند مخدوش کردن پلاک) و افزایش موتورسیکلت‌ها را نیز اضافه کرد که همین مسأله ضرورت بازنگری در سیاست ترافیکی در پایتخت را گوشزد می‌کند.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حمیده امینی فرد

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

راز جسد لخت دختر 15 ساله در پارک+عکس شهرام تینا را با دوستانش قسمت کرد این مرد مظلوم نوشهری به طرز ناجوانمردانه ای به قتل رسید+عکس تجاوز پزشک هوسباز به یک زن جوان در مطب +عکس این زن عضو باند شغال های سیاه بود/ او زن ها را برای همدستانش شکار می کرد این مرد جوان علاقه زیادی به همخوابی با زنان بی جان دارد ! +عکس زنم سرش با مرد دیگری گرم بود / سرش را بریدم ! +عکس امیر عباس سرطانی به آرزویش رسید و بعد به آسمان پرواز کرد+ عکس قتل فریبا پس از انتشار عکس های زشت وقتی چهار چوپان تهرانی مست کردند / پا به کلانتری و بهشت زهرا کشید اعتراف شیطانی 4 شرور به قتل بی رحمانه دختر 14 ساله + عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا دستگیری رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در قم له شدن سر مرد صافکار زیر خودروی پراید

منبع: رکنا

کلیدواژه: پلیس Police سفر پایتخت شهرداری تهران کارشناسی پلیس زوج عکس قتل مرد دختر فیلم زندگی زن ایران کشف ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۶۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ضمن تشریح وضعیت ترافیک صبحگاهی در معابر تهران اعلام کرد که ماموران پلیس راهور برای مدیریت ترافیک عصرگاهی نیز از آمادگی لازم برخوردارند.

سرهنگ اسماعیل احسان پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ترافیک صبحگاهی شهر تهران گفت: در رصدهای پلیسی مشخص شد که از حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح امروز، ترافیک در بیشتر معابر پر تردد پایتخت آغاز شده است. این ترافیک از غرب، شرق و جنوب تهران به سمت مراکز و شمال شکل گرفته و در حال حاضر از حجم آن کاسته شده است. با این وجود با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود از حدود ساعت ۱۷ ترافیک عصرگاهی آغاز شود، ماموران پلیس راهور از آمادگی لازم برای مدیریت ترافیک برخوردارند. لازم است مردم نیز از ترددهای غیرضروری با خودروی شخصی خود در ساعات پیک ترافیک خودداری کنند.

وی درباره معابر و بزرگراه‌های دارای بار ترافیک صبحگاهی نیز گفت:‌ در بزرگراه تهران - کرج، بزرگراه شهید سلیمانی در محدوده بزرگراه شهید صیاد شیرازی ، بزرگراه شهید بابایی محدوده خیابان نیروی زمینی، بزرگراه شهید زین الدین در محدوده صدف ، بزرگراه علامه جعفری در محدوده شقایق ، بزرگراه امام علی (ع) در محدوده جانبازان، بزرگراه شهید لشگری در محدوده شیشه مینا و رسالت قبل از پل سید خندان ترافیک پرحجم اما روان بود. 

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:  در بزرگراه‌های شیخ فضل الله نوری در محدوده بزرگراه یادگار امام (ره )، بزرگراه شهید آبشناسان در محدوده سردار جنگل، بزرگراه شهید همت در محدوده جنت آباد ، بزرگراه شهید چمران در محدوده پارک نهج البلاغه ترافیک نیمه سنگین بود. همچنین در مسیر غرب به شرق خیابان آزادی در محدوده شهیدان، خیابان جانبازان در محدوده میدان میدان امام رضا (ع) نیز وضعیت مشابه گزارش شده است.

احسان‌پور افزود:‌ در مسیر جنوب به شمال بزرگراه شهید نواب صفوی از انتهای بزرگراه شهید چراغی تا ورودی تونل توحید، بزرگراه آیت‌الله سعیدی از میدان فتح تا میدان آزادی و بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محدوده ستاری نیز ترافیک صبحگاهی نیمه سنگین بود.

وی با تاکید بر اینکه تردد موتورسیکلت از تونل‌های درون شهری ممنوع است، گفت: لازم است موتورسواران از تردد از داخل تونل‌های شهری پرهیز کنند. همچنین عابران پیاده نیز حتما از گذرگاه‌های مخصوص عابرپیاده تردد کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل‌های شهری
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است
  • برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان
  • پلیس راهور تهران : طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
  • افتتاح فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال/ حل معضل بزرگ ترافیکی در غرب تهران
  • خبر مهم درباره اجرای طرح ترافیک جدید
  • «طرح ترافیک جدید» امسال اجرایی می‌شود؟
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟