Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: مهدی ذاکریان در مورد تصمیم دولت عمان مبنی بر این که هواپیما‌های اسراییلی می‌توانند بر فراز آسمان این کشور پرواز کنند و این‌که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک عربستان نیز چنین اجازه‌ای را به هواپیما‌های اسراییلی بدهد، خاطر نشان کرد: بعد از پیمان کمپ دیوید، حاکمان کشور‌های عربی برای بقا حاکمیت خود، اسراییل را به عنوان یک دشمن خارجی مطرح کردند تا از این طریق نظام سیاسی‌شان که عمدتا دارای مشروعیت داخلی نیستند، تحکیم پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که «این کشور‌ها در راستای همین موضوع به ظاهر بر پیگیری آرمان فلسطین نیز تاکید داشتند» ادامه داد: پس از بهار عربی و تحولاتی که دراین کشور‌ها رخ داد، برخی از کشور‌های عربی احساس کردند که دیگر نمی‌توانند از اسراییل به عنوان دشمن خارجی شماره یک خود یاد کنند و در همین چارچوب ایران را جایگزین اسراییل کردند و تلاش کردند با مطرح کردن خطر ایران هراسی، همچنان بر راس قدرت باقی بمانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که «در طی سال‌های اخیر از نظر حاکمان عربی اسراییل یک دشمن واقعی نبوده و آن‌ها فقط از این موضوع به عنوان یک ابزار جهت حفظ حاکمیت خود بهره گرفته‌اند»، افزود: در چارچوب سیاست جدیدی که کشور‌های این منطقه در پیش گرفته‌اند، اکنون ایران دشمن شماره یک است و اسراییل خطر قبل را ندارد و طبیعی است که در چنین فضایی برخی از کشور‌های عربی اجازه دهند که اسراییل از فضای کشورهایشان برای پرواز هواپیماهایش استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در چنین شرایطی ایران در راستای دفاع از آرمان فلسطین در منطقه تنها نخواهد ماند و فشار‌ها بر ایران افزایش پیدا نمی‌کند؟، گفت: نگاه ایران به موضوع فلسطین و دفاع از حق مردم این منطقه نگاه اخلاقی و بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی است، ما معتقدیم کاری که اسراییلی‌ها انجام داده‌اند، اشغالگری است و چنین موضوعی در قطعنامه‌های سازمان ملل نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که «اسراییلی‌ها بر اساس «طرح تقسیم فلسطین» که سازمان ملل مصوب کرده است، عمل نکرده‌اند و ایران طبق مصوبه‌ی شورای امنیت خواهان بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان است»، گفت: بخش وسیعی از جامعه بین‌المللی عملکرد اسراییل را غیر عادلانه می‌دانند و معتقدند که نظر ایران در ارتباط با موضوع رژیم صهیونیستی اخلاقی و متناسب با قوانین بین‌المللی است. در جهان اسلام نیز قطعا مواضع ایران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا مواضع برخی از کشور‌های عربی که اکنون به دنبال عادی سازی روابط با اسراییل هستند.

ذاکریان با بیان این‌که «کشور‌های عربی منطقه با گذشت زمان متوجه خواهند شد که در ارتباط با موضوع ایران اشتباه کرده‌اند و مجبور خواهند بود که اسراییل را به عنوان بزرگترین دشمن خارجی جهان اسلام بپذیرند» در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: البته می‌توان به تحولات اخیر از این زاویه نیز نگاه کرد که ارتباط برخی از کشور‌های منطقه از جمله عمان با اسراییل ممکن است برای ما منفعت‌هایی نیز داشته باشد، ما باید از ابزار‌های مختلف برای بیان دیدگاه‌ها و مواضع خود استفاده کنیم و کانال‌های مختلفی را در این زمینه زنده نگه داریم. کشور عمان به عنوان کشور همسایه ما حق دارد که با هر کشوری رابطه برقرار کند و ماحتی می‌توانیم از این موضوع استفاده کنیم. چنان که عمانی‌ها با توجه به آگاهی‌شان از مواضع ایران می‌توانند این مواضع را به اسراییلی‌ها منتقل کنند. چنانکه در مقطعی این اقدام را در مورد ایران و آمریکا انجام دادند البته این موضوع به معنای مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی نیست.

منبع: فردا

کلیدواژه: رابطه اسراییل عمان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود