Web Analytics Made Easy - Statcounter

گام نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به مقام معظم رهبری در خوزستان که در سال ۷۶ مصوب شد با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است و فاز دوم آن نیز تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، طرح 550 هزار هکتاری موسوم به مقام معظم رهبری در خوزستان در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال  76 مصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 76 مقام معظم رهبری به خوزستان سفری داشتند و در همان سفر طرح 800 هزار هکتاری تسطیح و زه کشی خوزستان به تصویب رسید از آنجا که مقام معظم رهبری پیگیر اجرای طرح بودند این پروژه  به طرح موسوم به مقام معظم رهبری مشهور شده است.

 

طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در محدوده ایلام و خوزستان است. این طرح شامل 800 هزار هکتار می شود که بخشی از آن اجرا شده بود. طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری  یک طرح مهم و موثر در حوزه کشاورزی خوزستان و ایلام است. این طرح که نقش موثری در اشتغالزایی و افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان و ایلام دارد.

 

در سال 76 بخشی از طرح اجرا شد اما ادامه کار به دلیل وضعیت زمین ها و نوع بافت خاک های منطقه به مطالعات بیشتری نیاز داشت که بعد از آن هم با کمبود بودجه و اعتبار مواجه شد و به حالت نیمه متوقف درآمد اما دولت یازدهم  برای از سر گیری و به سرانجام رساندن طرح موسوم به مقام معظم رهبری اقداماتی را انجام داد. دولت یازدهم با  تامین اعتبارات لازم  برای اجرای این طرح مصمم به پیگیری و به اتمام رساندن آن بود.

 

بنابراین گزارش، در این طرح بیشتر به صورت فاینانس عمل می شود و بخشی از اعتبار لازم از بودجه جاری کشاورزی تامین می شود. این طرح همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392 با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرعت گرفت.

 

این گزارش می افزاید: فاز اول طرح احیای اراضی خوزستان اواخر آبان ماه سال جاری با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید. با حضور «اسحاق جهانگیری» فاز اول طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در سطح 295 هزار هکتار به بهره برداری رسید. فعالیت‌های اصلی انجام‌شده در اجرای این طرح شامل احداث شبکه‌های فرعی آبیاری، احداث شبکه‌های زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی است.

 

 

تقویت و تثبیت امنیت غذایی کشو، امکان ایجاد قطب کشاورزی با استفاده از کشاورزی مدرن، ایجاد اشتغال پایداراز جمله اهداف اجرایی این طرح هستند. اجرای 198 هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی، اجرای 183 هزار هکتار زهکش زیر زمینی و اجرای 295 هزار هکتار شبکه فرعی از جمله اقدامات انجام گرفته در فاز اول طرح است. در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خوزستان، نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی نیز حضور داشتند.

 

حالا در ادامه اجرای طرح 550 هزار هکتاری موسوم به مقام معظم رهبری گام نخست این طرح در شلمچه با کشت محصول گندم، جو و کاشت نخل به بار نشست.

 

«محمد بنی تمیم»، مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر در این باره به ایرنا گفته است: «عملیات اجرایی پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شلمچه با اعتباری بالغ بر 750 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.»

 

وی اظهار داشت: «عملیات اجرایی این طرح که شامل احداث شبکه آبیاری، زهکشی و تسطیح اراضی می باشد از سال 1394 آغاز شده و پس از سه سال اکنون امکان کشت انواع محصولات کشاورزی و نیز کاشت نخل برای کشاورزان منطقه شلمچه فراهم شده است.»

 

 

بنی تمیم بیان داشت: «با اجرای طرح کشاورزی مذکور پس از گذشت 38 سال برای نخستین بار امکان کشت محصول در زمین های منطقه مرزی شلمچه فراهم شده ضمن اینکه فرصت های شغلی قابل توجهی در بخش کشاورزی برای اهالی بومی این منطقه فراهم شده است.»

 

مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی طرح مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر افزود: «احیای پنج هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه مرزی شلمچه خرمشهر در حالی انجام شد که این زمین ها در هشت سال جنگ تحمیلی منطقه عملیاتی بوده و پس از جنگ نیز به صورت بایر رها شده و در مدت 38 سال هیچگونه عملیات کشاورزی بر روی آنها انجام نشد.»

وی تبدیل اراضی بایر به کشاورزی، احیای دوباره زمین های منطقه جنگی شلمچه، استفاده بهینه از منابع آب و خاک و نیز اشتغالزایی را از جمله مزایای این طرح مهم کشاورزی برشمرد و گفت: «احیای زمین های کشاورزی مذکور در حالی صورت گرفت که این زمین ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی روستاهای مسکونی و نخیلات بودند که در طول جنگ تخریب شدند.»

 

بنی تمیم با اشاره به کاربری کشاورزی زمین های شلمچه اولویت کشت در این زمین ها را کاشت نخیلات عنوان کرد و گفت: «در گام نخست و به منظور آماده سازی اراضی مذکور 500 هکتار از زمین های شلمچه یک به زیر کشت گندم و جو رفته و در شلمچه 2 نیز بیش از 300 اصله پاجوش نخل کاشته شد.»

 

مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر گفت: «با اجرای این طرح در منطقه مرزی شلمچه و کشت اراضی چهار هزار و 200 فرصت شغلی به صورت مستقیم در منطقه ایجاد می شود.»

 

وی با بیان اینکه 32 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در محدوده شهرستان های آبادان و خرمشهر قرار دارد بیان داشت: «از این میزان 16 هزار و 600 هکتار آماده سازی شده و پیش بینی می شود تا اواخر امسال به طور کامل به زیر کشت بروند. آب مورد نیاز زمین های کشاورزی مذکور از رودخانه کارون تامین می شود.»

 

یادآور می شود: تاکنون 295 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان در قالب طرح رهبر معظم انقلاب به زیر کشت رفته است. موسسه جهاد نصر مجری طرح ملی 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب است.

 

قرار است گام دوم این طرح ملی با تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی یا فاینانس در سطح 265 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان تا سال 1400 به بهره برداری برسد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران شیراز بیرجند خراسان جنوبي نماز جمعه استان بوشهر مجلس کرمان ترامپ طرح کشاورزی رهبری کشاورزی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای تکمیل خطوط هفت‌گانه اظهار کرد: ان‌شاءالله تا پایان سال جاری شاهد جشن تکمیل خطوط یک، دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت خواهیم بود.

وی افزود: در سال گذشته نیز ایستگاه‌های جدیدی در خطوط شش و هفت افتتاح و بهره‌برداری رسید و امسال نیز ادامه خواهد داشت از جمله خطوطی که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید ایستگاه هفده شهریور، میدان خراسان، سرباز و ... خواهد بود.

هرمزی به عملیات توسعه جنوبی در خط شش مترو اشاره کرد و گفت: این عملیاتی نیز به پایان رسیده و ان‌شاءالله به‌زودی دو ایستگاه در بخش جنوبی (حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام) به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به پست برق خط مترو اشاره کرد و توضیح داد: این پست نیز امسال تکمیل و ان‌شاءالله در بخش غربی خط شش مترو ایستگاه آیت‌الله کاشانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین به ایستگاه ورزشگاه تختی اشاره کرد و گفت: این ایستگاه نیز امسال تکمیل و به بهره‌برداری‌ خواهد رسید.

هرمزی به احداث پایانه‌ها در شهر تهران اشاره کرد و افزود: ان‌شاءالله فاز یک پایانه آزادگان تکمیل و  عملیات اجرایی فاز دو اکباتان به پایان خواهد رسید و در ادامه نیز پایانه دولت‌آباد به ورزشگاه تختی تکمیل خواهد شد.

وی همچنین به افزایش تعداد ایستگاه‌های مترو در این دوره از مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 159 ایستگاه با 310 کیلومتر خط مترو در شهر تهران داریم که بر اساس آمار کسب شده استفاده مسافران از شبکه مترو، بیشتر شده به طوریکه قبل از افتتاح ایستگاه‌ جدید به طور متوسط هر مسافر 9 کیلومتر از شبکه مترو استفاده می‌کرد که با تکمیل خطوط شش و هفت عملا به 16.5 کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد و میزان پایداری مسافران در شبکه مترو بیشتر شده است.

هرمزی ادامه داد: این موضوع به تکمیل خطوط شش و هفت بر می‌گردد و همچنین به بهره‌برداری از مترو پرند. ضمن اینکه برنامه جدیدی برای خطو هشت، نه ده و یازده پیش بینی شده است.

وی گفت: خط 10 مترو در سال گذشته عملیات حفاری آن انجام شد و موضوع در حال انجام است و ان‌شاءالله هشت ایستگاه در این خط دایر خواهد شد.

هرمزی تصریح کرد: خط 8 مترو نیز در پایان سال گذشته قرارداد آن به امضا رسید که بحث مالی آن به صورت ویژه پیگیری خواهد شد. همچنین خط 9 نیز هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو

وی به خط 11 مترو اشاره کرد و افزود: توافقات اولیه با پیمانکار انجام و به‌زودی عملیات آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • اعزام  زائر از هرمزگان به حج عمره
  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای