Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:20:53 GMT

دانش‌ آموز، آموزش و پژوهش

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۷۰۶۳

دانش‌ آموز، آموزش و پژوهش

تهران-ایرنا-پژوهش عامل مهم تولید دانش، دانایی و پیشرفت است تا آن جا که میزان پژوهش های انجام شده در هر جامعه شاخص توسعه یافتگی آن جامعه به شمار می رود. راهکار رسیدن به این شاخص، ترویج و ترغیب پژوهشگری از سال های نخست تحصیل است که در پژوهش سراهای دانش آموزی امکان آن فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،هفته پژوهش و فناوری از امروز شنبه 24 آذرماه آغاز می شود و تا سی ام ادامه خواهد داشت که روز اول هفته پژوهش با عنوان دانش‌ آموز، آموزش و پژوهش نام گذاری شده است چرا که هنگامی پژوهش و نو آوری در جامعه ای توسعه پیدا می کند که نظام آموزشی، زمینه و بستر مناسبی برای آن تدارک دیده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر همین اساس و با اهتمام آموزش و پرورش به این امر، پژوهش سراهای دانش آموزی به عنوان مراکزی که کودکان را از سنین پایه، پژوهش محور تربیت می کند، ایجاد شدند.
کارکرد این پژوهش سراها، پرکردن ذهن از معلومات نیست بلکه هدف شکل گیری سوال، ایجاد فرضیه، میل به شناخت، تحقیق و آزمایش برای دستیابی به تفکر منطقی و ذهنی جستجوگر است.
برای معرفی و شناخت بیشتر با کارکرد پژوهش سرای دانش آموزی، خبرنگار علمی ایرنا به گفت و گو با «غلامرضا شیرزاد» مدیر پژوهش سرای پویا در منطقه 11 آموزش و پرورش پرداخت.
شیرزاد در این گفت و گو، درباره راهکار عملی این پژوهش سراها تاکید کرد: در پژوهش سراهای دانش آموزی که دولتی و زیر نظر معاونت آموزش متوسطه مدیریت می شوند، دانش آموزان مستعد در زمینه‌های مختلف علمی استعدادیابی و پرورش داده می شوند تا در عرصه های علمی و فناوری ارتقاء یافته و پیروزمندانه از میدان رقابت های علمی خارج شوند.

**پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است
تحقیق و پژوهش،کشف و گسترش دانش و در حقیقت راهی برای جستجوی آگاهی است. پس با تحقیق کردن است که دانش آموزان به عرصه‌های جدید علم و دانش پا می گذارند و وارد عرصه‌های ناشناخته می شوند. شیرزاد ضمن تاکید بر این موضوع، اظهار داشت: پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است که در امر یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار است. در واقع پژوهش بیشتر بر پروژه محوری،کارهای عملی و آزمایشگاهی استوار است که علاوه بر حذف ایستایی حفظیات، به ارتقای خلاقیت کمک می کند.
شیرزاد،محور اصلی ایجاد این پژوهش سراها را انجام کارهای عملی و آزمایشگاهی توسط دانش آموزان عنوان کرد و گفت: پژوهش سراها برای پیاده سازی شعار خود، تلاش می کنند تا پژوهش های دانش آموزی از لحاظ کمی و کیفی با تحقیق و نتیجه گیری همراه باشد.
مدیر پژوهش سرای پویا ادامه داد: همچنین آنان را از آموزش های صِرف حافظه محور دور کرده و به سمت آموزش پروژه محور سوق می دهند تا دانش آموز مهارتی را که انجام می دهد، به تولید برسد.
وی افزود: فراهم کردن زمینه های شرکت دانش آموز خلاق در جشنواره ها، مسابقات، همایش ها و سمینارهای علمی هم از دیگر کارهای پژوهش سراها است تا دانش آموز را برای رسیدن به خودباوری و افزایش اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه در انتخاب شغل آینده و کارآفرینی یاری کنند.

**آموزش پژوهشگری از سنین کودکی
برای اجرای برنامه های پژوهشی، باید سنین پایین جامعه مورد توجه قرار گیرند. اگر آموزش«چگونه فکر کردن» و «راه حل یافتن پاسخ مساله» به درستی برای کودکان تعریف شود با توجه به حس کنجکاوی این افراد در سن پایین، آنان به خوبی می توانند طعم تفکر را از راه شنیدن و دیدن بچشند.
موضوعی که مدیر پژوهش سرای پویا به آن اشاره کرد و گفت: از پیش دبستانی باید فرهنگ پژوهش شکل بگیرد. برای تحقق این امر، پژوهش سراها، با برگزاری تورهای علمی، پذیرای کودکان پیش دبستانی هستند تا با دیدن آزمایشگاه و وسایلی همچون میکرسکوپ و انجام چند آزمایش سبک با کارهای علمی و عملی و آزمایشگاهی آشنا شوند.
شیرزاد ادامه داد: با شروع مدرسه، کارها و برنامه های پژوهش سرا بر اساس سن دانش آموزان متغیر است. به عنوان نمونه برای پایه اول دبستان ایجاد خلاقیت و هنر، پایه دوم نجوم، پایه سوم رباتیک در نظر گرفته شده است و به ترتیب در سال های بالاتر برنامه نویسی رباتیک، هوا و فضا و پروژه های حرفه ای تر تعریف می شود.
شیرزاد درباره نحوه ترغیب و تشویق دانش آموزان به ادامه روند پژوهشگری هم گفت: یکی از خوبی هایی که پژوهش سرا دارد این است که دانش آموز می تواند بر اساس میل و سلیقه شخصی، چندین رشته را تجربه و هر کدام که علاقمندی بیشتر داشت را دنبال کند و موفق تر شود. شاهد بوده ایم که با این روند دانش آموز در بزرگسالی به اختراعات وسیعتری نایل شده است.

**ارتباط تنگاتنگ پژوهش سراها با مدارس برای تربیت پژوهشگر خلاق
مدیر پژوهش سرای پویا در پاسخ به پرسشی درباره نحوه جذب و جلب دانش آموزان به پژوهش سراها اظهار داشت: فردی به عنوان رابط پژوهش در مدارس فعالیت دارد تا اگر کسی بخواهد با کارهای پژوهشی و فعالیت های پژوهش سراها آشنا شود به او مراجعه کند و رابط بر حسب وظیفه، تمام برنامه ها را انتقال می دهد.
به گفته شیرزاد، برخی از دانش آموزان هم از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با پژوهش سراها آشنا می شوند و به طور مستقیم مراجعه می کنند که این افراد، به محض مراجعه، راهنمایی و مشاوره می گیرند و به قسمت های مختلف پژوهش سرا معرفی می شوند.
وی در ادامه درباره تلاش های پژوهشی متقابل مدرسه و پژوهش سراها افزود: به صورت فرایندمحور، رابط پژوهش نخست انجمن علمی مدرسه را تشکیل می دهد و دانش آموزانی که علاقه به موضوع های علمی خاص دارند در این انجمن شرکت می کنند و ایده های خود را ارایه می دهند. سپس ایده های برتر انتخاب و به پژوهش سراها منتقل می شود و در آنجا نمونه های برتر تبدیل به پروژه می شود. همچنین پژوهش سراها، موضوعات پژوهشی را در اختیار مدارس قرار می دهند تا به عنوان ایده، مدرسه روی آن کار کند. در واقع گاه از انجمن علمی مدارس به پژوهش سرا و در مواردی هم از پژوهش سرا به مدرسه کار تحقیقی شکل می گیرد.

**معرفی ایده های برتر به مراکز علمی بالاتر
شیرزاد در ادامه این گفت و گو، به ارتباط و همکاری مستقیم پژوهش سرای دانش آموزی با موسسات و سازمان های تحقیقاتی جهت معرفی و حمایت گیری برای دانش آموزان برتر اشاره کرد و گفت: پژوهش سراها با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و همچنین تمامی شرکت ها و موسساتی که خدماتی را در این حوزه ارایه می دهند، برحسب فعالیت و کیفیت ارتباط مستقیم دارند و دانش آموزان نمونه را به آن سمت هدایت می کنند.
وی یادآور شد: دانشگاه ها هم در چند سال اخیر ارتباط خود را با پژوهش سراها گسترش داده اند و دانش آموزانی که پژوهش های نوین ارایه داده اند را جذب می کنند؛ چرا که می خواهند دانشجوی خوب را به عنوان سرمایه دانشگاه خود رشد دهد.
به گفته شیرزاد، معرفی و حضور دانش آموزان در جشنواره خوارزمی هم از دیگر راهکارهای حمایتی پژوهش سرای دانش آموزی است که برترین های علمی، علاوه بر کسب جایزه، از سهمیه کنکوری که برای برگزیدگان درنظر گرفته شده، بهره مند می شوند.
هفته پژوهش و فناوری از امروز شنبه 24 آذر آغاز می شود و تا سی ام ادامه خواهد داشت که هر روز آن به عنوانی نامگذاری شده است. به همین مناسبت، روز اول هفته پژوهش با عنوان دانش‌ آموز، آموزش و پژوهش نام گذاری شده و در آن از برترین دانش آموزان محقق تقدیر می شود. روز دوم از پژوهشگران و فناوران برتر تجلیل شده و بعد از ظهر همان روز سمینار پژوهش و فناوری و رسانه برگزار می شود.
همچنین روز سوم روز پژوهش و فناوری و علوم انسانی نام گرفته و در این روز از سوی دانشگاه علامه طباطبایی سمیناری در زمینه بررسی چالش ‌های پژوهش و فناوری حوزه علوم انسانی برگزار می‌ شود، ضمن آنکه دانشگاه هنر اصفهان نیز همایشی در حوزه هنر و پژوهش و فناوری برگزار خواهد کرد.
پژوهش، فناوری و مسئولیت اجتماعی نام روز چهارم این هفته است و سمیناری با حضور انجمن‌ های علمی برگزار و در آن مسائل انجمن ‌های علمی بحث و تبادل نظر می ‌شود.
علمی*9294*1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش پژوهش سراها پژوهش محوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس ماده ۵۰ آیین‌نامه مدارس و در ماده ۸۸ آیین‌نامه آموزشی، ثبت‌نام مجدد دانش‌آموز در همان پایه که قبول شده در موارد استثنا مانعی ندارد و تکرار پایه در دوره دوم متوسطه متناظر با رشته تحصیلی و تنها در مدارس غیر دولتی امکان‌پذیر است.
علیرضا شجاعی‌پور افزود: افزود: اگر دانش‌آموزی متقاضی تکرار پایه بود، باید شرط قبولی در همان پایه را دارا باشد.
وی افزود: هر چند دانش‌آموزان متقاضی تغییر رشته می‌تواند هم در خردادماه و هم در شهریورماه در آزمون تغییر رشته مشارکت کند، اما توصیه ما به شرکت دانش‌آموز در امتحانات خردادماه است.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: در خردادماه هم دانش‌آموزان می‌توانند تغییر رشته بدهند، اما مدیران باید مشخصات دانش‌آموز متقاضی را در سامانه سیدا ثبت کنند.
به گفته او: دانش‌آموز متقاضی تغییر رشته در پایه‌های دهم و یازدهم باید تا دوهفته قبل از امتحانات خرداد و یا شهریورماه، درخواست تغییر رشته خود را به مدرسه ارائه دهند.
سرپرست معاونت آموزش اداره‌کل آموزش و پرورش فارس افزود: دانش‌آموزانی که از پایه یازدهم به دوازده تغییر رشته دهند، در صورتی که دروسی باقی بماند می‌تواند در امتحانات شهریور شرکت کنند، اما نمراتشان در سوابق تحصیلی موثر نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • ۱۶۰۰ دانش آموز بوشهری قوانین عبور و مرور را فرا گرفتند
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند