Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:18:28 GMT

وابستگی آمریکا به نفت سنگین اوپک

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۹۰۸۴

وابستگی آمریکا به نفت سنگین اوپک

تهران- ایرناپلاس- به گفته سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی، اگرچه تولید نفت آمریکا با تکیه بر نفت‌های غیرمتعارف، رقمی بالاتر از 10 میلیون بشکه در روز را به ثبت رسانده، اما تکیه بر این تولیدات نمی‌تواند نیازهای این کشور را تأمین کرده و آمریکا همچنان به نفت سنگین اوپک نیازمند است.

نشست 175 اوپک حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت، تا آنجا که در برخی موارد حتی این حاشیه‌ها، رنگ و بویی بیشتر از متن داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این موارد می‌توان به سفر مسئول تحریم‌های ایران در آمریکا به وین اشاره کرد که با هدف جلوگیری از کاهش تولید و همچنین فشار بیشتر به ایران انجام شده بود. هر چند وی با انجام مذاکرات دست خالی بازگشت.

حال چرا آمریکا تا این حد به دنبال نفت ارزان است. آمارها نشان می‌دهد در هفته گذشته، میزان تولید نفت آمریکا از مصرفش بیشتر شده و ممکن است با اتکا به همین گزاره بتوان این کشور را خودکفا دانست.

اما در واقعیت این‌گونه نیست، زیرا بیشتر تولیدات نفت آمریکا نفت سبک است و این در حالی است که این کشور به نفت سنگین نیاز دارد. بنابراین برای تأمین این نیاز مجبوراست به واردات خود ادامه دهد.

آمریکا از همین رو در تلاش است قیمت‌ها را برای تأمین نیاز خود پایین نگه دارد و اهمیت این موضوع در جایی بیشتر احساس می‌شود که مهمترین منابع نفت سنگین جهان در اختیار کشورهای اوپک و متمرکز در خاورمیانه است. همچنین بالا رفتن قیمت‌ها در بازارهای جهانی قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین را در آمریکا بالا می‌برد.

**اهداف چندگانه اجلاس 175

در همین زمینه اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، با اشاره به اینکه آمریکا با وجود تولید نفت، همچنان به واردات نفت سنگین نیاز دارد، افزود: اگر چه آمریکا با احتساب نفت‌های غیر‌متعارف، بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و حتی بنزین خود را از همان نفت به دست می‌آورد، اما بیشتر تولیدات این کشور شامل نفت سبک است.

قره‌خانی گفت: نفت سنگین بیشتر در اختیار کشورهای اوپک قرار دارد و به طور حتم آمریکا به این نفت نیازمند است، از همین رو آمریکا نمی‌تواند همه نیازهای خود را از نفت شیل مرتفع کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جلسه 175 اوپک جلسه خاصی برای ایران بود، گفت: اراده دولت آمریکا بر این بود تا با افزایش تولید، باعث کاهش قیمت نفت در بازار شود. زیرا ترامپ در داخل کشورش نیاز دارد تا این‌گونه القا کند که با تحریم ایران، قیمت نفت نه تنها افزایش نداشت بلکه کاهش هم پیدا کرد و توازن بازار بر هم نخورد.

وی افزود: با توجه به شیب کاهشی قیمت نفت در هفته‌های اخیر، آمریکا تلاش می‌کرد در جلسه اوپک، تصمیم جدی برای کاهش تولید گرفته نشود تا ریزش قیمت‌ها همچنان ادامه داشته باشد و به 30 تا 35 دلار برسد.

قره‌خانی با اشاره به اینکه بر همین اساس آمریکا مسئول تحریم‌های ایران را به وین فرستاد تا برای قانع کردن وزرای کشورهای عضو اوپک، مذاکراتی انجام دهد، ادامه داد: اراده این کشور به این سمت و سو بود تا اعضای اوپک از کاهش تولید صرف نظر کنند.

**رویای آمریکا برای بنزین ارزان تعبیر نشد

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است، گفت: هدف دولت آمریکا از کاهش قیمت نفت، این بود که بنزین در این کشور ارزان شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر کشورهایی مانند عربستان، امارات متحده عربی و برخی دیگر به دنبال این بودند که مبنای سهمیه ایران را تغییر دهند. بر اساس سهمیه‌بندی اوپک، آخرین سهمیه ایران به سال 2016 باز می‌گشت که سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود.

وی تأکید کرد: اعضای اوپک به دنبال این بودند تا تولید نفت را کاهش دهند و اشباع نفت در بازار از بین برود و با این بهانه سقف تولید نفت ایران کاهش پیدا کند. زیرا مبنای سهمیه‌بندی در این جلسه، میانگین تولید ماه‌های اکتبر و سپتامبر در نظر گرفته شده بود که ایران تولید بالایی را ثبت نکرده است.

**شکست پروژه کاهش سهمیه ایران در اوپک

قره‌خانی ادامه داد: در واقع عربستان و امارات متحده عربی به دنبال این بودند تا به آمریکا بگویند اگر کاهش تولید اتفاق نیفتاده، اما توانسته‌ایم سهمیه نفت ایران را در بازار کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها، تولید نفت ایران بالا نیست، گفت: اگر موفق به بازتعریف سهمیه ایران در اوپک می‌شدند، حتی با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران نمی‌توانست نفت بیشتری تولید کند. بنابراین در این جلسه هم کاهش قیمت نفت مطرح بود و هم تلاش می‌شد درآمد ایران کاهش پیدا کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی، این موضوعات کار را پیچیده کرده بود، به گونه‌ای که اعلام می‌شد اگر همه کشورها کاهش تولید داشته باشند، ایران هم باید تولید خود را کاهش داده تا قیمت را به رقم متعادلی برسانیم.

**عربستان بیشترین کاهش تولید را انجام می‌دهد

وی با اشاره به اینکه ایران به سرپرستی وزیر نفت مذاکرات نفس‌گیر، دقیق و پیچیده‌ای داشت و یک دیپلماسی قوی بر قرار کرد، افزود: از روز اول و تا ساعات پایانی روز دوم، رایزنی‌ها ادامه داشت و ایران به هیچ عنوان تغییر سهمیه را نپذیرفت و اعلام کرد کاهش تولید نخواهد داشت، زیرا کشورمان در تحریم است و این سقف سهمیه فعلی را نمی‌پذیرد و در نهایت، همان چیزی که ایران به دنبالش بود محقق شد.

قره‌خانی دستاورد نشست 175 اوپک را برای ایران تا جلسه بعدی که 6 ماه دیگر است، مطلوب دانست و ادامه داد: این دستاورد، نتیجه هوشمندی، صلابت و توجه به منافع ملی از سوی تیم ایرانی و وزیر نفت بود و با این مذاکرات، بیشترین کاهش مربوط به عربستان و عراق می‌شود که بیشترین سهم را در ایجاد مازاد عرضه در بازار داشتند.

**تأثیر رشد اقتصادی بر بازار طلای سیاه

وی گفت: گاهی اوقات بهبود قیمت‌ها تحت تأثیر مسائل دیگری مانند تصمیمات سیاسی، منطقه‌ای، مباحث امنیتی و... قرار می‌گیرد که می‌تواند در قیمت نفت اثر‌گذار باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی پیش‌بینی رشد و توسعه کشورها را بر قیمت نفت اثرگذار عنوان کرد و ادامه داد: به طور مثال اگر چین یک واحد پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را افزایش دهد، مصرف انرژی بالا می‌رود و تقاضا افزایش پیدا می‌کند.اما آنچه مسلم است کشورهای تولید‌کننده نفت اعم از اوپک و غیر‌اوپک بودجه‌های خود را بر روی نفت 50 دلاری بسته‌اند و به نظر می‌رسد قیمت نفت بین 55 تا 60 دلار باقی بماند.

گفت‌وگو از حوری قاسمی

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ايرناپلاس نفت اوپك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۹۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال

امتداد - دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز،‌ رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند،‌ قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است،‌ مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی ‌التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ |برنت ۸۸ دلار و ۳۳ سنت شد
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • از وابستگی مطلق دفاعی به توان دفاعی و بازدارندگی رسیدیم
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو