Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-27@00:48:35 GMT

کمک داور ویدئویی با قیمتی که نمی‌توانیم!

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۲۸۲۶

کمک داور ویدئویی با قیمتی که نمی‌توانیم!

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران می گوید هزینه نصب تکنولوژی var در هر استادیوم نزدیک به 300 هزار دلار است. با توجه به اینکه دلار وارد کانال 10 هزار تومان شده است می شود این طور گفت هزینه نصب var در هر استادیوم 3 میلیارد تومان است.

به گزارش "ورزش سه"، البته آمار و ارقامی که فریدون اصفهانیان داده دقیق و کارشناسی نیست!  او در اینباره می گوید: « ما بهترین مدرسان را برای آموزش داوران آورده‌ایم، دوست داریم نقاط قوت داوران بیشتر شود ولی واقعا نمی‌دانم چه کار کنیم؟ باشگاه‌ها هم بیایند خودشان دوربین‌ها را در ورزشگاه‌ها نصب کنند تا این سیستم ویدئویی VAR به فوتبال ایران بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبول دارم این کار سخت است اما دولت هم باید کمک کند.د: ما با خود آقای تاج هم که حرف زدیم معتقد بود که باید دولت هم کمک کند. ما جلسات مختلفی برگزار کردیم و حتی با آقای فغانی در این زمینه صحبت کردیم، در جلسه آخر هم گفته شد که هر ورزشگاه باید حداقل 10 دوربین داشته باشند و اتاق جداگانه داشته باشند ضمن آنکه هر استادیوم 300 هزار دلار برای نصب این سیستم هزینه می‌خواهد. البته من قیمت‌ها را دقیق نمی‌دانم ولی این رقم مطرح شده است.»

 

البته اگر صحبت های فریدون اصفهانیان در مورد قیمت تکنولوژی var صحت داشته باشد باز هم ارزش نصب در استادیوم های کشور را دارد چرا که به قیمت از دست رفتن اشتباهات داوری تمام می شود. تیم های ما در لیگ برتر به خصوص مدعیان هزینه آنها در فصل به 50 میلیارد تومان می رسد و حتی برخی از تیم ها بیشتر از این هم هزینه می کنند و شاید اگر به باشگاه ها فراخوان داده شود که این تکنولوژی را در استادیوم هایی که بازی می کنند نصب کنند این کار را انجام دهند.

 

تکنولوژی var برای اولین بار در جام جهانی 2017 کره جنوبی در مسابقات رده سنی زیر 20 سال مورد استفاده قرار گرفت و استفاده از این تکنولوژی در جام جهانی 2018 جلوی خیلی از اشتباهات را گرفت. هر چند با این وجود باز هم شاهد مصاحبه های انتقادی از سوی برخی از مربیان بودیم که یکی از آنها کارلوس کی روش بود. به این خاطر که تصمیم گیرنده نهایی داور است و اگر تصاویر تلویزیونی داور را متقاعد نکند در نهایت تصمیم خود را عملی می کند. اما نمی شود منکر شد var دست کم جلوی شبیه سازی بازیکنان و هم چنین آفسایدهای اشتباه را گرفته است. همان طور که پیش از این تکنولوژی گل به داوران کمک کرده است این تکنولوژی هم قضاوت را برای داوران راحت تر کرده است و کمتر موجب می شود عذاب وجدان بگیرند.

 

در حالی کمیته داوران فدراسیون فوتبال به استفاده از var در استادیوم های ما تاکید دارد که هنوز دستمزد داوران در نیم فصل نخست پرداخت نشده است. از سویی هنوز ما موفق به بهره گیری از تکنولوژی گل در بازی های لیگ برتر نشده ایم و از همه مهمتر مشخص نیست آیا فدراسیون فوتبال توان هزینه سه میلیاردی برای نصب var در استادیوم ها را دارد یا خیر و آیا باشگاه ها متقاعد می شوند این کار را به تنهایی انجام دهند یا در اجرای این ایده با فدراسیون فوتبال همکاری کنند یا نه. آنچه که مسلم است تکنولوژی var جلوی تضییع حق تیم ها را خواهد گرفت و اشتباهات داوری را کمتر خواهد کرد و در نتیجه تیم ها کمتر آسیب می بینند.

 

برخی تحلیل گران داخلی البته می گویند کمیته داوران فدراسیون فوتبال می تواند با هزینه کمتری این تکنولوژی را بومی سازی کند و var را در حد و اندازه های بضاعت فدراسیون فوتبال در لیگ برتر پیاده کند و این به راحتی امکان پذیر است. هم اکنون بازی های لیگ حرفه ای با تعداد دوربین های بیشتری ضبط می شود و در ایران دوربین هایی که بازی را می گیرد، کمتر است. بنابراین var هم می تواند در سطح پایین تری در فوتبال ایران پیاده شود. حتی با نصب یک مانیتور در کنار زمین که داور وسط صحنه های مشکوک را ببیند و بعد از دیدن نظر نهایی اش را بدهد .

کمیته داوران فریدون اصفهانیان (رئیس کمیته داوران)

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: کمیته داوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران بازی‌های جام حذفی مشخص شدند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، کمیته داوران فدراسیون فوتبال اسامی تیم‌های داوری مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال کشور را مشخص کرد که به شرح زیر است:

پنجشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳
* مس رفسنجان - پیکان تهران
داور: مهدی اجاقی کمک‌ها: حامد صفایی، مرتضی هوشیار و علی سام ناظر: سعید علینژادیان

جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳
* مس کرمان - چادرملو اردکان
‌داور:
احمد محمدی کمک‌ها: حمید نادری، سامان اقبال پور و احمد مرشدی ناظر: حسین طالقانی

* فجر سپاسی شیراز - گل گهر سیرجان
‌داور:
حسین زمانی کمک‌ها: مهدی شفیعی، سجاد ایرانپور و مسعود حقیقی ناظر: اسماعیل آمری

* هوادار تهران - مس سونگون ورزقان
‌داور:
شاهین یزدانی کمک‌ها: علیرضا طاهرخانی، سجاد نجفی نژاد و عبدالحسین باستان ناظر: محمدحسین اسدی

* آلومینیوم اراک - پرسپولیس
داور: امیر عرب براقی کمک‌ها: هادی طوسی، علی احمدی و کیوان علیمحمدی

* تراکتور تبریز - ذوب آهن اصفهان
داور: امیرسامان سلطانی کمک‌ها: امیرمحمد داودزاده، وحید سیفی و حامد سیری، ناظر: اکبر بخشی زاده

* ملوان بندرانزلی- سایپا تهران
داور: مهرداد خسروی کمک‌ها: هیوا بهمنی، هیمن نوربخش و شهاب محمدی ناظر: شاهین حاج بابایی

* آبی پوشان جنوب - سپاهان
داور: هادی علی نیافر کمک‌ها: امید افخمی، کورش صامی فر و میثم عباسی ناظر: مختار مهدوی.

کد خبر 6087323

دیگر خبرها

  • حضور داور کشتی خوزستانی در آخرین گزینشی المپیک
  • تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی
  • بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • شگفتی بزرگ صداوسیما برای مردم ایران؛ صبح بخیر مسئولین!
  • چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • رئیس لالیگا: 5 میلیون یورو برای تکنولوژی گل زیاده!
  • داوران بازی‌های جام حذفی مشخص شدند
  • سریال ادامه‌دار VAR؛ قسمت بیست‌وسوم
  • سریال VAR تمام شدنی نیست