Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تحلیل رفتار متقابل»

نویسنده: اریک برن

ترجمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اسماعیل فصیح

ناشر: فرهنگ نشر نو، چاپ یازدهم 1397

446 صفحه، 38000 تومان       

***


در دنیای مدرن فشار جسمی و روحی، استرس و ... از اصلی‌ترین چالش هایی است که هر انسانی برای برخورداری از سلامت روح و روان با آن روبه رو ست. در چنین شرایطی جای  تعجب نیست اگر کمتر کسی را می‌توان یافت که لااقل برای یک بار هم که شده (در مقاطعی از زندگی) اختلالات روحی و روانی را تجربه نکرده‌ باشد، شاید از اینروست که اغلب افراد برای حل مسایل روحی و روانی شان، همواره  به دنبال یافتن کتابها و منابع معتبری در زمینه روانشناسی هستند تا بتوانند کیفیت  سلامت روانی زندگیشان را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل کتابهای حوزه روانشناسی عمومی همواره  با اقبال بسیار خوبی روبه رو بوده اند و برخی از ناشران نیز با انتشار آثار کم مایه از این گرایش در میان مخاطبان نهایت بهره را برده اند.

در میان خیل آثار کم مایه یا میان مایه در زمینه روانشناسی، روان کاوی و یا روان پزشکی  اگر طالب کتابی علمی و ارزشمند باشید، یکی از برجسته ترین کتاب‌ها‌ که از آن به عنوان منبعی کامل و اثری جریان ساز یاد می شود، «تحلیل رفتار متقابل» نوشته اریک برن است که با ترجمه اسماعیل فصیح و توسط  نشر نو روانه بازار کتاب شده است. اگرچه بیش از دو دهه از انتشار این اثر به زبان فارسی می گذرد،  اما «تحلیل رفتار متقابل» به دلیل تداوم اعتبار نظریات اریک برن همچنان به عنوان منبعی کاربردی و سودمند مورد استفاده خوانندگان خود بوده است و تازگی چاپ یازدهم اثر با سر و شکلی مقبول در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

اریک برن روان درمانگری کانادایی (با تباری لهستانی) که  تحصیلاتش را در رشته روانپزشکی  آن هم در آن زمانی که روش فرویدی رویکرد غالب این حوزه بود، پشت سر گذاشته است. دکتر برن به دلیل علاقه بسیاری به نوآوری در روانشناسی فرویدی  داشت، همواره درتلاش بود تا مفاهیم نظریات فرویدی را به چالش بکشد. چرا در آن روزگار، سالها  بود که فروید و نظریاتش در زمینه روانشناسی اساس هر گونه درمان قرار داشت. در درمان فرویدی  گفتگوی با بیمار یک اصل بود، در واقع  تاکید روی  حرف زدن با بیمار بود که در نهایت به کشف مسایل ناپیدا در ناخوآگاه او می انجامید.اما اریک برن بررسی تعامل بیمار با دیگران را هم به روانشناسی فرویدی اضافه کرد و معتقد بود که با مشاهده و ارزیابی و تحلیل رفتار فرد در مقابل با دیگران می توان بیمار را بهتر درک کرد. برن نظریه خود را تحت عنوان «تحلیل رفتار متقابل» در مقاله مشهوری در سال 1958 مطرح کرد .چند سال بعد نظریات او در کتاب مشهور بازی‌ها  در سال 1964  چاپ رسید که یکی از مشهورترین و پرفروش ترین کتاب‌های دهه‌ی 70 بود.

یکی از مهمترین ویژگی های  نظریه های اریک برن که باعث اقبال بیشتر خوانندگان شده، فروکاست دشواری‌هایی است که در نظریات فروید وجود دارد.چنانکه که برن در مقدمه کتاب حاضر نیز اشاره کرده، نظریه او شکل عام‌تری از روانکاوی سنتی (فرویدیسم) است که « اگر خواننده این دو نظریه را با هم ادغام نکند، هم نسبت به خود، و هم نسبت به نویسنده، منصف بوده است. اگر این ادغام صورت نگیرد» پیش بینی او «خواننده بزودی خواهد دید که «تحلیل ساختاری» با روشهای ویژه و ساده، به آسانی جای خود را در علم روانکاوی باز کرده است.» در سالهای بعد جامه‌ی تحقق پوشید و با وجود گذشت چند دهه از زمان انتشار این کتاب همچنان مورد استفاده مخاطبان قرار گرفته است. در ایران نیز به لطف  ترجمه روان و خواندنی اسماعیل فصیح  که نه تنها مورد استفاده خوانندگان حرفه ای این حوزه بوده، بلکه مخاطبان عام‌تر نیز از آن بهره برده اند.

 عنوان کتاب «تحلیل رفتار متقابل»  ارجاعی است به تئوری روانشناسی اریک برن که به گونه‌ای ساده و به دور از پیچیدگی های موجود در آن زمان، به  حل مشکلات احساسی و رفتاری افراد به صورت تخصصی کمک می‌کرد و این نوع درمان به سرعت جایگزین شیوه‌های سنتی روانشناسی فرویدی قرار گرفت. چراکه در این شیوه درمان رفتاری از به کار بردن مفاهیم پیچیده دوری شده و تمام نظریات به گونه‌ای مطرح شده است که به راحتی می‌توان آنها را تجربه و مشاهده کرد.متن این کتاب از چهار بخش اصلی و ضمایم تشکیل شده که بخش‌های آن عبارتنداز: روان‌درمانی فرد و تحلیل ساختاری، روانپزشکی اجتماعی و تحلیل رفتار متقابل، روان‌درمانی، مرز‌های تحلیل تبادلی .

اریک برن در نظریه تحلیل رفتار متقابل معتقد است که مغز انسان همچون ضبط صوت از هنگام تولد سراسر اتفاقات را در خود نگهداری می‌کند و احساس خاصی که بر اثر یادآوری به انسان دست می‌دهد، را دوباره تجربه می‌کند. ایده کلی نظریه تحلیل رفتار متقابل برپایه حالت‌های شخصی مطرح شده که نویسنده این حالت ها را در سه  بخش والد، بالغ و کودک تقسیم بندی می‌کند که شامل فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردن است.در ادامه به تحلیل رفتار متقابل فرد در تعامل با دیگران می‌پردازد و واکنش‌های روانی و اجتماعی در رابطه بین افراد را بررسی  می‌کند.در بخش نخست کتاب می‌خوانیم: «ساختار شخصیت شامل سه عضو می‌گردد، روان برونی، روان جدید، روان قدیمی که این اعضا از لحاظ  پدیده شناسی و کارکردی،خود  به صورت سه جنبه «حالت من» که به ترتیب «والد» و «بالغ» و «کودک» نام دارند.»

این  کتاب در مجموع  از چهل و شش بازی مختلف در زمینه تحلیل رفتار متقابل است، به شیوه‌ای که در مسیر این بازی‌ها، رفتارها و تعاملات هدفمند بررسی  شده و در نهایت یک برداشت و نتیجه مشخص به دست می‌آید. درواقع با کمک  این بازی‌ها  مشکلات رفتاری  ما و دیگران  کشف می‌شود. همچنین به مدد این شیوه به بررسی بازی‌های روانی مشابهی که در بین مردم تکرار می‌شود، پرداخته و ساختار نمایش نامه زندگی هر فرد را مشخص می‌کند.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاداش رفتار خوب: ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

به گزارش "ورزش سه"، مصدومیت تیبو کورتوا در ابتدای فصل باعث شد که رئال مادرید به دنبال جذب بازیکنی برای جانشینی او باشد و در نهایت کپا را به صورت قرضی و برای یک فصل از چلسی به خدمت گرفت تا جای دروازه‌بان بلژیکی را پر کند.

اما شرایط برای این دروازه‌بان اسپانیایی چندان خوب پیش نرفت و اشتباهاتی که او در چند دیدار انجام داد باعث شد که آنچلوتی ترجیح دهد که آندری لونین را به جای او در دروازه تیمش به میدان بفرستد و عملکرد خوب او باعث شد که به دروازه‌بان اصلی رئال تبدیل شود.

با این حال، کپا هرگز اعتراضی به این موضوع نکرد و خوشحالی و شادی‌اش پس از گلزنی و بردهای رئال و همچنین مهارهای خوب لونین روی نیمکت توجه بسیاری از هواداران این تیم و رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.

همچنین گفته شده بود که او در جریان بازی برابر منچسترسیتی در مهار ضربات پنالتی این دروازه‌بان اوکراینی را راهنمایی و کمک کرده بود و حالا نشریه رلوو خبر داده است که آنچلوتی قصد دارد پاداش رفتار خوب او را بدهد.

سرمربی رئال مادرید از اخلاق و رفتار خوب و حرفه‌ای این دروازه‌بان اسپانیایی بسیار راضی است و قصد دارد پاداش او را با قرار دادنش در ترکیب اصلی در یکی از دیدارهای رئال پیش از پایان فصل جاری بدهد و این احتمال وجود دارد که کپا در بازی برابر رئال سوسیداد در ترکیب اصلی تیمش به میدان برود.

دیگر خبرها

  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • پاداش رفتار خوب: ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • حذف الهلال با گران‌ترین تیم تاریخ! العین رفت فینال
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • نقدی بر پنج ترجمه از کتاب «فصوص الحکم» ابن عربی
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟