Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@12:20:55 GMT

سخت پوست دریاچه ارومیه دیگر نفس نمی‌کشد!

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۴۲۴۷

سخت پوست دریاچه ارومیه دیگر نفس نمی‌کشد!

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: دریاچه ارومیه آرتمیای زنده و بالغ ندارد.

علی نکوئی فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه ارتمیا بالغ در دریاچه ارومیه وجود ندارد و فقط مقدار جزئی سیست ارتمیا در یک ایستگاه جداسازی شده، افزود:  براساس نمونه برداری از ۴ ایستگاه در استان بجز ایستگاه آغ گنبد که 0.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 عدد در لیتر سیست آرتمیا دیده شد، مابقی ایستگاه‌ها فاقد سیست ارتمیاست.

وی با بیان اینکه شرایط مساعد برای رشد ارتمیا و حتی سیست در دریاچه ارومیه وجود ندارد، اظهار کرد: میزان شوری آب ثبت شده در دریاچه ارومیه طی آبان ماه  ۲۶۸ تا ۴۴۰ گرم در لیتر بوده است که امکان زیست را برای این گونه ارزشمند با مشکل روبرو کرده است.

نکوئی فرد با بیان اینکه دمای آب برای زیست سیست ارتمیا باید بیشتر از ۲۰ درجه باشد ادامه داد: دمای آب دریاچه ارومیه در ابان بین ۸ تا ۱۰ درجه در نوسان بوده که با افزایش شوری و کاهش دما امکان رشد جلبک برای تغذیه سیست ارتمیا نیز وجود نداشته و به دنبال آن میزان سیست نیز کاهش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور با اشاره به راه‌اندازی بانک سیست و ژن آرتمیا در استان افزود: مقدمات  راه‌اندازی بانک سیست و ژن آرتمیا، انجام و از ۸ کشور و ۱۹ منطقه داخل کشور نمونه‌های سیست ارتمیا جمع آوری، کدبندی و تعیین کیفیت شده که تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. نگهداری از نمونه های سیست آرتمیا برای جلوگیری از انقراض آرتمیا، کمک به پژوهش و کنترل واردات و صادرات سیست از اهداف راه اندازی این بانک است.

نکوئی فرد با بیان اینکه مرکز استخر خاکی فسندوز و استخرهای ژئوممبر مرکز تحقیقات ارتمیا در استان در تولید ارتمیا فعالند، خاطرنشان کرد: امسال ۱تن آرتمیا از استخرهای مرکز تحقیقات ارتمیای استان برداشت شده است.

به گزارش ایسنا، آرتمیا (نام علمی: Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیا سالانه بیش از ۲۰۰۰ تن سیست آرتمیا معامله می‌شود و به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان و… سود می‌برند.

آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته ‌شده در جهان است و در حالت طبیعی ۵۲ درصد پروتئین و ۴ درصد چربی دارد که می‌توان میزان چربی آن را در پرورش مصنوعی و غذادهی دستی به میزان ۱۴ درصد افزایش داد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: درياچه اروميه منطقه آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۴۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد

ایسنا/آذربایجان غربی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: برخورد وحشیانه آمریکا با دانشجویان و اساتید دانشگاهی چهره واقعی این کشور را به دنیا نشان داد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی،۱۴ اردیبهشت ماه در خطبه های نماز جمعه ارومیه که در مصلی ارومیه برگزار شد، افزود: برخورد وحشیانه آمریکا با دانشجویان و اساتید دانشگاهی چهره واقعی این کشور و رژیم صهیونیستی را به دنیا نشان داد و این بیداری دنیا علیه رژیم صهیونیستی نشان از این است که اهداف انقلاب در مسیر درست خود حرکت می کند و روز بروز به اضمحلال رژیم کودک کش صهیونیسم نزدیک می‌شویم. 

وی با اشاره به اینکه مسئله غزه به یک مسئله بین المللی تبدیل شده است و نباید بگذاریم این مسئله به فراموشی سپرده شود، تصریح کرد: حساسیت نشان دادن دانشگاهیان آمریکا و سراسر جهان نشان از این است که دنیا به حقانیت شعار "مرگ بر اسرائیل " رسیده است. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به سکوت برخی چهره ها و افراد داخل کشور در خصوص وحشیگری آمریکا و اسرائیل یاد آور شد: عده ای در داخل در زمان اغتشاشات تریبون دار حمایت از حقوق زن بودند اما اکنون در مقابل وحشیگری آمریکا و اسرائیل سکوت کرده و لال شده اند. 

حجت الاسلام قریشی با اشاره به دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب تصریح کرد: در دین اسلام اولین مسئله که مورد تاکید قرار گرفته مسئله تعلیم و تربیت است و پیامبر معلم اول بشریت است. 

وی ادامه داد: تعلیم و تربیت جایگاه ویژه در دین اسلام دارد بنابراین ضروری است تمامی دستگاه ها، دولت و مسئولان به آموزش و پرورش کمک کنند.

امام جمعه ارومیه گفت: باید طبق تاکیدات رهبر انقلاب، معلمان از نظر مسائل مالی و معنوی توانمند و تقویت شوند، سند تحول بنیادین اجرایی شود، معاونت پرورشی تقویت و به الگو سازی در جامعه معلمین توجه شود همچنین در مقابل نیز انتظار می رود معلمان هویت دینی، ملی و اسلامی دانش آموزان را تقویت کنند و افتخارات و داشته های کشور را به جامعه بشناسانند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویر اتصال 5 رودخانه به دریاچه ارومیه
  • فیلم | دریاچه زریبار مریوان هم سرریز شد
  • تصاویر منحصربفرد از لحظه ورود همزمان ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • فیلم/ دریاچه زریبار مریوان سرریز شد
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • دریاچه «کیو» خرم‌آباد در یک روز بارانی
  • خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد
  • سرخ‌پوست‌ها در بازی پرسپولیس! + عکس
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول