Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- جعفر صیدانلو*: اولین نشست با هنرمندان گرگان به میزبانی فرماندار گرگان و با حضور نبی هزارجریبی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رییس حوزه هنری استان، مدیر کل اوقاف و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برگزار شد.

در واقع این اتفاق که برای اولین بار توسط فرمانداری در همه ادوار گذشته با هنرمندان برگزار شد از این حیث حایز اهمیت است که مسئولان تصمیم گیر حوزه فرهنگ و هنر هم شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اراده ای که تا به حال از هیچ یک از فرمانداران گذشته دیده نشده بود تا معضلات و مشکلات بخش فرهنگ و هنر را بشنود و دستور پیگیری بدهد.

«درد و دل ها زیاد است» و «من وقتی آمدم ویرانه ای تحویل گرفتم» جمله هایی آشناست که بارها و بارها توسط مدیران پیشین فرهنگ و ارشاد گفته شده است.

صرفاً به بهانه کمبود بودجه، تمام نیازهای جامعه هنری نادیده گرفته می شود با این که وضعیت دولت به گفته رییس جمهور خوب است.

این که بسیار سخت است شخصی به پست مدیر کلی برسد برکسی پوشیده نیست. فارغ از تجربه و تخصص و تعهد نیاز به فاکتورهای دیگر هم هست که گفتنش نه سودی دارد و نه تغییری رخ می دهد.

حال عادله کشمیری که قبل از تصدی پست مدیرکلی ارشاد، کاندیدای ریاست بر فرمانداری گرگان و آموزش و پروش استان بودند که متاسفانه موفق نشدند و در نهایت مدیرکل ارشاد استان شدند جای سوال دارد که وقتی مدیری در این سطح کاندیدای ریاست مراکز مهمی بودند قطعا باید توانمندی منحصر به فردی داشته باشند اما گفتن جملات تکراری که سال ها آویزه گوش هنرمندان است چه دردی را دوا می کند.

با اینکه می دانیم مدیر شدن در کشور فارغ از توانمندی و تعهد از قواعد دیگری هم پیروی می کند اما صفوی فرماندار گرگان در حرف و عمل خیلی متفاوت تر از مدیرانی بودند که در حوزه اهالی هنر وظایف کاری دارند.

چنین نشستی با اهل هنر در نگاه اول انتظاری بود که می شد از مدیرکل ارشاد داشت ولی چه خوب که فرماندار میزبان هنرمندان، مدیران مرتبط و نماینده مجلس بود.

جلسه ای که خروجی آن تشکیل کارگروهی برای پیگیری قول هایی که توسط مسولان داده می شد، بود و می‌توان آن را اتفاقی خوب قلمداد کرد که می تواند منجر به تشکیل یک نهاد صنفی مستقل برای حوزه های مختلف شود.

با وجود انجمن های مختلف وابسته به ارشاد که کمتر توانستند نیازهای صنفی هنرمندان را برآورده کنند خلا نهاد یا نهادهای صنفی قانونی کاملا احساس می شود.

اداره کل ارشاد با داشتن نمایندگان انتصابی یا انتخابات با مشارکت حداقلی انجمن هایی دارد که کمتر ابتکار عمل دارند و در واقع با تاثیر گذاری‌های اندک پیشرفت چشمگیری را در هنر و فرهنگ ایجاد نکرده‌اند تا جایی که حتی می‌توان وجودشان را نادیده گرفت.

برگزاری نشست های تخصصی و مسترکلاس های مختلف و متعدد بعضاً توسط اشخاص، آموزشگاه ها و حوزه هنری بزگرار می شود و جای خالی آن توسط انجمن های ارشاد به شدت احساس می شود.

وقتی وخامت اوضاع به گونه ای شده که برخی مدعوین که رسالتشان باید آگاهی بخشی به جامعه باشد و تلاششان بالابردن سطح فرهنگی مردم، مانند صحن علنی مجلس! رفتار می کنند احساس نیاز به یک بازنگری و هدف گذاری مشخص در حوزه فرهنگ و هنر احساس می شود.ِ

هنرمندان نیاز به دلگرمی دارند و سخنان ناامید کننده مدیرکل ارشاد اگر ادامه دار باشد ایشان یا فکری بکند تا شاید کسی جایش بیاید یا باید بتواند عملکردی از خود بجای بگذارد تا مدیر بعدی نگوید ویرانه تحویل گرفته است.

ویرانه‌ای که انگار سالهاست دست به دست می‌شود و هیچ معلوم نیست این همه تلاش عده‌ای برای نشستن بر کرسی این ویرانه‌ها چه دلیلی دارد؟!

به هر حال بار دیگر با تلاش و دستورالعمل هایی که لااقل به نظر جدی‌تر از قبل می‌رسد امید می‌رود از ویرانه فرهنگ و هنر ققنوسی برخیزد و بارقه‌ای از حل مطالبات و تغییرات محسوس دیده شود.

* خبرنگار و فعال هنری

کد خبر 4485214

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان فرماندار گرگان گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند

منصور محبی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اظهار کرد: این رسانه‌ها که به صورت الکترونیکی و مکتوب فعالیت دارند با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور رسمی فعالیت خبری خود را آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۶ رسانه پایگاه خبری هستند، ادامه داد: مابقی این رسانه‌ها شامل یک ماهنامه، ۲فصلنامه و یک مورد نیز روزنامه است.

به گفته معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، علاوه بر این هم اینک ۳۰ درخواست صدور مجوز برای فعالیت رسانه‌ای ثبت و در نوبت دریافت مجوز است.

محبی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۶۰ رسانه دارای مجوز شامل ۶۸ پایگاه خبری، ۳۲ نشریه چاپی، ۴۱ رسانه غیر برخط، نمایندگی ۱۰ خبرگزاری و نمایندگی ۱۰۹ روزنامه سراسری در استان فعالیت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند