Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- حضور وزیر خارجه کشورمان در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان و سخنان وی در این مراسم از سوی رسانه های کشور مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا؛ محمدجواد ظریف که روز گذشته و به دعوت «سیدصادق خرازی» دبیر کل حزب ندای ایرانیان در این کنگره حضور داشت، ضمن تاکید بر این که حوزه سیاست خارجی، حوزه منافع ملی است و حوزه درگیری‌های جناحی نیست، توصیه کرد: منافع ملی، جناحی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. امروز موجودیتی به نام ایران با عرض و طول و منابع این موقعیت جغرافیایی مورد هدف است.
عمده ترین محورهای سخنان وزیر خارجه که از سوی طیف اصلاح طلبان کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفته است، عبارتند از:'لزوم رعایت حقوق بشر به عنوان ضرورت امنیت ملی'، 'تاکید بر قدرت مردم به عنوان پشتوانه امنیت ملی'، 'انتقاد از سیاست های آمریکا در جهان و منطقه' و 'انتقاد از عملکرد برخی از رسانه های منتقد دولت'.
واکنش رسانه های اصولگرا در خصوص سخنان ظریف همانطور که قابل پیش بینی بود، تنها به بازتاب خبری و انتقاد از سیاست خارجی دولت محدود شد.
رسانه های اصلاح طلب
...............................
** اهمیت قدرت مردم
تاکید ظریف بر نقش و قدرت مردم و نمود آن در عبارت هایی چون 'ما بدون مردم، هیچ هستیم' و 'آنکه پشت میز مذاکره بود، مردم بودند ما نبودیم، مردم بودند' بیش از همه در رسانه های اصلاح طلب بازتاب داشته است. به طوری که تیتر اغلب گزارش ها از سخنان ظریف به همین عبارت ها اختصاص داده شده است.
خبرگزاری ایسنا و ایلنا و روزنامه های اعتماد، شرق و مردمسالاری تیتر ' بدون مردم هیچ هستیم' را برگزیدند.
روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک خود نوشت: محمدجواد ظریف با تاکید بر اینکه مردم پشت میز مذاکره بودند، نه تیم مذاکره کننده: بدون مردم هیچم
این روزنامه همچنین در سرمقاله خود در دفاع از سخنان ظریف نوشت: سخنان منطقی، اصولی و حکیمانه رییس تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدجواد ظریف در روز گذشته باید مورد توجه تمامی دلسوزان و علاقه مندان به انقلاب و نظام قرار گیرد. تاکید وی مبنی بر اینکه در سیاست خارجی باید از جناح زدگی دوری گزید و نگاه فراجناحی داشت، نکته ای است که هر فرد منصف و علاقه مندان به ایران باید به آن توجه کند. سیاست خارجی در برخی موارد با جمله ای می تواند منافع ملی را از این رو به آن رو کند و بالعکس یک تصمیم منطقی و حکیمانه می تواند آثار مثبت و سازنده ای در روابط بین الملل ایجاد کند.

روزنامه ایران با آوردن عبارتی از سخنان ظریف در تیتر یک خود نوشت: نگذارید غرور مردم را بشکنند
به نوشته این روزنامه سکوت دیپلماتیک محمدجواد ظریف شکست؛ اگرچه علی‌الظاهر وزیر امور خارجه‌مان هم در محافل رسمی و هم رسانه‌ای حضور فعالی دارد، اما همواره ترجیح می‌داد در برابر مخالفت‌ها و مخالف خوانی‌های داخلی صبر و سکوت پیشه کند. اما موضوع چهارمین کنگره حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» یعنی «منفعت ملی» باعث شد ظریف این بار بدون بهره از ایما و اشاره با فعالان سیاسی و رسانه‌ای حرف بزند...از روزنامه «کیهان» نام برد و از تیترهای تقطیع شده‌اش که واقعیت را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد انتقاد کرد؛ از کسانی در داخل گفت که می‌کوشند به ضدیت با امریکا شناخته شوند اما به گفته ظریف همان‌ها هستند که باور ندارند می‌توان امریکا را شکست داد.
ایران در ادامه افزود: وزیر امور خارجه کشورمان که بارها و بارها به نگاه به سمت غرب متهم شده است، این بار مخالفان و منتقدان را به بی اطلاعی از شرایط امروز دنیا متهم کرد؛ کسانی که همه کنش‌ها و مواضع خود را با توجه به غرب یا مخالفات با آن تنظیم می‌کند.او در مراسم دیروز، جهانی بزرگ‌تر از انحصار به شرق و غرب را ترسیم کرد. جان کلام ظریف اما «مردم» بود؛ مردمی که به گفته او شاکله و شیرازه اصلی حکومت و قوام آن هستند و در خلال صحبت‌هایش تأکید کرد در جریان مذاکرات این مردم بودند که پشت میز بودند.

آرمان در یادداشتی در خصوص سخنان ظریف نوشت: آقای ظریف می‌خواست به این مهم اشاره کند که آنچه ما را در مقام مقایسه با کشورهای دیگر قرار می‌دهد، قدرت نرم افزاری ایران است، ناشی از قدرت و اراده ملی و میراث تاریخی و جغرافیایی که ایران امروز وارث میراثی هفت هزار ساله است... شاه‌بیت سخن آقای‌ظریف جمله‌ای است که امروز رعایت حقوق بشر در جمهوری اسلامی نه تنها یک مساله اسلامی، اخلاقی یا انسانی، بلکه مفهومی در تعامل با ثبات و امنیت ملی ایران است.

** لزوم فراجناحی و فراحزبی بودن سیاست خارجی
روزنامه ابتکار و تارنمای نامه نیوز نیز این جمله ظریف را به عنوان تیتر گزارش خود برگزید: 'سیاست خارجی حوزه تقابل جناحی نیست'

روزنامه همدلی نیز در بخشی از گزارش خود با تیتر 'تلاش حزبی در خلاء فرهنگ تحزب' نوشت: هرچند گفته‌های وزیر امورخارجه آنچنان که باید در خصوص احزاب نبود اما برخی گفته‌های او ارتباطی چند با حوزه احزاب داشت.
همدلی در ادامه بخشی از سخنان ظریف را آورده است: سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و حوزه درگیری منافع جناحی نیست. من خوشحال شدم که آقای خرازی (سیدمحمدصادق) جلسه را تشکیل دادند و از احزاب مختلف از جمله احزاب اصولگرا دعوت کردند که در مورد محور منافع ملی و ضرورت تمرکز بر منافع ملی و رعایت ملاحظات منافع ملی در همه بخش‌های سیاسی داخلی بحث و گفت‌وگو شود.

شرق اما در یادداشتی از حضور ظریف در یک کنگره حزبی انتقاد کرده و نوشت: آقای ظریف باید بهتر از هر کسی می دانست که این جلسه حتی اگر با حضور همه احزاب باشد، کنگره یک 'حزب' است؛ چه آنکه این عرف برخی احزاب است که از همتایان حزبی خود در جناح مقابل، به عنوان میهمان در افتتاحیه دعوت می کنند. آقای ظریف با حضور در این جلسه خود را در معرض چند چالش جدی قرار داده است؛ آیا او وابستگی فکری به حزب ندای ایرانیان دارد؟ آقای ظریف بعد از حضور در این کنگره، در پاسخ به دعوت احتمالی حزب مردمسالاری، اتحا ملت، موئتلفه و دیگر احزاب که اتفاقا می توانند به دنبال بحث در مورد منافع ملی باشند، چه پاسخی می تواند بدهد؟
...اینکه وزیر بخواهد در جلسه ای در مورد منافع، همسایگان، آمریکا و توان نظامی و بقیه موضوعات سخن بگوید، قطعا فضاهایی مناسب تر از کنگره یک حزب می تواند پیدا کند. چرا باید خود را رد چارچوب یک حزب قرار می داد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمدجواد ظریف روز جمعه در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و حوزه درگیری منافع جناحی نیست. من خوشحال شدم که آقای خرازی جلسه را تشکیل دادند و از احزاب مختلف از جمله احزاب اصولگرا دعوت کردند که در مورد محور منافع ملی و ضرورت تمرکز بر منافع ملی و رعایت ملاحظات منافع ملی در همه بخش‌های سیاسی داخلی بحث و گفت و گو شود.

** جریان های سیاسی و رسانه ای منتقد دولت
روزنامه قانون زیر تیتر 'شرح منافع ملی برای دلواپسان' نوشت: افکار عمومی هیچ گاه زحمات فردی مانند محمد‌جواد ظریف را در عرصه سیاست‌خارجی فراموش نمی‌کند. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز همواره سعی کرده است از دستاوردهای این سال‌های کشور در حوزه سیاست‌خارجی بهترین دفاع را داشته باشد و این موضوع به اهرمی برای تخریب وی مبدل شده‌است. عده ای برای آنکه وجهه نامناسبی از محمدجوادظریف در میان اذهان عمومی به نمایش بگذارند می‌کوشند تا دستاوردهایی که وی و تیم او داشته‌اند را ناکارآمد جلوه دهند در صورتی‌که ظریف و تیم همراه او تنها ابزار و وسیله‌هایی برای اجرای سیاست‌های کلانی بودند که ارکان بالادستی نظام در دستور کار خود قرار داده‌اند.
به نوشته این روزنامه از طرفی فراموش نشود، سیاست‌هایی که این فرد اجرا کرد اگر به نتیجه می‌رسید می‌توانست آینده مناسبی را رقم بزند ولی با مشکلاتی که بر سر راه آن ایجاد شد محتوای خود را از دست داد و به یک عهدنامه بی‌خاصیت مبدل شد. حال ظریف به عنوان فردی که برای این دستاوردها زحمات فراوانی کشیده به دنبال آن است که با حراست از آن‌ها نگذارد نامحرم‌هایی که دلبستگی به منافع ملی ندارند و فقط دنبال برخی منفعت‌های زودگذر و جناحی هستند، سیاه‌نمایی کنند. در همین راستا روز گذشته وی سخنانی را به زبان آورده است که بیانگر نگرانی‌های این سردار دیپلماتیک برای دستاوردهایی است که هزینه‌های فراوانی برای آن‌ها پرداخت شده است.

به نوشته آرمان نکته دیگر گلایه‌ای بود که ظریف از رسانه‌های دلواپس و مخصوصا صداوسیما داشت که معمولا عادت دارند جملات گزینشی را انتخاب کنند. ظریف به این نکته اشاره کرد که وقتی آقای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات برجام گفته بود که اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتم، اما نمی‌توانیم، تاکید کرد که وقتی شما این بخش از جمله اوباما را تیتر می‌کنید، چرا بخش دومی را که اوباما می‌گوید «می‌خواستم، اما نمی‌توانم» را بیان نمی‌کنید؟

آفتاب یزد در تیتر گزارش خود نوشت: انتقاد ظریف از کیهان و صدا و سیما
' ظریف به کیهان و صدا و سیما: چرا سانسور می‌کنید!' تیتر تارنمای فرارو است.
عصر ایران نیز در تیتر گزارش خود به نقل از ظریف نوشت: چرا کیهان و صداوسیما «اما نمی‌توانیم» اوباما را سانسور می‌کنند؟‎

** تاکید بر قدرت رو به افول آمریکا
آرمان: ظریف به درستی اشاره کرد که جهان امروز جهانی چندقطبی شده است. هرچند غرب و آمریکا قدرتی مسلم در مناسبات بین‌المللی محسوب می‌شوند، اما تنها گزینه نیست و امروز کشور‌های روسیه، چین، هند و ایران بنا به مؤلفه‌های متعدد و مختلف اثرگذارند. نکته بسیار جالب در اظهارات آقای ظریف اشاره به قدرت رو به افول است. اینکه آمریکایی‌ها به تک‌تک کشورها سفر می‌کنند و روسای بانک‌ها، موسسات و وزرای خارجه را تهدید می‌کنند که اگر ارتباط خود را با ایران قطع نکنید صدور ویزا به شما را قطع خواهیم کرد. این نشان می‌دهد که آمریکا در کنش‌ها دست برتر را ندارد.

رسانه های اصولگرا
.............................
** انتقاد به عملکرد وزارت خارجه
کیهان ذیل تیتر یک خود نوشت: وزیر امور خارجه، کیهان را به نادیده گرفتن غرور ملی متهم کرده است. برخلاف این ادعا، آن چیزی که غرور ملی را لگدمال کرد، دیپلماسی التماسی وزارت خارجه بود. افتخار کیهان آن است که وقتی همه برای برجام کف و سوت می‌زدند، این روزها را می‌دید.

'ندامتنامه!' تیتر یک روزنامه وطن امروز است که در ادامه آن آمده است: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی دیروز جمعه با گذشت بیش از 5 سال از مذاکرات هسته‌ای‌‌‌‌اش با آمریکا و اروپا، حالا می‌گوید نه آمریکا کدخداست و نه اروپا و به طور کلی غرب مرکز دنیا نیست و لذا نباید انتظار داشت هر تحولی در دنیا با حضور و دخالت غرب انجام شود. ظریف گفت دوران قدرقدرتی تمام شده و نباید خیال کرد هر اتفاقی در دنیا می‌افتد یک سرش در آمریکاست. اظهارات ظریف در واقع نوعی ندامتنامه است از رویکرد و عملکردی که بیش از 5 سال است محور سیاست خارجی و دستور کار دستگاه دیپلماسی دولت روحانی است.(این یادداشت در تارنمای رجانیوز بازنشر شده است.)

تارنمای مشرق در یادداشتی مدعی شد: وزیر امور خارجه در جایگاه طلبکار نشسته و منتقدان دولت را به همصدایی با دشمن و شکستن غرور ملی ایرانیان متهم کرده است. مقامات ارشد دولت روحانی از جمله ظریف در مقابل آمریکا، اروپا و حتی آل سعود از موضع ضعف و حقارت برخورد کرده ولی در مقابل صاحبنظران و منتقدان و کارشناسان در داخل با تندی و پرخاش برخورد می‌کنند!
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9026**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سخنان ظريف كنگره حزب نداي ايرانيان بازتاب رسانه اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح‌طلبان، ظریف را وادار به عذرخواهی کردند | ماجرای فایل صوتی درز کرده از مهمانی؛ ظریف چه گفته بود؟

به گزارش همشهری آنلاین، رزونامه کیهان نوشت: ظریف در واکنش به فایل صوتی منتشر شده نوشت: «ظاهرا یک میهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفت‌وگوهای کلاسی را دراختیار دیگران قرار داده است. دیگران نیز آن را در اختیار وب‌سایتی در خارج از کشور گذاشته‌اند که مدعی آزادی بیان است؛ اما بر خلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابه‌جایی و تیترسازی‌های فرا متنی آن را منتشر کرده است. سرانجام این صوت دزدانه و دستکاری شده، مورد دستکاری دوباره و بهره‌برداری کسانی قرار گرفته که در پی‌اهدافی خاص، همواره از آب گل‌آلوده ماهی‌ می‌گیرند».

ظریف می‌افزاید:
«-همواره مخالف تندروی از سوی هر گروه و جناحی بوده و اشاره‌ام به اندک تندروانی از اصلاح‌طلبان بوده است که در همان زمان هم رفتارشان مورد تایید اکثریت اصلاح‌طلبان و رهبران آن نبوده است. ولی متاسفانه رفتار آنها به پای کلیت اصلاح‌طلبان نوشته شده و می‌شود.

‏- گفت‌وگوی بی‌سیمی، اشاره به یک روایت برساخته‌ و یا بزرگنمایی‌شده‌ای است که در همان زمان مجله گل‌آقا نیز در کاریکاتور روی جلد خود با ظرافت به آن طراحی اشاره کرده بود.

- برایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است. بنابراین هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم. نگاه انتقادی به رفتار همه احزاب و جناح‌ها لازمه پایبندی به منافع ملی است. همواره کوشیده‌ام چنین باشم.

- بحثی که در کلاس صورت گرفت، پیرامون نقش و رفتار برخی افراد در تنظیم فهرست‌های انتخاباتی بوده است. دانشجویان حاضر در کلاس گواهی صادق بر نادرستی برداشت‌هایی هستند که برخی فرصت‌پیشگان در پی القای آن هستند. با این‌همه، در آستانه نوروز و سال جدید، لازم می‌دانم اگر برای فرد یا گروهی آزردگی ایجاد شده است، به سهم خود پوزش بخواهم».
گفتنی است بخشی از اظهارات ظریف، افترا و تهمت علیه سردار جعفری فرمانده سابق سپاه است که به خاطر ایراد اتهام و افترا و دروغ‌پراکنی، مسئولیت حقوقی ایجاد می‌کند و ظریف باید پاسخگو باشد یا رسما عذرخواهی کند.
اما بخش مهمی از اظهارات وی در این فایل صوتی، به تندرو و انحصارطلب خواندن اصلاح‌طلبان چپ، پایگاه اجتماعی نداشتن اصلاح‌طلبان و متوسل شدن به وی در انتخابات 1400 و مخالفت وی، و همچنین ناکارآمد تلقی شدن برجام نزد مردم بر می‌گردد و به نظر می‌رسد انتشار این بخش از اظهارات، موجب فشار اصلاح‌طلبان و واکنش بعدی ظریف شده است.
ظریف در این فایل صوتی می‌گوید:

- درسته که من پیرارسال بالاترین رای رو آوردم در جبهه اصلاحات واسه رئیس‌جمهوری. ولی اونم نه به خاطر عشق به من بود، به خاطر این بود که باور داشتن تنها کسی که شانس رای‌آوری داره، منم.

- جریان اصلاحات در سال ۷۸ رفت به سراغ حذف. یعنی گفتش که من می‌خوام «قانون اساسی» رو عوض کنم. بعد از این که انتخابات، مجلس ششم بود. معلومه توی حذف شما اگه بیای، این‌جا قواعد رئالیستی حاکمه. وقتی شما بقای یک طرف رو تهدید می‌کنید، اون هم می‌آد بقای شما رو تهدید می‌کنه. اگر نه، بین ۷۶ تا ۷۸، واقعا زمینه برای پیشرفت بود... یعنی اشتباهات خودمون رو به پای اشتباه دموکراسی نذاریم. به نظر من جناح چپ توی انحصارطلبی، دست جناح راست رو از پشت می‌بنده. یه بار من به آقای خاتمی گفتم. گفتم این رفیق‌های شما وقتی که تند بودن، با ما مخالف بودن؛ می‌گفتن این لیبراله. الان هم که اومدن، از ما لیبرال‌تر شدن، هنوز هم
با ما مخالفن.

- واقعیت امر اینه که ما تا با نگاه واقع‌گرایانه به انتخابات نگاه نکنیم، به کشور نگاه نکنیم، تغییر حاصل نمی‌شه. اون که گفتم آرزومندیم، آره، ما آرزو کردیم که اگر در انتخابات شرکت نکنیم، یه کسی صدای ما را بشنوه. خب این یه کس کیه؟ شما هم بگین این کسی که قراره صدای شما رو بشنوه، کیه؟... حالا شما به من بگید. حالا حربه‌تون رو استفاده کردین دیگه. سه دوره هم هست که دارین این حربه رو استفاده می‌کنید. کی پیامتون رو گرفته؟... ابزار مدنی، رای دادنه. ابزار مدنی، رای ندادن نیست. پریروز هم تو دانشکده حقوق یک نفر اومد جلوی من و خیلی با عصبانیت که ما از تو این قدر دفاع کردیم که تو بری رای بدی نبویان؟ گفتم بابا من رای ندادم به نبویان، شما رای دادین به نبویان، با رای ندادن. من که رفتم به «علی عباسپور» رای دادم. راست هم هست. ولی یه آدم عاقلیه. من از جوانی می‌شناسمش. آدم بره به چهار تا آدم عاقل رای بده. حق داریم دیگه، نوکر علی مطهری نیستیم که.

- جهانگیری رای نمی‌آورد. اشتباهی که اینا کردن، این بود که جهانگیری و لاریجانی را رد صلاحیت کردن. هیچ کدوم‌شون رای نمی‌آورد.

- مردم در سال پایانی آقای خاتمی می‌گفتن خیانت کرده، چرا کنار نمی‌کشه فلان دیگه. یکی از دلایلی که من نمی‌خوام کاندید بشم، اینه که چرا مردم از بهار ۹۷ شروع کردن می‌گفتن «برجام» هم که پایه‌ای نداشت. مردم می‌گفتنا! حاکمیت هم می‌گفت ولی مردم هم می‌گفتن. آقای جهانگیری می‌گفت قرارداد فولاد مبارکه که ما نه تحریم بودیم، نه هیچی، دو سال مذاکره‌اش طول کشید.

کد خبر 839645 منبع: کیهان برچسب‌ها انتخابات خبر ویژه محمدجواد ظریف اصلاح‌ طلبان

دیگر خبرها

  • اجرای ۲۱۷ طرح عمرانی برای تکمیل زیر ساخت های خوی
  • تاثیر دوقطبی‌های کاذب سیاسی بر شکل‌گیری دو قطبی‌های واقعی در جامعه
  • ندای ملکوتی قرآن با صوت دل انگیز استاد شاکرنژاد در خوی 
  • بازتاب ملی و جهانی برخی از رویدادهای فرهنگی کردستان
  • حمله کیهان به ظریف بعد از یک روز ذوق زدگی!
  • اصلاح‌طلبان، ظریف را وادار به عذرخواهی کردند
  • اصلاح‌طلبان، ظریف را وادار به عذرخواهی کردند | ماجرای فایل صوتی درز کرده از مهمانی؛ ظریف چه گفته بود؟
  • توضیح ظریف درباره فایل صوتی
  • واکنش ظریف به لو رفتن فایل صوتی جدیدش
  • واکنش ظریف به انتشار فایل صوتی جدیدش: هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم/ برایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است