پاسخ دبیر جشنواره سینماحقیقت به حواشی "پل ورسک": بگوییم این پل در زمان نادرشاه ساخته شد؟
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۹۰۲
دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در حالی فردا به کار خود پایان میدهد، که برخی از رسانهها با مطرح کردن انتقاداتی از جشنواره و دبیر این فستیوال، سؤالهایی را مطرح کردهاند.
ایرنا پلاس نوشت: دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» از هیجدهم ماه جاری آغاز شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**مکانیزمی که شائبههای بسیار را بهوجود آورد
اصلیترین پرسشی که مخاطبان و اهالی رسانه از این جشنواره داشتهاند، نحوه جمعآوری آرای مردمی بود. خیلیها بر این عقیده بودند که این مکانیزم سبب شد نظرخواهی بهدرستی انجام نگیرد و شائبههای بسیاری را چون اجحاف در حق بعضی از کارگردانان و آثارشان به دنبال داشته باشد. دیگر رسانهها هم با نوشتن مطالبی اعتراض خود را اعلام کردند نظیر این جملات: «استفاده از کلمات رکیک و موهن در برخی از مستندها و اکران عمومیشان بدون کوچکترین ملاحظه اخلاقی و طرح این پرسش که آیا دبیر جشنواره همراه با خانوادهاش به تماشای بعضی از این آثار مینشیند؟»
**«پل ورسک» نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است!!
در این میان انتقاد تندی از سمت یک رسانه مبنی بر اکران مستند «پل ورسک» مطرح شد. این خبرگزاری نوشت: مستند «پل ورسک» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است. نفوذی که تا عمق جان مدیریت فرهنگی و سینمایی حال حاضر کشور رسوخ نموده و سبب شده تا در چهلسالگی انقلاب اسلامی تولیدات حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند به این نحو به جعل تاریخ بپردازد و با نادیده انگاشتن خیانتهای فراوان و بیشمار پهلوی اول، اقدام به ترسیم و تصویرسازی قدیسگونه از این دیکتاتور نماید و این همه در لوای یک فیلم تاریخی با موضوع پایان گارانتی 70 ساله «پل ورسک» پنهان گردد.» سید محمدمهدی طباطبائینژاد دبیر این جشنواره در گفتوگو با «ایرناپلاس» درباره مسائل مطرح شده پاسخ داد.
** انتخاب نحوه جمعآوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد
سید محمدمهدی طباطبائینژاد درباره دلایل جمعآوری آرای مردمی به شکل دستی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انتخاب نحوه جمعآوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد. چون بخش آرای جشنواره سینما حقیقت زیر نظر خانه سینما و انجمن تهیهکنندگان مستند خانه سینما انجام میشود و جشنواره حقیقت در این بخش هیچ مداخلهای ندارد.
**به ما ارتباطی ندارد
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بهعنوان دبیر این جشنواره خواستار برگزاری جمعآوری آرا بهصورت الکترونیک نشدید، عنوان کرد: ما هیچ مداخلهای در این قضیه نداشتیم. پیشنهاد آنها به این صورت بود و ما هم همراهی کردیم. این سوال را باید از آقای شاهسواری و ملکی که ناظر خانه سینما هستند بپرسید و به ما ارتباطی ندارد.
**حاشیههای «پل ورسک»
دبیر دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» درباره حاشیههایی که برای مستند «پل ورسک» بهوجود آمده است، بیان کرد: سال گذشته فیلم «پل ورسک» فرم حضور در جشنواره را پر کرده است، اما فیلمش آماده نشد و به همین دلیل چون در جشنواره وجود نداشت، ما این مستند را از لیست خارج کردیم و امکان حضور را برای سال بعد دادیم. این اتفاق برای خیلی از فیلمها میافتد که امیدوار هستند فیلم برسد و فرم حضور را پر می کنند، اما چون فیلم نمیرسد و هیأت انتخاب آن را ندیده است، فیلم مجاز است سال بعد شرکت کند.
** اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده، آیا تمجید از اوست؟
طباطبائینژاد درباره انتقاد و اعتراضها به اکران این مستند و حذفیات این اثر خاطر نشان کرد: این فیلم درباره پل ورسک و ساخت آن است. حالا اینکه در این فیلم عنوان میشود که این پل، در زمان رضاشاه ساخته شده، بگوییم در زمان نادرشاه افشار یا من ساخته شد؟ خب در زمان رضاشاه ساخته شده است، خب باید چکارش کنیم. اگر رضاشاه جاده تهران-شمال را ساخته ما درباره جاده تهران-شمال یا پل کندوان در حال ساخت مستند باشیم، این را نگوییم که به دستور چه کسی ساخته شده است یا اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده این تمجید از رضا شاه است؟ این حرفها چیست؟ این اثر اصلاً حذفیات هم نداشته است.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: پل ورسک رضاشاه مستند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
مهدی زمانپور کیاسری نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، مستند سینمایی «مشتی اسماعیل» گفت: سال ۸۷ ایدهای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم؛ چرا که کاشت، داشت و برداشت محصول پر از حرکت، انرژی و زندگی بود. در مسیر شالیکاری زندگی جریان داشت؛ زندگی که برایم پر از خاطرات بود.
وی ادامه داد: همیشه فکر میکردم اگر در فیلمم مستقیم به کاشت، داشت و برداشت محصول بپردازم شاید نتوانم آنگونه که شایسته است آن را به تصویر بکشم و شاید از حالت هنری خارج شود؛ لذا از آنجاییکه بیشترین خاطراتم در دوران کودکی شکل گرفته بود، با خود گفتم که باید از نگاه کودک بصورت غیر مستقیم به کاشت، داشت و برداشت محصول بپردازم. تا اینکه مشتی اسماعیل جلوی چشمانم آمد.
وی عنوان کرد: البته این ایده با کمک دوست عزیزم کوروش خواجوندی به ذهنم خطور کرد. در نهایت تصمیم گرفتم زندگی مشتی اسماعیل را به تصویر بکشم. زندگی پیرمرد کشاورز نابینای اهل دل. در سال ۸۹ یکسال تمام، کار، تلاش و زندگی این پیرمرد دوست داشتنی را ثبت و ضبط کردم. بهار سال ۹۰ هم تدوین و صداگذاری انجام شد و کار به اتمام رسید.
زمانپور توضیح داد: سپس فیلم به جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی ارسال شد که خوشبختانه در بیش از ٥٠ جشنواره فیلم انتخاب شد در بیش از ٣٠ جشنواره مهم دنیا جایزه گرفت؛ و جالب است بدانید تا کنون نزدیک به ٤٠٠ بار از تلویزیون (در شبکههای مختلف) پخش شد.
این کارگردان درباره معنویت مشتی اسماعیل توضیح داد: مشتی اسماعیل سراسر معنویت بود. وی حداقل ۶ ماه در سال را روزه میگرفت. وی مداح اهل بیت بود و عاشق امام حسین (ع). مشتی اسماعیل سراسر زندگیش امید بود. حال درونش خوب بود. من هم تلاش کردم این حال خوب را در فیلم جاری کنم و به همه دنیا نشان دهم؛ و البته همه معنویاتش را هم بصورت غیر مستقیم بیان کردم.
وی افزود: رفتن مشتی اسماعیل داغی در دل من گذاشت چرا که ما هر هفته با هم در طی این ١٤ سال در تماس بودیم و همیشه جویای حال هم بودیم. برنامه ریزی کرده بودم که در هفته اول خرداد او را به سفر کربلا ببرم؛ چون مش اسماعیل عاشق کربلا و اباعبدالله بود. البته ما قبلا با هم کربلا رفته بودیم، اما دوست داشتم امسال هم این سفر را تجربه کنم که سعادت نصیب من نشد و این حسرت بر دل من باقی ماند. مشتی اسماعیل خیلی خوش صحبت بود و همچنین طناز با هم خیلی شوخی میکردیم.
زمانپور خاطرنشان کرد: این اواخر دائم میگفت «دیگر یواش یواش باید از این دنیا بروم» من به او میگفتم که سوال کردم گفتند مشتی اسماعیل تا ٩٦ سال زنده میماند؛ مشتی هم با خنده میگفت؛ البته بی نفس؛ و آخرین بار هم که یک هفته قبل از فوتش زنگ زد، گفت که دیگر باید بروم و رفت. مشتی اسماعیل رفت، اما معنویت و امیدش همچنان زنده است و تا سالهای سال مردم دنیا از آن بهرهمند خواهند شد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون