Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:29:39 GMT

محل استقرار اینسایت از منظر فضا+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۶۸۷۴

محل استقرار اینسایت از منظر فضا+تصاویر

پژوهشگران مرکز کنترل فضاپیمای "اینسایت" تصاویر محل قرار گرفتن این فضاپیما را از منظر فضا برای نخستین بار منتشر کردند.

به گزارش ایسنا، با دقیق نگاه کردن به این تصاویر می‌توان پنل‌های خورشیدی این فرودگر را مشاهده کرد. تیم کنترل اینسایت، ۳ تصویر منتشر کرده‌اند که نخستین آن تصویر سطح‌نشین، تصویر دوم سپر حرارتی و تصویر آخر "چتر نجات"(parachute) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ "اینسایت"(InSight) ناسا در تاریخ ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ بر روی سطح سیاره سرخ فرود آمد. در حال حاضر، پژوهشگران کنترل این فضاپیما محل دقیق قرار گرفتن اینسایت را با استفاده از تصاویر " دوربین های‌رایز"(HiRISE) و تصاویر "مدارگرد شناسایی مریخ"(MRO) دریافتند.

دوربین "های‌رایز" یا اچ‌آی‌آرآی‌اس‌ای (HiRISE) یک دوربین عکاسی با قابلیت‌های بسیار بالا است که مدارگرد شناسایی مریخ با آن مجهز است. دوربین های‌رایز ۶۵ کیلوگرم (۱۴۳ پوند) وزن دارد و با هزینه ۴۰ میلیون دلار و زیر نظر و با راهنمایی آزمایشگاه مطالعات ماه و سیارات "دانشگاه آریزونا" ساخته شده‌ است.

مدارگرد شناسایی مریخ(MRO – Mars Reconnaissance Orbiter)یک فضاپیمای چندمنظوره ناسا می‌باشد که برای شناسایی و اکتشاف مریخ از روی مدار، طراحی شده‌ است. هنگامیکه این مدارگرد به مدار مریخ رسید، به پنج فضاپیمای دیگر در مدار یا روی سطح آن سیاره شامل نقشه‌بردار سراسر مریخ، مارس اکسپرس، اودیسه مریخ و دو مریخ‌نورد پیوست و سپس به بیشترین رکورد عملکرد یک فضاپیما در اطراف مریخ رسید.

مدارگرد شناسایی مریخ شامل یک دسته از افزارهای علمی از قبیل دوربین‌ها، طیف‌سنج‌ها و رادار هستند که برای کاوش زمین‌چهره‌ها(landform )، چینه‌شناسی، کانی‌ها، و یخ مریخ می‌باشند.

این تصاویر طی دو بازه زمانی یعنی ۶ و ۱۱ دسامبر ثبت شدند. سطح‌نشین، سپر حرارتی و چتر نجات در فاصله حدود ۱۰۰۰ فوت(چند صد متر) از یکدیگر در "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) محل فرود اینسایت قرار دارند.

محل فرود اینسایت، "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ است.

فضاپیمای اینسایت

فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ "اینسایت"(InSight) ناسا نخستین تصویر سلفی خود را تنها مدتی پس از رسیدن به سیاره سرخ، ارسال کرد.

این فضاپیما ۵ مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ ساعت ۱۱:۱۶ شب به وقت تهران روی سطح مریخ فرود آمد.

وظیفه این فضاپیما، بررسی بخش‌های عمیق مریخ است تا اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آن را بررسی کند. به گفته ناسا، این فضاپیما برای نخستین بار، امکان بررسی سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) فراهم خواهد کرد.

محل فرود اینسایت، "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ است که مسطح و عاری از سنگ است و این برای سالم بودن تجهیزات اینسایت بسیار مناسب است.

در آنجا با به کار انداختن یک سنسور و یک پروب دما و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ را انجام خواهد داد. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را داشت و بار او شامل تجهیزات علمی همچون لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات و پس‌بازتابگر لیزری(Retroreflector) بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فضا ماموریت اینسایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد

دریافت 14 MB

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این نخستین باری است که یک کشور چنین ماموریتی انجام می دهد.

چین در همین راستا یک موشک لانگ مارچ5 همراه کاوشگر حدودا 8 متریک تنی چانگ6 در ساعت 9:27 دقیقه دیروز به وقت گرینویچ از مقر پرتاب فضایی ونچانگ در جنوب جزیره هاینان به فضا پرتاب کرد. چانگ 6 قرار است در حوضچه آیتکن واقع در قطب جنوب و در قسمت دور افتاده ماه فرود بیاید که همیشه دور از زمین است. این کاوشگر قرار است نمونه های سنگ و خاک را از ماه جمع آوری و به زمین بفرستد.

این عملیات نقطه عطف دیگری در برنامه اکتشافات فضایی چین به حساب می آید. این کشور در سال 2018 میلادی برای نخستین بار ماموریت چانگ 4 به ماه را انجام داد. کاوشگر این ماموریت در قسمت دورافتاده ماه فرود آمد. در 2020 میلادی نیز در ماموریت چانگ5 برای نخستین بار پس از 44 سال نمونه هایی از خاک ماه جمع آوری و به زمین ارسال شد. اکنون چین با انجام ماموریت چانگ 6 احتمالا به نخستین کشوری تبدیل می شود که نمونه هایی از قسمت مخفی ماه به زمین می آورد.

محققان، دیپلمات ها و مقامات سازمان فضایی کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایتالیا، پاکستان و اتحادیه اروپا هنگام پرتاب این موشک در حضور داشتند. تمام این کشورها محموله ای را همراه کاوشگر چانگ6 به ماه فرستاده اند.

کد خبر 6096177

دیگر خبرها

  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد
  • سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی
  • (عکس) سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی
  • سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی (عکس)
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • انتقال پیام لیزری توسط ناسا به زمین