Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجرای گردشگری در جزیره هندورابی منحصر به طبیعت گردی و مطابق با گردشگری سبز ایجاد نشده و از جمیعت پرندگان مهاجر و گونه های بومی منطقه نیز کاسته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛استان هرمزگان به واسطه وجود جزایر 14گانه و قرار گرفتن در کنار تنگه خلیج فارس استراتژیک ترین منطقه در کشور و خاورمیانه به شمار می رود چرا که هر کدام از جزایر با وجود فاصله طولانی با سرزمین اصلی به عنوان قلب تپنده کشور لحاظ می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رونق صنعت توریسم و ورود چشم گیر گردشگران به هرمزگان در سال های اخیر موجب شده تا بابی نو سفر به جزایر بکر و کمتر توسعه یافته هرمزگان فراهم شود چه بسا که در این برخی از آن ها همچون هرمز، لاوان و هنگام به واسطه ورود چشمگیر مسافر به رونق نسبی رسیدند و جزء دهکده های گردشگری حلال در کشور معرفی شده اند.

جزیره هندورابی با مساحت 22کیلومتر مربعی و در فاصله 28کیلومتری از جزیره رویایی کیش به عنوان کانون گردشگری کشور به واسطه کم لطفی مسئولان و مقامات تاکنون نتوانسته نگاه خریدارانه به خود جلب کند و صنعت توریسم در هندورابی همچون سایر فاکتورهای عمرانی و رفاهی در ضعف و مضیقه قرار دارد.

بالغ بر 200خانوار از ساکنان قدیمی و از تبار عرب در هندورابی زندگی می کنند که با صیادی و صید مروارید امرار معاش می کردن که این امر در سال های اخیر به واسطه بروز آلودگی های محیطی و برهم خوردن اوکوسیتم دریا نسل مرواریدهای خلیج فارس رو به انقراض رفته و حرفه آبا و اجدادی مردم هندورابی نیز به گوشه عزلت رانده شده است.

جزیره هندورابی به دلیل موقعیت جغرافیایی دریایی همچون سایر جزایر هرمزگان در گذشته به عنوان مقر نظامی و پادگانی استعمارگران بوده که اکنون ویرانه هایی از دهکدهٔ پرتغالی‌نشین و دژ قدیمی به چشم می خورد.

حضور پرتغالی ها در هندورابی با وجود تسلط و استعمارگری هایشان موجب توسعه کشت گونه ای گیاهی غیربومی درخت انجیر معابد یا لور شد که بنا به گواه پیشینیان این گونه توسط پرتغالی ها برای اولین بار در هندورابی کشت شده و بعد از آن در کیش، بندرمقام و شهرستان بندرلنگه و سایر نقاط استان منتقل شده است.

وجود گونه های نادر و منحصر به فرد دریایی در اطراف هندروابی به واسطه قرار گرفتن در محیطی آرام و پهنه وسیع مرجانی موجب شده تا دهها گونه مهاجر و غیر بومی از پرندگان و دو زیستان نیز به این جزیره مهاجرت کنند که محیطی امن به زاد و ولد لاک پشت های دریایی و تکثیر پرندگان به شمارمی رود.

آرامش و سکوت جزئی از ذات هندورابی است که به واسطه عدم استقرار هر گونه واحد تولیدی و صنعتی همچنان بکر باقی مانده هرچند که تلاش های دست و پا شکسته برای کسب درآمد و توسعه زیرساخت های عمرانی تاکنون دستاوردی برای ساکنان هندورابی ارمغان نداشته است.

حسن روحانی در حاشیه سفر نوروزی خود به جزیره کیش در سال 93بازدید مختصری نیز جزیره هندورابی به عمل آورد که در این سفر کوتاه برنامه های مفصل و مدونی برای توسعه هندورابی ارائه شده همچنین طرح توسعه جزیره هندورابی با منطق جزیره آرامش و احداث دهکده سلامت در دستور کار قرار گرفت که تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است.

طبق پیش بینی دولت قرار بود گردشگری در جزیره هندورابی منحصر به طبیعت گردی و مطابق با گردشگری سبز اجرا شود اما در ادامه به واسطه ایجاد بندرگاه چندمنظوره مسافری، بندر باری و سوختی نه تنها پایه های رونق صنعت توریسم ایجاد نشده بلکه جمیعت پرندگان مهاجر و گونه های بومی منطقه نیز کاهش یافته است.

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۷۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سلیمی صبح سه‌شنبه در جلسه شورای اداری استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، با بیان اینکه امروز باید اهمیت مسئله جمعیت در جامعه به درستی تبیین شود، افزود: یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های ما در حوزه جمعیت، چالش فهم دقیق این موضوع است.

وی با بیان اینکه در حوزه جوانی جمعیت برنامه خاصی نداشته و نمی‌دانیم اقدام اساسی و قابل اجرا در این حوزه چیست، افزود: متأسفانه از دو دهه گذشته بارها به موضوع کاهش جمعیت به انحای مختلف اشاره شده اما بعد از گذشته دو دهه و با وجود اشرافیت به این موضوع، هنوز نتوانسته‌ایم اقدام قابل توجه و تأثیرگذاری را در این زمینه انجام دهیم.

این پژوهشگر حوزه جمعیت با اشاره به اینکه مسئله کاهش جمعیت مختص ایران نبوده و بسیاری از جوامع با این چالش دست به گریبان هستند، خاطرنشان کرد: یکی از دردناک‌ترین مشکلات کاهش جمعیت، از بین رفتن نهاد خانواده است، به همین خاطر باید آسیب‌های کاهش جمعیت و لزوم توجه به جوانی جمعیت برای آحاد مردم به درستی تبیین شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه یکی از حلقه‌های انکارناپذیر زنجیره کاهش جمعیت و ترس از فرزندآوری، مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی افراد است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها برای جوانی جمعیت، کاهش زمان تجرد و نیز کاهش فاصله تأهل تا فرزندآوری است که برای تحقق این موضوع نیز باید بسته‌های تشویقی برای فرزندآوری در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود علاوه بر در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای فرزندآوری، موانع ساختاری پیش روی این امر نیز برداشته شود، اضافه کرد: با برداشته شدن موانع زیرساختی پیش روی فرزندآوری، این امر به صورت ادامه‌دار بوده و دیگر شاهد فرزندآوری مقطعی نخواهیم بود، هر چند معتقدیم در کنار همه این موارد، فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز باید صورت گیرد.

کد خبر 6086422

دیگر خبرها

  • استقلال و باز هم چالش تغییرات مدیریتی؛ مالک جدید با مدیرعامل جدید می‌آید؟
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • ارسال پیام بازدارندگی در وعده صادق/ طوفان الاقصی ارکان رژیم صهیونیستی را به چالش کشید
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق