Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: 2 شکارچی متخلف که در سد گلابر این شهرستان به شکار یک قطعه پرنده مهاجر طاووسک دست زده بودند، توسط محیط بانان دستگیر شدند.

حامد تقی بیگلو، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شکارچیان غیرمجاز، حین شکار پرندگان کنار آبزی و آبزی مشاهده شدند که از آنان لاشه یک قطعه پرنده طاووسک، 2 قبضه اسلحه شکاری تک لول و دولول، کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: از این 2 شکارچی متخلف که غیربومی و ساکن در شهرستان خدابنده هستند قریب 50 تیر فشنگ، 2 رشته قطار فشنگ و 2 دست لباس مخصوص ورود به آب، نیز به دست آمد.
تقی بیگلو، افزود: این شکارچیان غیرمجاز به دلیل وارد کردن ضرر و زیان به طبیعت و حیات وحش از سوی محیط زیست به جریمه محکوم شدند و از جنبه عمومی جرم نیز، قاضی پرونده رای و نظر خواهد داد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: برای نخستین بار این پرنده مهاجر و زیبا در ایجرود مشاهده شد اما به دلیل سودجویی توسط شکارچیان خاطی و فرصت طلب، شکار شد.
تقی بیگلو افزود: محیط زیست زنجان فقط برای شکار پرندگان خشک زی، مجوز صادر کرده است و با شکارچیانی که نسبت به شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی، مبادرت کنند بر اساس قانون و بدون هیچ اغماضی با آنان برخورد خواهد کرد.
وی تصریح کرد: این پرنده به خاطر زیبایی، به منظور سودجویی بیشتر، شکار و سپس تاکسیدرمی می شود و مشتریان بسیاری دارد.
به گزارش ایرنا، طول بدن طاووسک 47 سانتی ‌متر است رنگ پرهایش آبی مایل به بنفش است که در سطح پشت پررنگ‌تر و روی گلو و سینه جلای فیروزه‌ای دارد و پوشپرهای زیر دم این پرنده سفید خالص است.
طاووسک از خانواده یلوه و راسته درناسانان و بسیار محتاط است که خود را از چشم ها مخفی ساخته و کمتر در فضای باز دیده می‌شود.
این پرنده در باتلاق ها و مرداب ‌ها و نیزارهای کنار ماندابها، کانالها، رودخانه ها و مناطقی که نیزارهای زیاد و پوشش گیاهی انبوه، دارد زیست می‌کند و آشیانه خود را نیز در میان نیزارها می‌سازد و بیشتر از گیاهان آبزی و همچنین از دانه‌ها، برگ ها، جوانه ها و از حشرات، بند پایان و نرم تنان لابه لای نی ها و ساقه و برگ گیاهان و همچنین از جوندگان و جوجه پرندگان کوچک تغذیه می کند.
6084/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی محیط زیست طاووسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۳۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)

به‌تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی، مبنی‌بر شکار یک پلنگ ایرانی در پارک ملی هِنگول بلوچستان پاکستان، منتشر شده است. این نژاد از پلنگ در معرض خطر انقراض است.

به گزارش فارس، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان