بمب هایی که نمی ترکاند
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۴۱۳۵
جذب مخاطب اینروزها دغدغه سینما و اهالی آن شدهاست. هدفی که برای دستیابی به آن ممکن است از هر دستاویزی استفاده شود. ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم -محمد دیندار
عده قابل توجهی از اهالی سینما و رسانه با دیدن فیلم بمب در جشنواره ماضی فیلم فجر، تصور می کردندکه این فیلم در هنگام اکران با استقبال فوق العاده ای روبرو خواهد شد و به اصطلاح خواهد ترکاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این عده علاوه بر وجود چهره ای مانند لیلا حاتمی که بازی معمولا دلنشینی در آثار مختلف دارد، وجود برخی اداهای روشفکری، یا صحنههای کاریکاتوری به اصطلاح منتقدانه از اوضاع دهه شصت در مدارس و مضمون ظاهرا عاشقانه بمب را از دلایل پرفروش شدن آن عنوان میکردند؛ اما با همه این تصورات، پیشبینیها درست از آب در نیامد و بمب معادی نترکاند و دلایل این مسئله را باید در تظاهری دانست که در سراسر فیلم جریان دارد و در عین حال فاقد اصالت و حقیقت است.
بمب معادی نترکاند و دلایل این مسئله را باید در تظاهری دانست که در سراسر فیلم جریان دارد و در عین حال فاقد اصالت و حقیقت است.
تظاهر در مضمونی عاشقانه که قوامنمی یابد و از فرط الکن ماندن مجبور می شود به کلوزآپهای مختلف یک دختر بچه در زیرزمین پناه برده و تاکیدات غیر ضروری نماید تا نقدی خام دستانه و غیرمنصفانه نسبت به وضعیت مدارس و سیستم آموزشی در دهه 60 که به دلیل غیرمنطقی بودن ناخواسته تبدیل به کاریکاتوری نه در خدمت فیلم، بلکه بر ضد و ضرر فیلم میشود تا پاک کردن برخی شعارها در مدرسه که قرار است روشنفکرانه جلوه کنند، اما لوس و متظاهرانه و اتفاقا شعاری جلوه میکند.
بهعبارتی بمب در حوزه روشنفکری، روشنفکر نما، در حوزه سیاسی، سیاست زده و در مقوله عشق در سطح مانده و همچنین از درک حقیقت دفاع مقدس عاجز است.
بمب در حوزه روشنفکری، روشنفکر نما، در حوزه سیاسی، سیاست زده و در مقوله عشق در سطح مانده
افزون بر اینکه چهره ای مانند لیلا حاتمی که زمانی می توانست یکامتیاز بزرگ برای اقبال مردمباشد، به دلیل تبدیل شدن به یک تیپ ثابت و فاقد اوج و فرود که در فیلمهای مختلف خود را تکرار میکند، نمیتواند موج استقبال مردم را به سمت خود جلب کند.
با این حال عدم فروش فیلمهایی مانند بمب یا عرق سرد که این دومی همانتظار فروش بالایی برای آن میرفت را باید در هوشیاری مردمی دانستکه دیگر با فیلمهای به ظاهر روشنفکرانه و به ظاهر معترضانه هیجانزده نمیشوند و به تماشای آن نمینشینند و هنگامی که در مییابند بخشی از واقعیتها در چنین فیلمهایی وارونه یا حذف شدهاند، آنها نیز اینگونه فیلمها را از سبد سینمایی خود حذف میکنند.
نگاهی به فیلم "بمب؛یک عاشقانه"|وقتی روشنفکران خشونت ذاتی درونشان را به حکومت نسبت میدهندنشست خبری جشنواره فجر| نام فیلم "بمب" در امریکا به من پیشنهاد شد
باید باورکنیم مردم دیگر حقیقتا از بازیهای سیاسی در سینما مدتهاست خسته شده و دلشان میخواهد فیلمهایی ببینند که به معنای واقعی سینما و در عینحال سرگرمکننده و مفید باشد.
دوره بازیها و ادعاهای سیاسی در سینما بهپایان رسیده است.
انتهای پیام/
R1356/P1356/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سینما بمبمنبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی برنامه، «سینما زاویه» به تهیهکنندگی رقیه زهرا پرندآور امشب شانزدهم اردیبهشت ماه با نگاهی به فیلم «مست عشق» به بحث و بررسی درباره تعلیم و تربیت از نگاه سینما میپردازد.
اجرای این برنامه به عهده وحید رونقی است و در میز سینمای ایران فیلم «مست عشق» با حضور زینب احقر مدرس دانشگاه و محمد قربانی منتقد سینما مورد بحث قرار میگیرد.
در بخش دیگری از این برنامه حسام آبنوس با واکاوی «مست عشق» و «کیمیا خاتون» روایت سینما از معلم عشق را بررسی میکند.
میز سینمای جهان این هفته «سینمازاویه» به فیلم «جاماندگان» محصول ۲۰۲۳ میپردازد.
فاطمه دلاوری پاریزی در بخش دیگری از برنامه با عنوان «تعلیم و تربیت به سبک پاندای کنگفوکار» موضوع تعلیم و تربیت را در سینمای کودک و برای کودکان بررسی میکند.
بحث و گفتوگو درباره اخبار سینمای ایران در این هفته بر عهده الهه زوارهئیان خبرنگار سینمایی است.
«سینما زاویه» به سردبیری مریم شوندی و پیمان خزلی و تهیهکنندگی رقیه پرندآور، یکشنبه شبها از ساعت ۲۲ روی موج رادیو گفتوگو میرود.