Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج - ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: علائم بيماري خطرناک شانکر باکتريايي تاکنون در 500 هکتار از باغ هاي مرکبات استان مشاهده شده است.

به گزارش ايرنا زواره آزاد پور روز يکشنبه در جلسه شوراي جهاد کشاورزي کهگيلويه در دهدشت با موضوع مبارزه با آفات اظهار داشت: اين بيماري ابتدا در باغهاي مرکبات هرمزگان مشاهده شد و سپس در بخشي از باغهاي استان فارس و از اين استان وارد مناطق گرمسيري شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: اين بيماري خطرناک در باغ هاي شهرستانهاي گرمسيري باشت و کهگيلويه مشاهده شده است.
آزادپور تصريح کرد: اين بيماري ابتدا از ساقه شروع شده و سپس به برگ و در نهايت به ميوه سرايت مي کند و راهکار مقابله با آن در مرحله پيشرفته تنها با ريشه کن کردن درخت و سوزاندن و تعويض خاک و آيش چند ساله است.
وي گفت: اين بيماري در مرکبات منطقه سريع شناسايي شده است و با قطع ساقه هاي آلوده و سوزاندن آنها اميدواريم بتوانيم از سرايت و همه گيري آن در منطقه جلوگيري کنيم.
آزاد پور بيان کرد: اين بيماري با تندباد و باران، ادوات هرس، سم پاشي، تراکتور، دست کارگر و وسايل برداشت، آفات برگ خوار از جمله مينوز و پروانه برگ خوار مرکبات به سهولت انتشار و گسترش مي يابد.
وي با اشاره به اينکه خسارات اين بيماري به باغ هاي استان تاکنون چشمگير نبوده تصريح کرد: با دخالت سازمان و توزيع سموم و برگزاري کارگاه هاي آموزشي مناسب خسارت به حداقل رسيده است.
فرماندار کهگيلويه نيز گفت: براي مقابله عملي و جدي با اين بيماري تشکيل يک کارشناس و جلوگيري از فروش درختان آلوده از سوي افراد دوره گرد ضروري است.
جعفر نيکبخت تصريح کرد: بايد با همکاري نيروي انتظامي و دادستاني بر اساس قانون درختان آلوده شناسايي و نسبت به کنترل بيماري اقدامات قانوني انجام شود.
وي راه اندازي پست هاي قرنطينه در مبادي ورودي و خروجي شهر براي جلوگيري از ورود درختان آلوده را ضروري دانست.
رئيس جهاد کشاورزي کهگيلويه از اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي در زمينه کنترل بيولوژيک شانکر مرکبات خبر داد و گفت: کنترل اين بيماري از سوي کارشناسان در دست بررسي است.
سيد عمران تقوي جلوگيري از ورود درختان آلوده را به شهرستان ضروري دانست و افزود:باکتري عامل بيماري تمام اندام هاي جوان اعم از برگ، شاخه و ميوه ها را مورد حمله قرار مي دهد.
وي گفت: علائم در ابتدا به صورت نقاط سوزني شکل نکروزه و برجسته در سطح بافت ظاهر مي شوند و تدريجا بزرگ شده و در ارقام حساس سطح توسعه آن از 2 تا 10 ميليمتر مي باشد.
تقوي اضافه کرد: قطر و ظاهر لکه ها بر حسب سن برگ، زمان آلودگي و نوع ميزبان متفاوت است.
عامل بيماري شانکر، Xanthomonas citri pv. axonopodis است که يک باکتري گرم منفي بوده و روي محيط هاي کشت غذايي توليد کلني هاي زرد رنگ مي کند.
درجه حرارت بهينه براي رشد 28 تا 32 درجه سانتي گراد است.عامل بيماري در حاشيه زخمهاي ايجاد شده بر روي برگ ، ميوه و سرشاخه تا زمان رويش آنها زنده مي ماند در حالي که در خاک فقط چند روز مي تواند زنده بماند.
حدود پنج هزار هکتار باغ نارنگي، پرتقال و ليموشيرين در اين استان وجود دارد که از اين ميزان 2 هزار و 400 هکتار پرتقال،يکهزار و 70 هکتار نارنگي و 370 هکتار باغستان ليموترش بارور است.
پنج هزار و 497 هکتار،سه هزار و 177 هکتار ليموترش، هشت هزار و 465 هکتار گردو، چهار هزار و 486 هکتار انگور، يکهزار و 370 هکتار ميوه‌هاي هسته دار، 847 هکتار بادام و 567 هکتار انار سطح زير کشت باغستان‌هاي بارور اين استان است.
امسال 27 هزار تن ليموترش از باغستان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد برداشت شد.
بيش از 43 هزار و 402 هکتار باغ در اين استان وجود دارد.
کهگيلويه و بويراحمد 270 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که 80 هزار هکتار آن آبي است.
اين استان با يک درصد از مساحت خاک ايران هشت درصد منابع آبي کشور را در اختيار دارد.
کهگيلويه و بويراحمد با مساحتي حدود 16 هزار و 249 کيلومترمربع، سرزميني مرتفع و کوهستاني با اقليم سردسيري و گرمسيري در جنوب غربي ايران قرار دارد.
7531/6110
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۹۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد

فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان کهگیلویه از برگزاری اجلاس شهدای کهگیلویه با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سردار مصطفی مثنوی، ظهر امروز _یکشنبهنهم اردیبهشت_ در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد، اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه با سخنرانی محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور ساعت ۲۰:۰۰ روز دوشنبه، دهم اردیبهشت در دانشگاه آزاد اسلامی شهر دهدشت برگزار می‌شود.

وی افزود: نخستین کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ برگزار شد و دومین کنگره نیز از روز ششم اردیبهشت سال‌جاری آغاز شده است.

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجلاس بزرگداشت شهدا در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود و اولین اجلاس روز ششم اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره ۲۰۸ شهید ارتش کهگیلویه و بویراحمد با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و حضور گسترده مردم در شهر گچساران برگزار شد.

سیدعلی‌اصغر پوربهشت، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه در نشست خبری که به مناسبت اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه برگزار شد، اظهار کرد: از همراهی و همکاری خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای کهگیلویه در پوشش برنامه‌های اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان و انعکاس اخبار این اجلاسیه قدردانی می‌کنم و از روحیه بسیجی خبرنگاران جز این انتظاری نیست.

وی افزود: ستاد اجرایی اجلاس شهرستان و شورای سیاست‌گذاری کنگره و اجلاس شهدا با تشکیل ۱۷ کمیته مختلف، مأموریت خود را آغاز کرد.

پوربهشت با بیان اینکه از زمان آغاز ستاد اجرایی اجلاس تاکنون بیش از پنج هزار برنامه در سطح شهرستان اجرا شده‌است، تصریح کرد: هدف از برگزاری کنگره ملی شهدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و انتقال آن‌ها به نسل جدید است.

وی خاطرنشان کرد: از ۴۱۲ شهید والامقام شهرستان در حال حاضر تنها والدین کمتر از ۵۰ شهید در قید حیات هستند و ضرورت دارد با برگزاری اجلاس مختلف فرهنگ ایثار و شهادت را سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعد انتقال دهیم.

رئیس ستاد اجرایی اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید کهگیلویه گفت: با همکاری و مشارکت شهرستان‌های چهارگانه تاکنون تعداد ۳۸۱ برنامه و یادواره شهدا در قالب‌های گوناگون برگزار شده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده تاکنون در سطح شهرستان افزود: سرکشی و تجلیل از همه خانواده شهدا، جانبازان بالای ۵۰ درصد و آزادگان، تجلیل از ۵۵۰ نفر از رزمندگان دوران دفاع مقدس که نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشتند، کاشت دو هزار نهال در عرصه‌های منابع طبیعی و معابر به نیابت از شهدا و توزیع تعداد ۲۲۰ فقره جهیزیه هر کدام به نام یک شهید والامقام از جمله برنامه‌های اجرا شده در سطح شهرستان هستند.

کد خبر 748754

دیگر خبرها

  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • سفر رئیس سازمان اورژانس کشور به کهگیلویه و بویراحمد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین