هفتمین سالن بلک باکس مازندران در بابل راه اندازی شد
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۲۲۴۴
ساری- ایرنا- هفتمین سالن بلک باکس تئاتر مازندران در مجموعه فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل راه اندازی شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این سالن از روز پنجشنبه هفته پیش با اجرای نمایش ' آکتور پارک ' به نویسندگی و کارگردانی کامبیز میرزایی که در مکتبخانه تئاتر ' آن ' بابل تولید شده به طور رسمی آغاز به کار کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بلک باکس به پلاتوهای اجرای نمایشی گفته می شود که سن اجرا و سکوهای تماشاگران در آن متفاوت از سالن های معمولی یا قاب پنجره ای است.
با بهره برداری از این سالن بلک باکس که با بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تجهیز و ساخته شده، تعداد تماشاخانه های خصوصی و دولتی شهرستان بابل به 6 رسید که چهار تماشاخانه متعلق به بخش خصوصی و 2 تماشاخانه نیز در مالکیت بخش دولتی است.
پلاتوهای آموزشگاه هنرهای نمایشی ابوالحسنی، کارگاه تجربی هنر، آموزشگاه ' باغ آلبالو ' و مکتبخانه تئاتر آن، چهار پلاتوی خصوصی تئاتر بابل هستند که تا کنون نمایش های مختلفی در آن ها اجرا شد. به این تماشاخانه های خصوصی بابل می توان کافه کاما را نیز افزود که فروردین امسال میزبان اجرای نمایش ' کافه پولشری ' بود.
ششمین تماشاخانه بابل، پس از بلک باکس های ساخته شده توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در آمل، ساری، قائمشهر، محمودآباد، تنکابن و نور، هفتمین سالن بلک باکس استان مازندران محسوب می شود.
آکتور پارک نمایشی است که قرار است به مدت یک ماه برای علاقه مندان به تئاتر اجرا شود.
کارگردان این نمایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آکتور پارک نمایشنامه ای متشکل از 9 داستان مستقل است که در قسمتی از یک پارک خیالی با نام آکتورپارک اتفاق می افتند. هر کدام از این 9 اپیزود جدا از هم هستند، اما داستان هایی هم هست که آن ها را به هم مرتبط کند.
کامبیز میرزایی افزود: نخ اصلی نمایش که همه 9 داستان را به هم متصل می کند مکان، یعنی آکتور پارک است، چون اپیزودها از نظر ژانر، لحن و رنگ آمیزی در بیان موضوعات متفاوت و متنوع هستند، در هر اپیزود تفاوت هایی دیده می شود.
وی با بیان این نمایش ساختاری کمدی دارد که در آن با زبان طنز برخی مسائل اجتماعی بیان می شوند، توضیح داد: کمدی را معمولا برای این که مخاطب ارتباط بیشتری با محتوای کار بگیرد وارد کار می کنم و گرنه مسائل اجتماعی روز مانند سایر آثارم در این اثر نیز گنجانده شده است.
کارگردان آکتور پارک یادآور شد: این نمایش پس از ' حال آنی خوب است ' ، ' عقربه ها برمی گردند ' و ' کمدی پرتقال ها ' ، چهارمین اثر نمایشی تولید شده در مکتبخانه تئاتر آن است که این بار به جای پلاتوی مکتبخانه، با دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل به منظور افتتاح پلاتوی بلک باکس بابل در این مکان اجرا می شود.
وی با بیان این که هنرپیشگان این نمایش از هنرجویان مکتبخانه تئاتر آن هستند، افزود: در این نمایش ترکیبی از هنرجویان دوره چهارم آموزش تئاتر این مجموعه و هنرجویان دوره های پیشین در کنار هم قرار دارند که برای هنرجویان دوره چهارم به عنوان اجرای پایان دوره محسوب می شود و گروه برای روی صحنه بردن این نمایش چهار ماه و نیم تمرین کرد.
میرزایی فروردین امسال نمایش کمدی پرتقال ها را در مکتبخانه تئاتر آن بابل روی صحنه برد. عقربه ها برنمی گردند نیز به نویسندگی و کارگردانی این نویسنده از هفتم آذر تا هشتم دی سال گذشته در بابل روی صحنه رفته بود. او نمایش کمدی - اجتماعی حال آنی خوب است را نیز فروردین و اردیبهشت سال گذشته در مکتبخانه تئاتر آن روی صحنه برده بود.
' ایستگاه ' ، ' من، شیرین، وودی آلن ' و ' به لیلی پوت خوش آمدید' ، ' کله پوک ها ' و ' تآتروف ' برخی از نمایش هایی هستند که در سال های اخیر توسط میرزایی کارگردانی و تولید شدند و مورد استقبال مخاطبان هنر نمایش قرار گرفتند.
وجود طنز در آثار میرزایی در کنار بیان مسائل روز جامعه همواره سبب شده است که آثار این هنرمند شناخته شده تئاتر استان مخاطبان مختلفی از اقشار گوناگون و با سلیقههای متفاوت را به خود جذب کند.
اجرای اکتور پارک ساعت 18 و 30 دقیقه هر روز آغاز می شود و علاقه مندان به تماشای آن پیش از حضور در سالن با توجه به محدودیت فضا، باید برای رزرو بلیت اقدام کنند.
9927/1654
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي تاتر بلك باكس مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۲۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانهای از هنر پیشینهدار سیاهبازی و افسانهای کهن از داستانهای هزار و یک شب را بازگو میکند.
تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمیترین سالنهای نمایش تهران است که این روزها ضرورت تعمیر، نگهداری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.
شاه ماران یا شاماران اسطورهای از موجودی نیمهزن و نیمهمار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطورهای نشستند.
میتوان اسرار هویدا کرد و نجات یافت
تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاهبازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانهای جامانده از هزارهها به دنبال انتقال همان پیامهایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.
بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهرهپردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار میدهد. هر چند کارگردان میتواند کمی از ابهام ماجراها کاسته و کلیدهای بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.
سیاهباز در نقش جاماسب ظاهر میشود. جوانی که در افسانهها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس میشود و دوستانش تنهایش میگذارند. دراین نمایش گنجی که میتواند زندگی سیاهباز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاهباز در قبرستانها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.
در افسانه جاماسب او به باغ مارها که در کنار شاه مار خود زندگی میکنند میرسد و به شرط آن که جایی ازاین مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز میکند. شاه مار با چهرهای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بارها و بارها عهدشکنی میکند.
آنجا که دروغ است وقاحت موج میزند
شاماران یکی از سمبلهای مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانهها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزیهایی در بین لوازم زندگی دیده میشود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدمهای روی زمین به وفاداری و صداقت ارج مینهد.
اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج میزند و سیاهباز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخرهگی به عهده خود پشت پا میزند.
اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است میگوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.
سیاهباز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر میشود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده میشود. سیاهباز میگوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما دراین داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانههای بومی و طرح آموزههای آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.
نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانهاش به دست پادشاه میدهد و او تکه تکه میشود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش میرسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی میشود، سیاهباز در قعر کردههای خود روسیاه باقی میماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاهباز به کمکش میآید تا بتواند تیرهروزی و تیرهرویی خود را به کنار بزند.
نمایش سیاهبازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایشهای آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیینهای اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.
این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/