Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-06@23:18:31 GMT

مشکل نقدینگی گروه ملی فولاد حل نشد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۶۶۹۴

مشکل نقدینگی گروه ملی فولاد حل نشد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، گروه ملی فولاد خوزستان به عنوان یکی از بنگاه‌های مشکل‌دار طی ماه‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند که در نتیجه آن، پرداخت حقوق و دستمزد سه هزار کارگر شاغل در این شرکت سه ماه به تعویق افتاد.

پس از بحرانی شدن مشکل گروه ملی فولاد و شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، تیمی به سرپرستی وزارت کار اواخر آبان ماه برای بررسی مشکلات این دو بنگاه مشکل‌دار به استان خوزستان اعزام شدند تا به راهکارهایی برای خروج از بحران این شرکت‌ها دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی جلسات مکرر در خصوص گروه ملی فولاد در نهایت مقرر شد، بانک ملی ایران که حدود ۷۰ درصد سهام این گروه را در اختیار دارد، نسبت به تامین نقدینگی مورد نیاز مواد اولیه این شرکت اقدام کند.

همچنین در نشست بررسی مشکلات گروه ملی فولاد، مجوز فروش محصولات این گروه خارج از بورس از سوی وزارت صنعت صادر شد تا سریعتر نسبت به پرداخت معوقات کارگران این شرکت اقدام شود.

اما با وجود گذشت بیش از سه هفته از تکلیف بانک ملی برای تامین نقدینگی این واحد، به گفته مسئولان جز تامین اندکی نقدینگی، این بانک به تعهدات خود عمل نکرده و از هفت خط تولید گروه ملی فولاد فقط دو خط تولید فعال هستند.

در همین زمینه کریم یاوری سرپرست تیم اعزامی به خوزستان و نماینده ویژه وزارت کار در امور رسیدگی به مشکلات گروه ملی فولاد گفت: حسب دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص پیگیری کارگران گروه ملی فولاد، با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و هماهنگی‌های صورت پذیرفته از سه ماه حقوق معوقه کارگران این گروه تا کنون دو ماه حقوق این کارگران پرداخت شده است.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار همچنین درباره تعهد بانک ملی برای تامین نقدینگی گروه ملی فولاد به عنوان سهامدار عمده گفت: متاسفانه به جز تامین مقدار اندکی نقدینگی برای مواد اولیه، اما مشکل مواد اولیه این شرکت کماکان به قوت خود باقی است و متاسفانه بانک ملی به عنوان سهامدار ۷۰ درصدی ، نسبت به حل مساله اقدام نکرده است. 

این مقام مسئول در وزارت کار ادامه داد: به رغم پیگیری های انجام شده، این بانک توجه کافی در این خصوص مبذول نکرده است.

یاوری در مورد میزان نقدینگی مورد نیاز گروه ملی فولاد گفت: گروه ملی فولاد در حال حاضر به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که این رقم برای بانک منابع قابل توجهی نیست.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، همچنین با بیان اینکه از هفت خط تولید گروه ملی فولاد در حال حاضر فقط دو خط تولید فعال است، افزود: برای راه اندازی تمام خطوط تولید گروه ملی فولاد و تامین مواد اولیه در مجموع به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

یاوری درباره منابع مالی پرداخت دو ماه از حقوق معوق کارگران این شرکت نیز گفت: دو ماه حقوق پرداخت شده کارگران از محل فروش محصولات، تامین شده است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کارگران وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مطالبات معوق گروه ملی فولاد بانک ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۶۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه جریان مخالف استاد مطهری

مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضع‌گیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری می‌بینیم.
نخست جریان ولایتی‌ها که نسبت به مطهری بی‌مهری‌هایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریان‌های سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار می‌دادند.

رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رساله‌ای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهم‌السلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر این‌ها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقاله‌ای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاش‌ها چرا عده‌ای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟

این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت به صراحت موضع‌گیری کند. شهید مطهری اهل این‌گونه مقابله‌ها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه می‌کند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضع‌گیری منفی می‌کردند، ولایت او را ضعیف می‌شمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار می‌دادند.

رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای این‌که از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده می‌گیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از این‌که زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.

در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنه‌های زیادی با همین جهت‌گیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر می‌شود و ذیل آن حواشی می‌نویسد از چیزهایی که من از آن نمی‌گذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار می‌آوردند.
مطهری در میان هم‌صنفان خودش هزینه می‌داد ولی دست از روشنگری دین برنمی‌داشت. اگر ایشان می‌خواست تسلیم پسند عوام‌الناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمی‌نوشت و سکوت می‌کرد کما این‌که هم‌لباسان او سکوت می‌کردند و مورد احترام مردم قرار می‌گرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.

رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عده‌ای به نام انقلابیون می‌خواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمی‌شناختند. این جریان همهٔ ارزش‌ها را در انقلاب می‌دید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن می‌ایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزش‌های اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو می‌نویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».

استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.

* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693

دیگر خبرها

  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • مشکل تامین برق روستای سیل زده«تختان» دهلران حل شد
  • سه جریان مخالف استاد مطهری