Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:47:05 GMT

سالانه 50 هزار تن سیب در مراغه دورریز می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۶۳۷۶

سالانه 50 هزار تن سیب در مراغه دورریز می شود

مراغه - ایرنا - فرماندار مراغه با اشاره به تولید سالانه 220 تن سیب در این شهرستان، گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، سالانه 50 تن سیب دورریز می شود.

به گزارش ایرنا، حمید شکری روز دوشنبه در جشنواره سیب و خشکبار مراغه اظهار داشت: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، علاوه بر جلوگیری از هدررفت این محصولات به رونق اقتصادی و تولیدی در منطقه و شهرستان کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی این شهرستان گفت: تولید سالانه بیش از 300 هزار تن محصول باغی نشان دهنده ظرفیت های بزرگ اقتصادی این بخش است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شکری اضافه کرد: تلفیق بخش کشاورزی با بخش گردشگری و بهره گیری از ظرفیت های این دو بخش، زمینه را برای جذب گردشگر و سرمایه گذار و در نتیجه رونق تولید و اشتغال فراهم می کند.
معاون تولیدات باغی و گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره با اشاره به میانگین بالای تولید سیب در مراغه گفت: متوسط برداشت سیب در باغات این شهرستان 26 تن در هر هکتار است.
ایوب ایرانیفام افزود: این میزان تولید در مقایسه با متوسط استانی که 20 تن در هرهکتار است قابل توجه بوده و نشان دهنده بازده بالای محصولات کشاورزی در باغات این شهرستان است.
وی ادامه داد: از 117 هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی 110 هزار هکتار به باغات بارده و بهره ور اختصاص دارد و از این میزان 35 هزار هکتار باغات سیب است.
ایرانیفام اضافه کرد: مراغه به عنوان قطب محصولات باغی استان 21 هزار هکتار باغات دارد که 50 درصد آن را باغات سیب به خود اختصاص داده و سالانه به صورت میانگین 220 هزار تن سیب برداشت می شود.
وی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی مراغه، این شهرستان از اراضی مستعدی برای تولید محصول سیب با کیفیت برخوردار بوده که شهرت جهانی دارد.
ایرانیفام با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در تولید سیب و خشکبار افزود: محصولات تولید شده در این شهرستان از برندهای معروف کشوری در زمینه تولیدات کشاورزی بوده و زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری دارند.
وی همچنین با اشاره به محدود بودن منابع آبی اضافه کرد: با بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری و سیستم های آبیاری تحت فشار که مورد حمایت دولت نیز بوده در کنار کاهش مصرف سموم کشاورزی شاهد رشد تولیدات این بخش و حضور فعال در بازارهای بین المللی خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، جشنواره یکروزه سیب و خشکبار مراغه در محل نمایشگاه دائمی این شهرستان دایر است.
شهرستان مراغه با بیش از 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی است.
هم اکنون حدود 20 هزار هکتار باغ در این شهرستان وجود دارد که هر سال حدود 280 هزار تن انواع میوه از آن ها برداشت می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي مراغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۶۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

محمد هادی ایمانیه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، ضمن تقدیر و تشکر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی استان به سبب زحمات فراوانی که متحمل شده اند، بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و روسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

او در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مد نظر را برای دانش بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد، اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راه‌گشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

او در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

او در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالین این حوزه نیز وجود دارد ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار