Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:58:23 GMT

افزایش سه هزار تومانی قیمت مرغ در مازندران

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۷۴۶۱

افزایش سه هزار تومانی قیمت مرغ در مازندران

ساری- ایرنا- قیمت هر کیلوگرم مرغ در مازندران در 10 روز اخیر روند افزایشی به خود گرفت بطوریکه اکنون این ماده پروتئینی با برند های مختلف در هرکیلو گرم12هزار تا 13هزارو 500تومان به فروش می رسد که این قیمت نسبت به نیمه اول آذرماه سال جاری حدود سه هزار تومان بیشتر نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فروشندگان مرغ در مازندران از دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر نسبت به هفته های نخست این ماه ابراز بی اطلاعی کرده و تنها به اینکه قیمت کشتار روز همین است، اکتفا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عادل ذلفعلی پور فروشنده مرغ در شهر آمل می گوید قیمت مرغ کشتار روز امروز دوشنبه به 12هزار و 700تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه به نظر نمی رسد که کمبودی وجود داشته باشد، افزود: توزیع کنندگان مرغ نیز هر مقدار مرغ نیاز باشد تحویل فروشنده می دهند.
وی بیان داشت: مرغ تا 10 روز پیش هر کیلوگرم بین 9هزار و 500تا 10 هزار و 500تومان به مصرف کننده فروخته می شد، اما در این مدت روند افزایشی به خود گرفت.
گزارش عینی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که قیمت مرغ در برند پرطرفدار، امروز به 13هزارو 500 تا 14هزار تومان هم در برخی از نقاط شهر ساری نیز رسید.
گرچه عرضه و تقاضا در تعیین قیمت مرغ نقش محوری دارد، اما ذکر این نکته نیز مهم است که مازندران با تولید سالانه حدود 220 هزار تن گوشت مرغ، 11 درصد از تولید کشور را در اختیار دارد، یعنی اثرات کمبود عرضه در مازندران به نسبت دیگر استان ها باید کمتر باشد.
همچنین متوسط سرانه سالانه مصرف مرغ در کشور 26کیلو گرم است که این سرانه در استان مازندران به رغم پرورش و مصرف چشم گیر انواع ماهی و مرغ های بومی شامل خروس، اردک، غاز و بلدرچین با متوسط کشوری تفاوتی ندارد.
**اظهارات نماینده تولید کنندگان مرغ در مازندران
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر را ناشی از کاهش جوجه ریزی ماه گذشته، کمبود جیره غذایی و تخلیه زودتر مرغ پیش از رسیدن به وزن مناسب اعلام کرد و در عین حال گفت که قیمت این مواد پروتئینی در روزهای آینده کاهش می یابد.
عطاءالله حسن زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا متوسط ماهانه جوجه ریزی در کشور را ماهانه 100تا 105میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی و گسترش حساسیت به انواع بیماری های احتمالی، جوجه ریزی ماه گذشته حدود 10میلیون قطعه در کشور کاهش یافته بود.
وی تخلیه زود هنگام مرغ به دلیل گرانی و کمبود جیره عذایی را از دیگر دلایل کاهش تولید گوشت مرغ در بازار عنوان کرد و ادامه داد: کمبود و بالا بودن قیمت سویا و ذرت به عنوان مهمترین نهاده های طیور سبب شد تا مرغداران نتوانند جیره غذایی کاملی را به مرغ بدهند.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران هزینه تمام شده مرغ در شرائط فعلی را حدود هفت و 500تومان در هر کیلو گرم عنوان کرد و بیان داشت: 70 درصد این هزینه مربوط به نهاده های دامی است.
وی به بالا رفتن قیمت انواع مکمل های دارویی و ویتامین های دام طیور اشاره کرد و گفت: وقتی جیره غذایی مرغ کم و تغییر پیدا کند، به طور یقین مقدار تولید گوشت کاهش و عرضه کم می شود.
حسن زاده توضیح داد: به دلیل غیر استاندارد بودن برخی از سالن های مرغداری و نداشتن تجهیزات پیشرفته ، تلفات مرغ در فرایند تولید نیز بیشتر می شود.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران در عین حال گفت که مرغ گرم با توجه به افزایش هزینه های تولید نباید بیش از 11هزار تومان در بازار مصرف عرضه شود.
وی سوء استفاده از شرایط فعلی بازار مرغ را از دیگر دلایل بالا رفتن قیمت عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته خلاء کمبود مرغ طی روزهای آینده از بین خواهد رفت.
**ورود ستاد تنظیم بازار به بازار مرغ مازندران
مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران نیز به ایرنا گفت که صادرات تخم مرغ نطفه دار، کاهش جوجه ریزی و شرایط فصلی به لحاظ حساسیت های بیماری از عوامل افزایش قیمت مرغ در بازار استان است.
سید مصطفی ابراهیمی گرانی قیمت مرغ در بازار مازندران به عنوان استان برتر تولید کننده مرغ را با قیمت فعلی بالا و غیر منطقی توصیف کرد و افزود: البته تولید کنندگان مرغ استان ماه گذشته کاهش جوجه ریزی نداشته اند اما به دلیل تقاضای بالای جوجه های یکروزه از استان های دیگر، مرغداران استان نیز تحت تاثیر کمبود قرار گرفتند.
وی فرایند افزایش قیمت را مقطعی خواند و توضیح داد: با توجه به توزیع گسترده و بدون محدودیت مرغ منجمد، روزهای آینده شاهد کاهش قیمت مرغ گرم خواهیم بود.
مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه توزیع مرغ منجمد با قیمت مصوب مصرف کننده هشت هزارو 900تومان است، ادامه داد: ذخیره مرغ منجمد به اندازه کافی وجود دارد.
مازندران از قطب های صنعت مرغداری کشور محسوب می شود و در حال حاضر با تولید سالانه حدود 220 هزار تن گوشت مرغ، 11 درصد از تولید کشور را در اختیار دارد.
هر ساله علاوه بر پرورش انواع مرغ های بومی شماری از کشاورزان مازندران پس از برداشت شالی، با خرید جوجه اردک های صنعتی و نیمه صنعتی به پرورش اردک به صورت گله ای تا پنج هزار قطعه می پردازند.
روستائیان مازندران با خرید 6تا هشت هزار تومانی هر قطعه جوجه اردک و با رها کردن در شالیزارها و پرورش آن در یک بازه زمانی حدود 85 روزه، هر قطعه اردک زنده را تا 26 هزار تومان به فروش می رسانند.
6990/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مرغ قيمت مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۷۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف

علی ابراهیمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مرغداران کشور در راستای سیاست وزارت جهاد، جوجه ریزی را افزایش دادند که در نتیجه افزایش تولید موجب شد تا ماه های پرمصرف را بدون تنش پشت سر بگذرانیم.

به گفته او، علی رغم سرمایه گذاری بالا، مرغداران هیچ نفعی نبردند و همچنان در حال زیان هستند که با استمرار این روند تولید دچار مشکل خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به آنکه جریان تولید با هدف نمی توان عوض کرد، لذا برنامه ریزی باید به سمت صادرات باشد. کمااینکه اکنون مجوز صادرات ۵ هزارتن مرغ گرفته شده است که امیدواریم روند صادرات تسریع شود تا بازار به تعادل برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه امکان جمع آوری کل مرغ مازاد توسط پشتیبانی وجود ندارد، افزود: با وجود آنکه مرغ های جمع آوری شده از سوی پشتیبانی امور دام در مقطعی باید به بازار عرضه شود، از این رو صادرات مستمر موثرترین راهکار برای پایداری تولید مرغ محسوب می شود و از طرفی گام برداشتن به سمت کشورهای منطقه و خارج از منطقه علاوه بر فعال کردن ظرفیت تولید، ارزآوری هم در بردارد.

او با بیان اینکه پتانسیل صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ وجود دارد، افزود: بنابر سیاست وزارت جهاد سالانه حداقل ۲۰۰ هزارتن مرغ می توان به بازارهای هدف صادر کرد.

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی ها گفت: بنابر آمار در فروردین ماه حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و تا ۱۰ اردیبهشت هم که تخم مرغ ها خوابانده می شود، نمی توان پیش بینی دقیقی داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بالای ۶۵ هزارتومان است که براین اساس تولیدکنندگان بیش از ۱۰ هزارتومان در فروش متضرر هستند، درحالیکه قیمت مرغ آماده به طبخ کاهش چندانی نداشته است که در این میان سودی هم عاید مصرف کننده نمی شود‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • قیمت سکه و طلا امروز ۵ اردیبهشت؛ تداوم کاهش قیمت سکه در بازار