Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@11:59:44 GMT

حضور «اردوغان» در مراسم بزرگداشت مولانا

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۸۵۱۸

حضور «اردوغان» در مراسم بزرگداشت مولانا

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای شرکت در مراسم بزرگداشت هفتصد و چهل و پنجمین «سالگرد درگذشت مولانا جلال‌الدین بلخی رومی» موسوم به «شب عروس» به قونیه سفر می‌کند.

وی همچنین در این سفر دیداری با مردم قونیه خواهد داشت و در مرکز کنگره سلجوقیان نیز سخنرانی با محوریت جایگاه این شاعر و عارف بزرگ جهان اسلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشریح برنامه‌ها

همچنین به گزارش همین رسانه، بدالستار یارار (مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری استان قونیه) درباره برنامه‌های ویژه‌ای که برای مراسم بزرگداشت هفتصد و چهل و پنجمین «سالگرد درگذشت مولانا جلال‌الدین بلخی رومی» در نظر گرفته شده است، توضیح داد: برنامه متنوعی را برای گرامیداشت مولانا و همچنین ایرانیانی که به قونیه می‌آیند آماده کردیم که درصدد توسعه آن هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال هشتاد و یکمین سال گرامیداشت مولانا را برگزار می‌کنیم. از سال 1937 این مراسم به صورت بین‌المللی برگزار شده است.

یارار اظهار کرد: ایرانیان استقبال گسترده‌ای از مراسم «شب عروس» دارند. مولانا ارزش معنوی و مدنی‌ترین ارتباط میان دو کشور ایران و ترکیه است که می‌تواند فرصت‌های فرهنگی و اجتماعی دیگری را نیز نصیب دو کشور کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری درباره برنامه‌های مشابه گفت: 30 سپتامبر، سالروز میلاد مولاناست و امسال پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی «میستیک» را برگزار کردیم که ایرانیان و هنرمندان این کشور در صدر کشورهای شرکت کننده قرار داشتند. ما همیشه برای برگزاری برنامه‌های مختلف مشترک با ایران آمادگی داریم.

وی درباره فعالیت‌هایی که برای گرامیداشت شمس تبریزی انجام شده است، تصریح کرد: امسال مرمت مزار شمس و مسجد اطراف آن را در برنامه خود داریم. این مزار قدمتی 500 ساله دارد و باید با دقت و حوصله بازسازی شود. همیشه برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای برای گرامیداشت شمس ترتیب داده‌ایم و نشریه‌های مرتبط با وی از طرف اداره فرهنگ و گردشگری منتشر می‌شود، البته ایران نیز برنامه‌های خاص خود را درباره شمس برگزار می‌کند و امیدواریم در سال‌های آینده با هماهنگی دوجانبه برنامه‌های بیشتری برگزار کنیم.

یارار درباره موضوع خواهرخواندگی تبریز و خوی با قونیه گفت: این موضوع در دوره شهردار قبلی قونیه مطرح شد. قونیه آمادگی دارد تا با هر شهری از ایران، از تبریز و خوی گرفته تا اصفهان و شیراز، خواهرخواندگی برقرار کند.

امسال در قالب مراسم بزرگداشت هفتصد و چهل و پنجمین «سالگرد درگذشت مولانا جلال‌الدین بلخی رومی» در قونیه بالغ بر سه هزار برنامه متنوع از جمله آئین سماع، کنفرانس، تئاتر و نمایش برگزار شد.

قونیه همچنین در چارچوب مراسم امسال که محتوای اصلی آن «به وقت سلام» بوده و امروز روز پایانی آن است، میزبان جمع کثیری از دوستداران مولانا و گردشگران داخلی و خارجی در «شب عروس»‌ بود.

یادآور می‌شود، همه ساله از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر، مراسم بزرگداشت مولانا در شهر قونیه ترکیه برگزار می‌شود. این مراسم شامل آئین‌ها و مناسک خاصی است که گردشگران زیادی را برای تماشا به  سمت خود جلب می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا بین الملل ایکنا قرآن برنامه سالگرد بزرگداشت مولانا اردوغان برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه شهید بهشتی مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا با حضور هاشم داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

دراین مراسم هاشم داداش پور با تشکر از همه دست اندرکاران و کارکنان سازمان امور دانشجویان به دلیل تلاش و همت عالی در انجام امور محوله گفت: بنده به عنوان متولی برگزاری این جشنواره از دانشگاه شهید بهشتی که بعنوان میزبان نقش خوبی را ایفا نمودند تشکر می‌کنم.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه بین الملل میتواند گفتمان سازی در راستای جذب دانشجویان بین المللی و جریان سازی جهت بین المللی شدن دانشگاه‌ها انجام دهد که خوشبختانه به سبب برگزاری جشنواره ها و رویداد های متعدد این کار تا حد ممکن به نتیجه مثبتی رسانده است.

داداش پور با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشور نیاز است در فرآیند بین‌المللی شدن قرار گیرند، تصریح کرد: زمانی که صحبت از همکاری‌های بین‌المللی است، حضور دانشجویان بین المللی به عنوان یکی از رکن های اصلی بین المللی شدن تجلی پیدا می کند. یعنی اگر دانشجوی بین المللی در دانشگاهی حضور نداشته نباشد نمی‌توان انتظار داشت که دانشگاه چهره بین المللی بخود بگیرد. بنابراین اگر بخواهیم در حوزه مرجعیت علمی که نقشه راه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، گام برداریم باید به موضوع جمعیت دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه‌ها توجه و عنایت ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ما تحقق مرجعیت علمی است؛ افزود: وظیفه اصلی سازمان امور دانشجویان در راستای دست یابی به مرجعیت علمی، بین المللی سازی دانشگاه‌ها است و از سویی دیگر زبان فارسی باید زبان معیار شود بنابراین مرجعیت علمی پیش شرط این موضوع است.

داداش پور با بیان اینکه نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران در مصلی تهران برگزار خواهد شد؛ تصریح کرد: نمایشگاه بزرگ جاذبه‌های تحصیل در ایران مهر ماه ۱۴۰۳در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که تمام کنش‌گران فعال در عرصه بین الملل دانشگاهی در آن حاضر خواهند بود.

وی تاکید کرد: تمام دانشگاه هایی که مجوز جذب دانشجوهای بین الملی را دارند اعم از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های آزاد یا موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.این اتفاق بزرگ نقطه عطفی برای جذب دانشجویان بین المللی در کشور می باشد تا بتوانیم به نقطه هدف در برنامه هفتم توسعه که جذب بیش از سیصد هزار دانشجوی بین الملل است دست یابیم .
در پایان از عوامل برگزار کننده سازمان امور دانشجویان، دکتر ابطحی و کارشناسان مدیریت همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با اهدای لوحی تقدیر بعمل آمد.

کد خبر 6087884

دیگر خبرها

  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • 60 فعال فرهنگی گلستانی گواهینامه دوره آموزشی «متنا» را دریافت کردند
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • هاشمی: مراسم تجلیل از قهرمانان در سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد/ نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد در افتتاح پروژه‌ها داشته‌ایم
  • معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • مراسم واگذاری رسمی استقلال و پرسپولیس برگزار شد
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • برگزاری مراسم سه شنبه های شهدایی و تجلیل از فعالان قرآنی در ایلام
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام