شهدا٬ محور وحدت جامعه/ تجربه ۸ ساله دفاع مقدس اجازه حماقت به دشمنان را نمیدهد
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۹۱۸۰
فرمانده سپاه نینوا گفت: تجربه 8 ساله دفاع مقدس به دشمن اجازه ی حماقت نمی دهد زیرا گورستان شان در همان محل حماقتشان خواهد بود و شهدا در دوران دفاع مقدس از حلال خود گذشتند تا جامعه ی ما امروز از حرامات چشم پوشی کنند تا فردای قیامت مدیون نباشند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما، سرتیپ دوم پاسدار حسین معروفی فرمانده سپاه نینوا گلستان صبح امروز درسومین نشست مجمع همدلی سراج استان گلستان که در سالن خلیج فارس دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان با حضور خانواده معزز شهدا و رزمندگان و آزادگان 8 سال دفاع مقدس برگزار شد ضمن عرض خیر مقدم گفت:قطعا هر امت و طایفه ای را با عقبه ی آن می شناسند و عقبه ی شما عزیزان با حضور 200 رزمنده وو 70 جانباز و تقدیم 19 قهرمان بسیار درخشان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: مردمان این منطقه در مسیر واقعی انقلاب با همه ی وجود قدم نهادند و افتخارشان این است که پیرو واقعی امام خود بوده و هستند و به آن افتخار می کنند.
معروفی با بیان اینکه به برکت این قهرمانان است که امروز دور هم جمع شده ایم تصریح کرد: شهدای ما از همه چیزشان برای اسلام و انقلاب محمدی(ص)گذشتند تا عزت ، شرف و بزرگی ملت ایران حفظ شود.
فرمانده سپاه نینوا گلستان خاطرنشان کرد: بازدارندگی و قدرت امروز جمهوری اسلامی را مرهون و مدیون شهدای گرانقدر هستیم.
وی با بیان اینکه تجربه 8 ساله دفاع مقدس به دشمن اجازه ی حماقت نمی دهد زیرا گورستان شان در همان محل حماقتشان خواهد بود افزود: شهدا در دوران دفاع مقدس از حلال خود گذشتند تا جامعه ی ما امروز از حرامات چشم پوشی کنند تا فردای قیامت مدیون نباشند.
معروفی یکی از مولفه های بزرگ قدرت نرم ما را شهدای عزیز معرفی کرد و متذکر شد :نباید مراسمات و یادواره های شهدا تبدیل به مراسمات ختم شود بلکه مراسمات شهدا را باید مراسم فتوحات انقلاب دانست و به فرموده ی امام ملتی که شهید دارد اسارت ندارد و این 19 شهید پیام امام(ره) هستند.
فرمانده سپاه نینوا با اشاره به اینکه همه ی ما به دنبال قربت الی الله هستیم اما شهدا به عندالله رسیدند یادآور شد: شهدا محور وحدت همه هستند و متعلق به یک خانواده یا یک طایفه و شهر و استان نیستند.
وی تصریح کرد: در فتنه 88 عدم عمق ایمان بود که عده ای نتوانستند فرمان حقیقی امام خود را ببینند.
معروفی سه عنصر ایمان ، بصیرت و صبر انقلابی را از شاخصه های اصلی شهدا دانست و گفت: در زمان جنگ نا برابر 8 ساله که نه فقط برابر یک کشور ، دو کشور یا ده کشور بلکه در برابر دنیا ایستادیم با دست خالی و حتی بدون داشتن سیم خاردار و مهمات و ادوات جنگی ثابت کردیم و امروز دشمن همین سه مؤلفه را نشانه گرفته است.
فرمانده سپاه نینوا افزود: دانشمندان هسته ای در تمام دنیا 60،70 ساله هستند در صورتی که کشور ما با جوانان 30 و35 ساله در اوج تحریم ها به باشگاه هسته ای پیوست.
وی به موضوع موشکی هم اشاره ای کرد و یادآور شد: زمانی که پاسخ داعشی ها را با موشک دادیم همه ی حواس ها جمع شد به قدرت جمهوری اسلامی و تمام دنیا فهمید که این قدرت توسط رویش های انقلاب رخ داده است.
معروفی در پایان با بیان اینکه در طی 200 سال گذشته هرکس به ایران عزیز حمله کرد قطعه ای از آنرا گرفت در صورتی که در دوران 8 سال دفاع مقدس نه تنها یک وجب بلکه یک سانتی متر هم به دشمن ندادیم گفت: در دوران جنگ شرق و غرب به واسطه ی مقابله ی با ایران بعد از سال ها دوباره بر سر یک میز نشستند و با هم متحد شدند تا ایران را نابود کنند اما با شجاعت و دلاوری جوانان شما و رهبری داعیانه ی امام (ره) عزیز در برابر آنها ایستادیم و امروز دشمن می گوید اگر ایران تسلیم شود هیچکس در دنیا نمیتواند در برابر ما قد علم کند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۹۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غیرت؛ دگرگونی عقلانی
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژهای نامآشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار بردهاند و آن را جزئی از ویژگیهای مردانه دانستهاند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، میتوان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخههای «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کردهاند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازلتر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسبهایی است که در سالهای اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شدهاند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل دادهاند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیستشناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد میشود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرمانگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا میتوان مساله غیرت را به امری زیستشناختی تقلیل داد؟
ابنفارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، میداند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگمنشی و قوت نفس است. اما میتوان یکی از دقیقترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود میکند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بیبهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بیبهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز میدهد.
علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین میکند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج میکنید و دگرگون میشوید، در واقع رگههای غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته میشود، گاهی عمومیتر نسبت به زنان و دختران استفاده میشود و گاهی نیز دفاع از وطن است.
بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته میشود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده میشود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمیشود. سوال بعد این است که دستهبندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام میشود؟ یعنی چه کسی این دستهبندی را پیش روی یک جامعه قرار میدهد که چه مسالهای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار میدهد و آن را رها میکند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان میدهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخنگاران به نسلهای بعدی منتقل میشود و دولتها و حاکمیتها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند. این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایههای غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد.
غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:
۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)
۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سختدلی، حمیت و عزت نفس)
۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت)
۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سختگیری بیمورد)
۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفتورزی)
آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و بههمپیوستهای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولتها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند.
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
حالا بهتر است مساله را به گونهای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری میشود، بدون آنکه پیش از آن شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیستشناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیهالسلام میفرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشادهدستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.
جامعه ایرانی طی سالهای اخیر هجمههای زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپینهای مختلفی چون «زن ناموس هیچکس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکههای اجتماعی داغ میشود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار میگیرد و بهانههای مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سالهای اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشههای فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی بهروز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم میروید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری میکند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه میبیند.
انتهای پیام