Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-26@03:08:56 GMT

ورود ایران به باشگاه مدل‌های جهانی هواشناسی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۱۵۷۶

خرداد: رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، ایران ظرف هفته‌های آینده رسما به باشگاه مدل‌های جهانی هواشناسی خواهد پیوست.
به گزارش خرداد  به نقل از ایسنا، داود پرهیزکار در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه با پیگیری طرح‌های توسعه‌ای هواشناسی در ایران مدل جهانی هواشناسی که تنها ۱۰ کشور عضو آن هستند در کشور ما نیز طراحی شد و تا پایان سال تست‌های خود را پشت سر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: البته این انتهای کار ما نخواهد بود و تلاش می‌کنیم در آینده با طراحی سیستم‌های به روزتر ایران را در جمع کشورهای پیشرفته در حوزه هواشناسی قرار دهیم.
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به طرح راهبردی توسعه هواشناسی کشور اظهار کرد: در قالب این طرح چند ساله بنا بود با ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اهداف پیش بینی شده دنبال شود که متاسفانه بخشی از این بودجه محقق نشد. با وجود این موضوع ما تلاش کردیم با انجام یک کار کارشناسی بزرگ طرح راهبردی توسعه در بخش‌های مختلف دنبال شود.
پرهیزکار افزود: یکی از برنامه‌های ما ظرفیت سازی در این حوزه بود که با آموزش سنگین یک میلیون نفر – ساعت تلاش شد متخصصان این عرصه برای تصمیم گیری‌های آینده آماده شوند.
وی حضور هواشناسی در حوزه‌های تخصصی را نیز یکی دیگر از اهداف اصلی این سازمان دانست و توضیح داد: برای مثال ما از چند سال قبل در حوزه هواشناسی کشاورزی ورود کردیم و نتیجه آن ۴۲۵ میلیارد تومان در سال ۹۵، ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ و ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ ارزش افزوده‌ای بود که به ترتیب از ۱۱، ۱۷ و ۲۱ استان به دست آمد. ما تلاش می‌کنیم که این روال را در آینده در سایر استان‌ها و دیگر بخش‌های تخصصی نیز پیگیری کنیم.
پرهیزکار درباره نقش سازمان هواشناسی در کنترل هوای تهران نیز اظهار کرد: ما نیز تنها پیش بینی‌های خود را در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌دهیم و تصمیم گیر نیستیم. هر آلودگی دو منشأ دارد یا سرچشمه‌های آلودگی یا پایداری هوا، تغییر در عامل دوم در توانایی انسان نیست اما در رابطه با عامل اول می‌توان برنامه ریزی‌هایی کرد تا لااقل بخشی از مشکلات جبران شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی‌های کوتاه مدت سازمان هواشناسی بارش‌ها در زمستان امسال در مرز نرمال قرار خواهد داشت. این آمار قطعا بر خلاف سال ۹۶ است که دومین سال خشک در ۵۰ سال گذشته ایران بود. با این وجود بحث‌ها در رابطه با پایان یافتن خشکسالی از سوی ما تایید نمی‌شود و سازمان هواشناسی تنها در کوتاه مدت میزان بارش‌های احتمالی را رصد کرده و اطلاع رسانی می‌کنند. برچسب ها: داود پرهیزکار ، هواشناسی ، باشگاه

منبع: خرداد

کلیدواژه: هواشناسی باشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۱۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس افزودنی های مواد غذایی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی ایران، خواستار بازگشت جایگاه گذشته ایران در این اجلاس شد.

تشکیلات جهانی کدکس مواد غذایی که با همکاری و مشارکت سازمان خوار و بار کشاورزی یا FAQ و سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد شده، مرجع وضع مقررات و استانداردهای مواد غذایی است و بر همه مراحت تولید تا مصرف مواد غذایی نظارت دارد. از همین رو فعالیت این مجموعه، باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در تمامی فرآیندهای تولید و مصرف شده و حفظ منافع و بهداشت مصرف کننده را در پی دارد. بالا بردن سطح روابط تجاری و هماهنگ کردن استانداردها در تمام بخش‌های مواد غذایی، هماهنگ کردن انواع فعالیت‌ها در قسمت‌های دولتی و غیردولتی، تعیین اولویت‌ها و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با پیش‌نویس‌های استاندارد با کمک گرفتن از سازمان‌های ذی‌نفع و تسهیل تجارت و تبادل مواد غذایی در بین کشورها، رعایت مسائل ایمنی و جلب اطمینان مصرف کننده و ... از دیگر آثار و فعالیت های این نهاد است.
کدکس افزودنی های خوراکی نیز تحت پوشش تشکیلات فوق الذکر فعالیت می کند.

ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی (تحت پوشش کدکس مواد غذایی) در چین حضور یافته است، با اشاره به ریاست ایران طی ۶ سال از 2011 تا 2016 و نایب رئیسی گروه کاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ اظهار داشت: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوطه و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

وی که در حاشیه اجلاس کدکس افزودنی های خوراکی با برخی از اعضا و مقامات دیدار و مذاکره کرده بود، افزود: وزیر جهادکشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

در این اجلاس امسال موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان
  • انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی دریاره وضعیت اقلیمی آسیا با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد
  • هشدار زرد؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده
  • اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور
  • افزایش سرعت وزش باد در جنوب کشور
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • ۲۴ آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد