Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:47:34 GMT

دوئل نخست وزیر انگلیس و حزب کارگر

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۴۲۵۵

دوئل نخست وزیر انگلیس و حزب کارگر

لندن – ایرنا – نخست‌وزیر انگلیس که این روزها در آستانه خروج کشورش از اتحادیه اروپا تحت فشار زیادی قرار دارد، پس از کسب حمایت پشت پرده تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس، از جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت خواست تا به‌جای طرح لایحه عدم اعتماد به نخست‌وزیر، دولت او را به چالش بکشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دفتر نخست‌وزیر انگلیس لایحه حزب کارگر علیه «ترزا می» را اقدامی نمایشی خواند که زمان رسیدگی به آن در مجلس داده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کوربین عصر دوشنبه در مجلس عوام اعلام کرد که در اعتراض به تاخیر دولت برای برگزاری رای‌گیری پارلمان درباره توافقنامه برگزیت، صلاحیت می را به رای می‌گذارد. وی گفت که نمایندگان به دلیل ناتوانی نخست‌وزیر در برگزاری سریع رای‌گیری درباره توافقنامه برگزیت، اعتماد خود را به او ازدست‌داده‌اند.
«می» پس‌ازآنکه در ماموریت بهبود توافقنامه برگزیت در شورای اروپا ناکام ماند روز دوشنبه اعلام کرد که روند بررسی این توافقنامه از هفتم ژانویه (17 دی) آغاز و هفته بعدازآن رای‌گیری پارلمان برگزار خواهد شد.
ناظران معتقدند که می هیچ شانسی برای کسب موافقت پارلمان درباره توافق برگزیت ندارد و ناچار خواهد شد تا با برگزاری همه‌پرسی دوباره برگزیت که طرفداران زیادی در افکار عمومی دارد موافقت کند. او بااین‌حال پس‌ازآنکه از حمایت هم‌حزبی‌ها و نمایندگان حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی که با دولت اقلیت «می» ائتلاف تشکیل داده‌اند نسبت به رهبری خود مطمئن شد، کوربین را به نبرد سیاسی فراخواند.
درواقع «می» اطمینان به دست آورد که هرچند هم‌حزبی‌هایش با عملکرد او در برگزیت اختلاف‌سلیقه دارند، اما به قیمت از دست دادن سکان دولت، با طرح حزب کارگر هم‌نوا نخواهند شد. از سویی شکاف در داخل حزب کارگر و سابقه کودتای هم‌حزبی‌های کوربین، این حزب را به جریانی محافظه‌کار تبدیل کرده که در این برهه حساس نمی‌تواند نیروی اپوزیسیون تولید کند.
به‌هرروی چنانچه طرح کوربین به اجرا گذاشته شود و نخست‌وزیر رای عدم اعتماد دریافت کند، ظرف مدت دو هفته انتخابات سراسری برگزار خواهد شد. اما چنانچه حزب کارگر شکست بخورد، کوربین از سوی طرفداران ادامه عضویت در اتحادیه اروپا در داخل حزب تحت‌فشار قرار خواهد گرفت تا برخلاف مانیفست حزب کارگر از برگزاری همه‌پرسی دوباره برگزیت حمایت کرده و از گردونه رقابت با دولت خارج شود.
از سویی، احزابی همچون لیبرال دمکرات، «پلید کمرو» منطقه ولز و حزب ملی اسکاتلند که به دنبال سرنگونی دولت «می» هستند، از اقدام محافظه‌کارانه کوربین سرخورده شده و از لایحه عدم رأی اعتماد به نخست‌وزیر حمایت نمی‌کنند.
وینس کیبل رهبر حزب لیبرال دمکرات گفته است: پرواضح است که کوربین از هر دستاویزی استفاده می‌کند تا از مسئولیت عدم رای اعتماد به دولت طفره برود.گویا او بیشتر تمایل دارد که نخست‌وزیر جدید محافظه‌کاران را در داونینگ استریت سرکار بگذارد تا اینکه انتخابات سراسری برگزار کند.
نیکلا استرجن رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز در اظهارات مشابهی گفته است: طرح کوربین بیشتر شبیه به این سؤال است که کدام نخست‌وزیر حزب محافظه‌کار سرکار آید ؟
به‌این‌ترتیب شاید بتوان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که محافظه‌کاری حزب کارگر نه‌تنها مایه تضعیف بلکه منجر به تحریک حس رقابت و اتحاد حزب حاکم، شده است که نخست‌وزیر در شرایط کنونی بیشتر از هر چیز به آن احتیاج دارد.
اگرچه لایحه حزب کارگر علیه صلاحیت نخست‌وزیر مطرح‌شده است اما بر اساس رویه سیاسی زمان بررسی آن در مجلس از سوی دولت مشخص خواهد شد. درعین‌حال حزب کارگر هشدار داده است که چنانچه زمان بررسی این لایحه پیش از پایان سال جاری - یعنی دو روز آینده تا پیش از تعطیلی پارلمان - اختصاص نیابد، لایحه را به سطح عدم رأی اعتماد به دولت ارتقاء خواهد داد. بااین‌حال «می» دست‌کم توانست تا از یک اشتباه تاکتیکی حزب مخالف، حمایت نسبی هم‌حزبی‌های مخالف خود را جلب کند.
اکنون هشت از تن اعضای کابینه او ازجمله امبر راد و فیلیپ هاموند وزرای کار و دارایی معتقدند که توافقنامه نخست‌وزیر در پارلمان رأی نخواهد آورد و تنها راه‌حل واگذاری مدیریت برگزیت به پارلمان است. از این تعداد هفت تن برگزاری همه‌پرسی مجدد را بهترین و مؤثرترین گزینه برای باز کردن قفل کنونی برگزیت می‌دانند.
مایکل گوو و ساجد جاوید وزرای محیط‌زیست و کشور نیز بر لزوم خروج انگلیس در مهلت قانونی 29 مارس سال آینده تأکید داشته و معتقدند که این کشور بایستی خود را برای سناریوی خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا آماده کند.
در همین حال 4 تن دیگر از اعضا کابینه ازجمله جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس که رویکرد ضد اروپایی دارند، معتقدند که این کشور بایستی به فکر خروج بدون توافق از اروپا باشد.
«می» اینک کمتر یک ماه فرصت دارد تا در سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود رضایت پارلمان کشورش را برای کسب رأی موافق به توافقنامه برگزیت جلب کند. این آخرین شانس «می» برای ماندن در قدرت است و چنانچه نمایندگان به توافقنامه او رأی مخالف بدهند، انتظار می‌رود که با کناره‌گیری از قدرت، زمینه انتخابات سراسری در کشور را فراهم کند.
شبد**اروپام ** هـ ن **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس ترزا مي راي عدم اعتماد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن امروز (دوشنبه) تاکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخلاف ادعاهایش، جنگ غزه را باخته است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عمون» اردن، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز طی سخنانی در نشست گفت‌وگو محوری که حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه شکست خورده است.

وی گفت: نتانیاهو می‌گوید که به دنبال پیروزی در غزه است اما وی اکنون به شکست رسیده و اسرائیل نیز مطرود شده است. روشن است که نتانیاهو به دنبال صلح نیست.

الصفدی با اشاره به اینکه ۱.۳ میلیون فلسطینی بمباران می‌شوند، گفت: همه خواهان صلحی مبتنی بر راه‌حل «دو دولتی» هستیم و باید اسرائیل پایبندی خود به صلح عادلانه و فراگیر را اعلام کند؛ همچنان که جامعه جهانی نیز بر این باور است که راه حل دو دولتی تنها راه تضمین امنیت و صلح خواهد بود.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از وزیر خارجه اردن گزارش داد که ابتدا رژیم صهیونیستی باید جنگ را متوقف کند و پس از آن از حماس برای آزادی اسرای صهیونیست درخواست خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین