Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی دشت‌گلی؛ رئیس سازمان بسیج هنرمندان سپاه محمد رسول‌الله  تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در عرصه ادبیات مکتوب و داستانی مرتبط با موضوع انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است و از میان تمامی اقدامات صورت گرفته آنچه بیشتر از سایر حوزه‌ها از آن مطلع هستم، کتاب‌هایی است که به شرح زندگی فرماندهان دوران دفاع مقدس در آن‌ها پرداخته شده و «نشر 27» عهده‌دار چاپ و نشر آن‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به طور حتم باید نقش نهادهای دیگری را نیز در این حوزه مؤثر دانست و از جمله آن‌ها حوزه هنری انقلاب اسلامی که در قالب انتشارات سوره مهر اقدام به تولید آثار مکتوب در قالب داستانی، رمان، خاطره از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کرده است که به جرئت می‌توان گفت مجموعه آن‌ها گنجینه‌ای غنی از ادبیات مکتوب در این حوزه را فراهم آورده است که قابلیت تبدیل شدن به آثاری در اشکال و قالب‌های گوناگون از جمله تئاتر و سینما را نیز داراست.

دشت‌گلی تصریح کرد: علیرغم این اتفاق خوب اما در عرصه عمل شاهد هستیم که اقدام سازنده و سازمان یافته‌ای به منظور اقتباس‌های نمایشی از آثار مکتوب اشاره شده تاکنون صورت نگرفته است و معدود اتفاقات صورت گرفته نیز به شکل خودجوش و براساس دغدغه و علایق شخصی درام‌نویس و فعالان تئاتری صورت گرفته است که در مقایسه با حجم تولیدات نمایشی این حوزه چندان درخور و شایسته نیست.

این کارشناس تئاتر افزود: اینکه چرا وضعیت به این شکل است دلیل عمده آن را می‌توان نبود ساز و کار مؤثر تشویقی که باید از سوی هر کدامیک از نهادهای متولی فرهنگی تعبیه و به مورد اجرا درآید، دانست و اگر هم با چنین تهمیداتی مواجه هستیم یا مستمر و هدفمند نیستند و یا در لحظه و برحسب اجبار شاهد عملیاتی شدن آن‌ها هستیم که چندان هم جریان‌ساز نیستند و از آنجا که دفعی و ابتدا به ساکن برای برگزاری آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود لذا تأثیرات آن‌ها نیز چندان دامنه‌دار نیست.

رئیس سازمان بسیح هنرمندان سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ  گفت: از جمله مهم‌ترین مسائلی که موجب می‌شود شاهد پیشرفت حوزه ادبیات نمایشی انقلاب و دفاع مقدس مطابق با ادبیات داستانی مرتبط با آن نباشیم به عدم اعتماد درام‌نویسان و فعالان تئاتری بازمی‌گردد؛ در زمینه ادبیات داستانی حوزه انقلاب و دفاع مقدس تا حدود زیادی تکلیف نویسنده مشخص است و او ثمره کار خود را با توجه به سرمایه‌گذاری و اهتمامی که مسئولان نسبت به پرداختن به چنین موضوعاتی دارند در قالب چاپ و نشر اثرشان شاهد هستند هرچند که ممکن است خروجی کار چندان همسنگ با برخی از آثار این حوزه که اصطلاحاً گُل می‌کنند، با استقبال مواجه نشود.

دشت‌گلی تأکید کرد: به نظرم نویسندگان و کارگردانان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اگر نسبت به نتیجه کاری که در این حوزه انجام می‌دهند، اطمینان خاطر داشته باشند به این معنی که پس از تولید اثر، فرایندی صورت گیرد که اثر نمایشی از سوی طیف گوناگونی از مخاطبان دیده شود و به این شکل نباشد که تنها محدود به یکی دو اجرا در جشنواره شود و یا حتی اجرای محدود در سالنی نه‌چندان معتبر تئاتری نداشته باشد، آن زمان است که به طور حتم شاهد رونق تولیدات آثار نمایشی غالباً مقتبس از آثار مکتوب داستانی خواهیم بود.

وی در پایان گفت: بخش عمده‌ای از این فرایند باید به شکلی شخصی و با اتکا به توان تخصصی و فنی فعالان تئاتری صورت گیرد و تنها دستگاه‌های اجرایی و دولتی براساس آن چیزی که گفته شد باید بستر لازم را با اعمال ساز و کارهای حمایتی فراهم آورند و از اقدامات شعاری و کلیشه‌ای و دفعی در این حوزه پرهیز کنند تا این حوزه تبدیل به یک جریان مستمر و فرهنگساز شود.

انتهای پیام     

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالرضا آزادی ظهر امروز در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۲۵۰۰ شهید چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخنرانی‌های مقام معظم رهبری اظهار کرد: بیشترین بیانات مقام معظم رهبری بر موضوع توصیف، الگو پردازی و سرگذشت پژوهی از شهدا است.

وی با اشاره به اینکه کنگره شهدا باید حتماً شهید محور باشد تصریح کرد: محور کنگره شهید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹ شهریور خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمودند: دفاع مقدس و شهدا را بشناسیم و بشناسانیم؛ برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم.

در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم

وی با اشاره به آثار شهدا در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آثار شهدا تا حدودی جمع آوری شده، در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم.

سردار آزادی درباره محصول سرگذشت پژوهی بیان داشت: محصول سرگذشت پژوهی، سوژه است که بیانگر انتقال پیام شهید است.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری که فرمودند: دفاع مقدس گنج است؛ گفت: بسیاری از بخش‌های آثار شهدا واکاوی نشده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درباره کنگره شهدا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: کنگره شهدا دو رویکرد اصلی دارد؛ که رویکرد اول زنده نگه داشتن یاد شهید است.

وی درباره رویکرد دوم کنگره شهدا گفت: انتقال پیام شهید است که پیام شهید را جز با زبان هنر نمی‌توان انتقال داد، رهبر معظم انقلاب سال گذشته ۵ بار بر موضوع هنر تاکید داشتند؛ باید پیام شهید را به جوان‌ها، نوجوان‌ها انتقال دهید.

سردار آزادی یادآور شد: مقصود از بزرگ داشت‌ها، جریان سازی است؛ رسالت کنگره باید جریان سازی فکری و عملی باشد.

وی خاطر نشان کرد: کنگره شهدا باید امید آفرین باشد و تولید امید کند؛ معنا را به جامعه منتقل کند که آن ایمان و امید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به کنگره ملی تصریح کرد: عنوان کنگره، کنگره ملی شهدا استان است و همه شهدا را در برمی‌گیرد؛ سطحش فراتر از استان باشد و بتواند حماسه رزمندگان دلاور را به کشور و حتی جهان معرفی کند.

وی افزود: برای کنگره به یک کار هنری و جریان ساز، فکر کنید تا ذهن تمام جوانان و نوجوانان را درگیر شهدا بکند.

کنگره شهدا حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد

سردار آزادی یادآور شد: این کنگره حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد باید حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند خوب تولید شود.

وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب بیان داشت: کارهای شما شناسنامه انقلابی و دفاعی، دوران مقدس است که باید هنرمندانه به دیگران معرفی کنید؛ خاصیت هنر، آشنایی با شهدا است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به جنگ نرم دشمن خاطرنشان کرد: تلاش دشمن تزریق بی هویتی است و کنگره باید امید آفرین باشد.

وی اظهار کرد: روایت جذاب خلق کنید فیلم نامه و سوژه خوب مهم است و از دل سرگذشت پژوهی بیرون می‌آید؛ بهترین کار را برای شهدا رقم بزنید.

کد خبر 6087232

دیگر خبرها

  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • ایران در غرب آسیا کشوری تصمیم‌ساز است
  • ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی