Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-03@03:10:45 GMT

کاهش 60 درصدی معاملات مسکن در تهران

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۱۲۴۱

کاهش 60 درصدی معاملات مسکن در تهران

پول‌نیوز - به دنبال رکود تورمی بازار مسکن شهر تهران، پیش‌بینی کارشناسان این است که تا سه چهار ماه آینده این وضعیت به شهرستان‌ها نیز سرایت کند.


آمار اتحادیه املاک می‌گوید معاملات در تهران طی ۱۸ روز آذرماه ۶۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت کرده اما در کل کشور وضعیت تا حدودی بهتر است و خرید و فروش مسکن ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود کارشناسان معتقدند با توجه به پیشرو بودن شهر تهران در معادلات بازار مسکن، کسادی خرید و فروش ملک در پایتخت تا ماه‌های آینده به کل کشور تسری پیدا می‌کند.

در این خصوص منصور طاقه‌ای رییس انجمن انبوه‌سازان کرمانشاه با اشاره به رکود تورمی مسکن در تهران گفته است: به طور معمول این اوضاع و شرایط با تاخیر سه تا چهار ماهه به استان ها می‌رسد.

وی به تاثیر سه تا چهار برابر شدن رشد قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه‌های تولید اشاره و تصریح کرد: در استان کرمانشاه هم اکنون ۸۰ درصد انبوه سازان به دلیل اینکه ساخت و ساز توجیه اقتصادی ندارد، پروژه های خود را متوقف و کار را خوابانده‌اند.

افزایش ساخت و ساز در تهران با وجود گرانی مصالح

در شرایطی که پس از افزایش نرخ دلار، قیمت مصالح ساختمانی رشد چشمگیری داشته، آمارهای اعلام شده از مرکز آمار حاکی از افزایش ٣١,٦ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در فصل بهار امسال نسبت به فصل بهار پارسال است. البته این احتمال که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، ساخت و ساز در تهران نیز کاهش پیدا کند وجود دارد. اما با توجه به کاهش ۵۴ درصدی معاملات، احتمالا نیمی از واحدهای آماده تولید به ۴۹۰ هزار واحد خالی استان تهران افزوده خواهد شد. هم‌چنین اغلب مصالح ساختمانی با رشد قیمت مواجه شده که می‌تواند به فاصله‌ی زمانی، اثر منفی در تولید و عرضه مسکن بگذارد. طبق آمار در شش  ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ گروه لوله و پروفیل‌های فولادی از ۲۶ تا ۱۵۱ درصد، گروه میلگرد از ۹۸ درصد تا ۱۴۶  درصد، گروه ورق‌های گالوانیزه از ۵۴ تا ۹۳ درصد و گروه سنگ‌های تخت پلاک از ۷ تا ۵۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. رشد عجیب و غریب مصالح ساختمانی در حالی رقم خورده که عمده این مصالح در داخل کشور تولید می‌شود و نمی‌تواند تاثیرپذیری چندانی از جهش نرخ ارز داشته باشد.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه‌سازان ـ می‌گوید: حمایت دولت از بخش مسکن با کاهش قیمت زمین و کاهش عوارض دولتی دریافتی از طرح‌های انبوه‌سازی و حل هزینه‌های سنگین بیمه کارگری ممکن می‌شود.

هم‌چنین سعید ساعی شاهی، دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان یزد، رکود مسکن با وجود نیاز مردم را حاصل کاهش قدرت خرید آنان دانست و از اعطای تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن به عنوان فرصتی برای رونق انبوه‌سازی نام برد.

وی کاهش بهای زمین و پایین آوردن هزینه‌های ساخت با استفاده از فناوری‌های نوین را گره‌گشای رکود مسکن خواند و خواستار همکاری همه جانبه دستگاه‌ها در جهت کاهش هزینه‌های تولید مسکن شد.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در آبان ۱۳۹۷، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۶۹۰۰ فقره بود که نسبت به آبان ماه سال گذشته کاهش ۵۳.۶ درصدی و نسبت به ماه گذشته نیز کاهش ۲۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اتحادیه املاک مسکن تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۱۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۰ درصد کاهش به ۲۳۳۱ دلار و ۴ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، طلا در آستانه سومین ماه پیاپی افزایش قیمت به خاطر خرید بالای بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضا برای آن به عنوان یک پشتوانه ایمن قرار داشت. اما همه تمرکزها در حال حاضر به نتیجه اجلاس فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه معطوف شده که انتظار می‌رود سیاست‌های پولی سختگیرانه‌ای را وضع کند.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.20 درصد کاهش به 2331 دلار و 4 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش 0.73 درصدی به 2340 دلار و 40 سنت رسیده است.
طلا در آستانه یک افزایش قیمت 5 درصدی طی یک ماه گذشته قرار دارد.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/10

با توجه به نرخ بالای تورم در آمریکا، مقامات این کشور انتظار دارند کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روز چهارشنبه سیاست‌های پولی سختگیرانه‌ای را در پیش بگیرد و نرخ بهره را بین 5.25 تا 5.50 درصد نگه دارد.
تاجران انتظار دارند فدرال رزرو نرخ بهره را حداقل دو بار در تا پایان سال جاری میلادی پایین بیاورد. نرخ بالای بهره معمولاً به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری این سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.
قیمت طلا بیش از 13 درصد از ابتدای سال جاری میلادی در بحبوحه خرید بالای بانک‌های مرکزی، تقاضای بالا از سوی بازارهای آسیایی مخصوصاً چین و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی از اوکراین گرفته تا خاورمیانه افزایش یافته است.
ضعف دلار آمریکا طی روزهای اخیر هم از قیمت طلا حمایت کرده است. پایین آمدن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 1.45 درصد کاهش به 27 دلار و 26 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.27 درصدی 949 دلار و 39 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/56

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • پیشرفت انبوه سازی طرح نهضت ملی مسکن سمنان ۶۵ درصد است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱