Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@03:13:36 GMT

فرانسه بر غول‌های اینترنتی مالیات اعمال می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۲۲۲۱

به گزارش ایلنا به نقل از فرنس ۲۴، دولت فرانسه تصمیم گرفت در راستای تأمین منابع مالی اجرای تصمیم‌های اجتماعی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری این کشور، از اوایل سال آینده بدون اینکه منتظر توافق احتمالی اتحادیه اروپا باشد،‌ بر شرکت‌های بزرگ دیجیتال مانند گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون مالیات اعمال کند. 

«برونو لو مر» وزیر دارایی فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با «ماکسیم اورشکین» وزیر توسعه اقتصادی روسیه با شفاف کردن استراتژی خود گفت: «در هر حال مالیات از ژانویه ۲۰۱۹ اعمال خواهد شد که ارزش آن را حدود ۵۰۰ میلیون دلار پیش بینی می‌کنیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیسبوک: به انجام وظایف مالیاتی خود ادامه خواهیم داد

سخنگوی فیسبوک به دنبال اعلام خبر اعمال مالیات بر شرکت‌های بزرگ اینترنتی در مصاحبه با فرنس ۲۴ گفت: «ما وظایف مالیاتی خود را در چارچوب قوانین فرانسه و اتحادیه اروپا انجام خواهیم داد». وی گفت: «شبکه فیسبوک در سال ۲۰۱۸ ساختار جدید را برای فروش و صدور صورتحساب در فرانسه وضع کرد و تمام تمام درآمدهای حاصل از شرکت‌های این شبکه در فرانسه در این کشور ثبت می‌شوند».

اعمال مالیات بر غول‌های اینترنتی

«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه گفت که دولتش از ۵۰۰ میلیون یورو حاصل از درآمد مالیاتی مذکور برای تأمین مالی اجرای پروژه‌های اجتماعی ماکرون استفاده خواهد کرد که هزینه آن حدود ۱۰ میلیارد دلار یورو برآورد شده است. 

این اظهارات به عنوان چرخش بی‌سابقه‌ای در لحن دولت به شمار می‌آید. پاریس اوایل ماه دسامبر و پس از عدم توافق وزرای دارائی اتحادیه اروپا بر سر اعمال این مالیات از طرح خود عقب‌نشینی کرد. 

لومر با « اولاف شولتز» وزیر دارایی آلمان برای آماده کردن نسخه کوتاهی از این طرح توافق کرده بودند و اتحادیه اروپا را به ارائه طرحی برای حداکثر تا ماه مارس ۲۰۱۹ و اجرائی شدن آن در سال ۲۰۲۱ دعوت کرده بودند. 

با توجه به اظهارات روز گذشته لومر،‌ فرانسه پس از دو سال انتظار برای توافق بین‌المللی در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ناامید شده است اما همچنان دیگر کشورهای اروپائی را به اعمال این نوع مالیات قبل از ماه مارس ۲۰۱۹ دعوت کرده است. 

لومر گفت «تصمیم ما برای حصول توافقی در اتحادیه اروپا در این زمینه هیچ ابهامی ندارد». وی از تماس تلفنی با همتای آلمانی خود با محوریت این موضوع خبر داد. 

این وزیر فرانسه در ادامه گفت که تلاش‌هایی را با همتای آلمانی به منظور اقناع برخی کشورهای معترض به اعمال مالیات بر جهان دیجیتال در اروپا آغاز خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که اروپا در سطح ارزش‌ها و چشم‌اندازهایش ظاهر شود.

کشورهای ایرلند،‌ دانمارک و سوئد با اعمال این نوع مالیات مخالفت کرده‌اند. آلمان نیز از بیم واکنش‌های انتقام‌آمیز آمریکا نسبت به صنعت خودروی خود،‌  از اعمال این نوع مالیات راضی نبوده است. 

این تصمیم فرانسه شرکای آن را غافلگیر کرده و منبعی نزدیک به این پرونده با اعلام وجود تشویش در موضوع گفت: «این قانون به دلیل شرایط پیچیده هنوز تصویب و اجرائی نشده است».

فرانسه با اتخاذ این تصمیم در جبهه اعمال مالیات بر غول‌های اینترنتی تک‌روی کرده است. 

وزیر دارائی فرانسه گفت: «احتمالا اجرای این تصمیم احتمالا ذیل قانون طرح رشد و توسعه و تبدیل شرکت‌های مورد تایید انجمن ملی درج شود و در اوایل سال ۲۰۱۹ به پارلمان ارائه شود». وی گفت البته این یکی از گزینه‌های احتمالی است. 

برخی کشورها از جمله سنگاپور و آمریکا تلاش‌هایی را برای اعمال مالیات بر شرکت‌‌های دیجیتال آغاز کرده بودند. نمایندگان ایتالیا به قانون اعمال مالیات بر فروش‌های اینترنتی رأی دادند اما این قانون اجرائی نشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۲۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند

رئیس جمهور چین قرار است امروز (یکشنبه) در سفری بی سابقه به فرانسه برود و با ماکرون درباره کاهش عدم موازنه تجاری و اوکراین صحبت کند.

به گزارش ایسنا، هیچکدام از دو هدف تاثیر گذاری چین بر روسیه برای توقف جنگ اوکراین و کاهش عدم توازن تجاری بین فرانسه و پکن در جریان سفر دو روزه شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به پاریس به آسانی حاصل نمی‌شود؛ چون او در برهه‌ای از تشدید تنش‌های تجاری بین اروپا و چین به این سفر می‌رود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه حامی یک بررسی از سوی اتحادیه اروپا در حوزه صادرات خودروهای برقی چینی است و در ژانویه سال جاری میلادی، پکن نیز تحقیقاتی را درباره واردات یکسری کالاهای ساخت اروپا به ویژه فرانسه انجام داد که بیشتر اقدامی تلافی جویانه دیده می‌شود.

یکی از مشاوران کاخ الیزه درباره سفر رئیس جمهور چین به فرانسه که نخستین بار پس از پنج سال است، گفت: «ما باید مقام‌های چینی را به سمت دادن تضمین‌های بیشتر درباره مسائل تجاری سوق بدهیم.»

رئیس جمهور چین ساعت ۱۴ به وقت گرینویچ وارد پاریس می‌شود. دیدارهای رسمی او شامل مذاکرات مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی می‌شود.

اختلاف نظرها بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ویژه بین فرانسه و آلمان توانمندی آنها را در تاثیرگذاری بر چین تضعیف کرده است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با توجه به تعهدات قبلی قرار نیست به دیدار و نشست بین روسای جمهور چین و فرانسه ملحق شود.

یکی دیگر از مشاوران ارشد گروه «Rhodium Group» و از مقام‌های نزدیک به روابط چین و اتحادیه اروپا گفت: «اگر سران اروپایی پیام‌های مختلفی به رئیس جمهور چین ارسال کنند، شانس ما برای تاثیرگذاری کم می‌شود.»

مقام‌های مربوطه همچنین اعلام کردند، فرانسه همچنین به دنبال راهی به سوی بازار چین برای محصولات کشاورزی خود و حل مسائل مربوط به نگرانی‌های مربوط به حقوق مالکیت معنوی صنعت لوازم آرایشی فرانسوی است.

در این نشست همچنین قرار است درباره جنگ اوکراین و تاثیرگذاری چین بر روسیه برای توقف این جنگ نیز صحبت شود.

یکی از مشاوران الیزه نیز گفت: «چین از شرکای اصلی روسیه است و هدف ما استفاده از اهرم‌های فشار پکن و تاثیرگذاری‌اش بر روسیه و کمک به مشارکت در حل بحران و درگیری اوکراین است.»

یکی از منابع دیپلماتیک فرانسه نیز گفت: «اگر چین به دنبال تعمیق روابط با شرکای اروپایی است، باید به نقطه نظرات و دیدگاه‌های ما گوش دهد و به صورت جدی آنها را اجرایی کند.»

شی جین‌پینگ سه شنبه بعدازظهر پاریس را به مقصد صربستان و مجارستان ترک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اظهارات رهبر چین درباره اهداف سفرش به فرانسه
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد
  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • مخالفت با مالیات ارزش افزوده تاکسی‌های اینترنتی
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیک با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی اینترنتی
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان