Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

شب یلدا همواره به عنوان یک جشن کهن ایرانی در حافظه ایرانیان ثبت شده است که بلندترین شب سال یا انقلاب زمستانی را جشن می گیرند. 

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا دور هم جمع می‌شوند و پس از سرو میوه‌هایی چون انار و هندوانه گوش به داستان‌های بزرگان خانواده می‌سپارند. تفال به دیوان حافظ یکی از رسوم مردم کشورمان در شب یلدا است البته برخی از صاحبنظران معتقدند که این کار پاسخی به کنجکاوی مردم درباره آینده است و الزام‌آور نیست اما این تفال یکی از زیباترین تفریحات ایرانیان در شب یلدا محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشن شب یلدا فقط در ایران نیست بلکه کشورهای بسیاری در این شب با  آداب و رسوم متفاوت دور هم جمع می شوند و آغاز زمستان را جشن می گیرند.

امیر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:شب یلدا فقط در ایران نیست. کشور‌های دیگری هم هستند که یلدا را جشن می‌گیرند. مصریان حدود ۴ هزار سال پیش با زاییده شدن خورشید و هم‌زمان با یلدا، ۱۲ روز جشن می‌گرفتند و اگر جنگ و خشونتی هم در این شب بود، آن‌ها را کنار می‌زدند و با دوستی و مودت و مهر کنار هم قرار می‌گرفتند.

اسماعیل آذر افزود:در فرانسه و سوئد هم شب یلدا را با نام رویون می‌شناسند. این کلمه به معنی بیداری است و مردم در این شب تا بامداد بیدار می‌نشستند.

وی ادامه داد:در جنوب روسیه هم شب‌های یلدا را جشن می‌گرفتند و شیرینی‌هایی به شکل انسان و حیوان درست می‌کردند یعنی شیرینی‌هایشان شبیه‌سازی حیوانات و انسان و... بود. این شیرینی‌ها را بین مردم پخش می‌کردند. آن‌ها اتاق‌های چوبی خود را با چرم می‌آراستند، روی پنجره‌ها پوستین می‌گذاشتند، از سقف پشم می‌آویختند و گندم و حبوبات و تنقلات را هم استفاده می‌کردند. مردم جنوب روسیه در این شب قربانی هم می‌کردند.

 عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت:مردم روم باستان اعتقاد داشتند که کیوان یا زحل خداوندان زراعت هستند از این رو ۱۷ تا ۲۳ دسامبر را جشن می‌گرفتند. تاجیکی‌ها هم مراسم شب یلدایشان را با نام چله می‌شناسند. در این روز با غذا و تنقلاتشان  به خانه همسایه‌های خود می‌روند. دور کرسی که به آن صندلی می‌گویند، می‌نشینند و شادی می‌کنند. افغانستانی‌ها هم مثل ایرانی‌ها تنقلات استفاده می‌کنند و دور کرسی می‌نشینند اما فرق آنها با ما این است که  هر کجا دعوت باشند، شب را هم در همانجا می‌مانند و به جای دیگری نمی‌روند.

گفتنی است؛ پاکستانی‌ها در شب یلدا به دعا و نیایش می‌پردازند و حمام زمستانی می گیرند؛ مردان پاکستانی این حمام را باید ایستاده انجام دهند که از صبح تا بعد از ظهر آخرین روز پاییز ادامه خواهد داشت. زنان و دختران هم مراسم سنتی حمام را به جا می‌آورند و بعد از این تطهیر، مراسم آتش‌افروزی، جشن و پایکوبی را آغاز و غذایی که از شکمبه بز تهیه شده را سرو می کنند.

دونگ‌ژی مراسمی است که مردم شرق آسیا در شب یلدا برگزار می‌کنند. آن‌ها در این شب دور هم جمع می‌شوند و غذایی به اسم تانگ یوآن و کوفته برنجی می‌خورند. ژاپنی‌ها در این روز حمام مرکبات می‌گیرند تا نیرو‌های منفی را از خود دور کنند و در زمستان از سرماخوردگی  در امان باشند.

مردم کره در شب یلدا مایع ویژه‌ای را در اطراف خانه خود می‌پاشند تا ارواح خبیث و نیرو‌های شر را از اطرافشان دور کنند. آن‌ها در این شب غذایی به نام سائیلسیم را می‌خورند. مردم کشور‌های بولیوی، پرو و اکوادور هم در شب یلدا به اصطلاح خورشید را طناب‌پیچ می‌کنند. آن‌ها در این شب  به ارتفاعات می‌روند و در مراسمی آیینی وانمود می‌کنند خورشید را به سنگ‌ها بسته اند تا روز‌ها را طولانی‌تر کنند.

مردم برخی از کشور‌های آفریقایی هم با لباس‌های عجیب و غریبی همچون کله گاو، پیکر اسب، شیطان و فرشته و… به خیابان‌ها می‌آیند و موسیقی‌های آیینی خود را می‌نوازند تا به استقبال زمستان بروند.

انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: انقلاب شب یلدا خانواده ایران آداب و رسوم زمستان ادبیات شورای عالی انقلاب فرهنگی جنگ فرانسه سوئد روسیه حیوان شورای عالی انقلاب زحل شادی مردان زنان پرو اکوادور عجیب و غریبی آداب و رسوم روسیه سرماخوردگی شب یلدا شورای عالی انقلاب فرهنگی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، عیسی زارع پور در دیدار با «لوکیا ایسانگا ناکاداما» با اشاره به روابط دو کشور و سفر ریاست جمهوری به اوگاندا و اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری دیپلماسی اقتصادی در قاره آفریقا و تلاش برای گسترش روابط اقتصادی با کشور‌های آفریقایی در این دولت، تاکید کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در کشور‌های مختلف آفریقایی و غیرآفریقایی طرح های مهم زیرساختی را انجام دادند و این آمادگی وجود دارد تا طرح های مشابه در حوزه‌های ارتباطات و اطلاعات نیز در این کشور (اوگاندا) اجرایی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، بر لزوم توسعه همکاری‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بین دو کشور تاکید کرد و با معرفی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، زمینه‌های کاری مختلف این وزارتخانه از پست، فضایی و زیرساخت تا دولت الکترونیک و ... را معرفی کرد.

زارع پور به سفر هفته آینده معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه به اوگاندا اشاره کرد و گفت: این سفر با همراهی شرکت ها، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران حوزه فناوری اطلاعات انجام می‌شود و امیدوارم که این رفت و آمد‌ها باعث گسترش روابط در این حوزه شود.
وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله شرکت‌های فناوری ارتباطات که زیرساخت دولت الکترونیک در ایران را با توانمندی‌های داخلی راه اندازی کرده اند، افزود : این شرکت‌ها علاقه‌مند و آماده حضور جدی در اوگاندا و کمک به رفع نیاز‌های این کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین آماده انتقال دانش و تجربه به همتایان اوگاندایی خود هستند.
وزیر ارتباطات در این دیدار برای میزبانی وزیر تکنولوژی و فناوری اوگاندا اعلام آمادگی کرد و گفت: هیاتی ایرانی در آینده نزدیک با هدف مذاکرات تخصصی برای توسعه همکاری‌های فیمابین به اوگاندا سفرخواهد کرد.
معاون نخست وزیر اوگاندار نیز با اعلام خرسندی از حضور در ایران و بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این کشور در حوزه‌های مختلف، برای استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه ارتباطات اعلام آمادگی کرد.

وی ضمن تاکید بر لزوم آموزش نیروی انسانی اوگاندایی ، از دوستان ایرانی در زمینه کارورزی دانش آموختگان در حوزه‌ آی سی تی و تربیت عملی و مهارتی نیرو‌های اوگاندایی ، درخواست کمک کرد .

پیگیری تفاهمات انجام شده در سفر ریاست جمهوری به اوگاندا، از جمله ارئه خدمات مشاوره فنی و مهندسی در خصوص گسترش نسل چهارم و پنجم تلفن همراه و نیز معرفی شرکت‌های توانمند ایرانی برای پیاده سازی این فناوری، مساعدت در تامین و تولید تجهیزات اصلی حوزه ارتباطات و مخابرات؛ کمک به ارتقای تکنولوژی‌های مخابراتی و ارتباطاتی و انجام بررسی‌های لازم بمنظور ایجاد بستر‌های تحقق اقتصاد دیجیتال، برخی از محور‌های دیدار وزیر ارتباطات با معاون نخست وزیر اوگاندا بود.
دو طرف ابراز امیدواری کردند با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، امکان تبادل هیئت‌های سطح بالا فراهم شود. تفاهم سیاسی و زمینه‌های همکاری بین طرفین در همه حوزه‌های مورد اشاره می‌تواند منجر به قرارداد یا تفاهمنامه همکاری گردد.

دیگر خبرها

  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • دعوت سپاه از مردم برای نقش‌آفرینی در کنگره شهدای استان مرکزی
  • شورای اسلامی بازوی مشورتی برای مدیران کشور
  • بستر واگذاری امور به مردم فراهم شود
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • تشکیل ۱۲ کمیته فرهنگی برای برگزاری اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی ها در البرز
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها