Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:11:04 GMT

زنان کرمانشاهی برای زمین هم مادری می کنند

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۹۲۵۷

زنان کرمانشاهی برای زمین هم مادری می کنند

کرمانشاه - ایرنا - سازمان جهاد کشاورزی نزدیک به 30 درصد در اشتغال استان سهیم است و بخش عمده بارورشدن و به ثمررسیدن زمین های کشاورزی توسط بانوان بلندهمت کرمانشاهی انجام می شود که معرفی و دسترسی به بازار فروش مهم ترین مطالبه آنان است.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر سهم قابل توجهی از اراضی کشاورزی استان به دست زنان کرمانشاهی بارور شده و به آبادانی و ثمردهی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس آخرین آمارهای اعلام شده، سهم بخش کشاورزی استان از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری 80 میلیارد و 200 میلیون تومان است که از این میزان اعتبار بیش از 115 میلیارد و 422 میلیون تومان جذب شده است.
همت بلند و خودباوری این بانوان تنها به کاشت و برداشت ختم نشده و ردپای پررنگ آنان در سایر حوزه های کشاورزی همچون پرورش دام و طیور و نگهداری و مراقبت از آن، شیلات و سایر امور زراعی دیده می شود.
در این میان بانوان توانمندی وجود دارند که با قابلیت و تدبیر علاوه براینکه زمین را آباد می کنند برای دیگر بانوان نیز اشتغال می آفرینند تا سفره هیچ یک از زنان سرپرست خانوار خالی نماند.
تامین نیازهای تغذیه ای، بهداشتی و آموزشی نخستین گام برای توانمندشدن زنان در راستای شغل آفرینی محسوب می شود که در گام بعدی پرورش استعداد و شناسایی آن باید لحاظ شود، که در نهایت رعایت این موارد منجر به مشارکت پذیری زنان در حوزه اقتصادی خواهد شد.
با این حال بازشدن عرصه برای تبلیغ محصولات و معرفی این بانوان به جامعه در چه قالب برگزاری نمایشگاه و یا سایر امور تبلیغاتی از اهمیت دوچندان برخوردار است.

** کشت زعفران، سفره بانوان شاهینی را پربرکت کرد
خدیجه محمدی یکی از همین بانوان کارآفرین کرمانشاهی است که با ایده ای خلاقانه در سال 89 صندوق خرد زنان، برای پس اندازی هرچند اندک در راستای اشتغال آفرینی را در روستای شاهینی تشکیل داد.
پس از جمع شدن پس اندازی قابل قبول، محمدی به همراه دیگر بانوان این روستا درخواست خود برای تشکیل کلاس های آموزشی در روستا را به جهاد کشاورزی اعلام کرد.
این بانوی خلاق در گفت و گو با ایرنا، به چگونگی کارآفرین شدنش پرداخت و اظهار داشت: در اواخر سال 89 در دوره کارآفرینی که در بیستون برگزار شد حضور یافتم با ایده ای که از سوی مربی من در آن دوره ها داده شد به آوردن پیاز در کرمانشاه اقدام کرده و در سال 91 به میزان یک هزار متر زعفران به صورت آزمایشی کشت کردم.
وی ادامه داد: با وجود سختی های فراوان، نبود تجربه و ناآشنایی کارشناسان کرمانشاهی با کشت زعفران، نخستین محصول به دست آمده برای آزمایش را به مشهد ارسال کردم و مشخص شد که قدرت و کیفیت این نمونه بالا است که انگیزه ای شد تا همراه با کشت در پی بسته بندی آن برآییم.
محمدی با بیان اینکه این محصول از سال 91 مشمول استاندارد اجباری شد، افزود: هم اکنون علاوه بر کاشت و برداشت، به آموزش و مشاوره رایگان در راستای اشتغال برای بانوان بی سرپرست و بدسرپرست اقدام می کنم.

** خواهان حمایت دستگاه ها برای برخورداری از نیازهای زیرساختی هستیم
محمدی به پاره ای از مشکلات اشاره کرد و ادامه داد: برای گازرسانی به واحد تولیدی با مشکلاتی مواجه هستیم و خواهان برخورداری از گاز همانند دیگر خانه های روستایی هستیم چرا که واحد تولیدی ما کوچک و به اندازه 160 متر است و یک شومینه گرمایشی برای ما کافی است و نامه نگاری ها انجام شده است.

** دسترسی به بازار فروش نیاز اصلی است
وی از در نظر گرفتن تسهیلات بلاعوض برای اشتغال روستایی برای خرید پیاز به عنوان اقدامی حمایتی یاد کرد و گفت: دسترسی به بازار فروش مهم ترین خواسته کارآفرینان است و از سویی شاهد کم شدن و یا حذف این نمایشگاه ها هستیم و برای بازرگانی و صادرات اگر اقدامی شود می توانیم کل استان را پوشش بدیم.

** موفقیت بانوی باغدار کرمانشاهی در تولید سیب سالم درختی
شهناز فرهادی سنگ سفیدی یکی دیگر از بانوان کارآفرین باغدار کرمانشاهی است که با این هدف که به تولید محصولی عاری از آلاینده های شیمیایی اقدام کند و به الگوی تشویقی برای دیگر کشاورزان تبدیل شود به تولید سیب درختی زرد پاییزی از نوع رقم گالا دست زد و موفق به اخذ گواهینامه استاندارد شد.
وی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای کار به دنبال تولید محصول سالم و به دور از آلودگی شیمیایی بستر خاک بودم که در نهایت به حذف کود شیمیایی پاییزی اقدام کردم.
وی ادامه داد: این محصول در حدود یک هکتار زمین تولید شده و امسال از سن پنج ساله برخوردار شده چرا که پس از انتقال نهال به کرمانشاه به دلیل قرارگیری در فصل زمستان در خزانه نگهداری شده است.
این کارشناس زراعت اصلاح و نباتات در خصوص سابقه کاری خود در بخش زراعت و باغداری چنین گفت: از سال 87 در روستای اجدادی واقع در روستای سنگ سفید دهستان حر در بخش دینور شهرستان صحنه زمین خریداری کرده و مشغول به کار شدم.
وی افزود: در ابتدا این زمین 6 هکتار مساحت داشت که پس از آن چندین هکتار زمین دیم به آن اضافه کرده و مساحت آن را به 9 هکتار زمین زراعی و باغ رساندم.
این بانوی باغدار از سیب درختی به عنوان محصول عمده منطقه به دلیل قرارگیری در شرایط کوهستانی یاد کرد و گفت: نزدیک به یک هکتار از مساحت این باغ قدیمی بود که بیش از 40 سال قدمت داشت که به ترمیم و هرس درختان پرداخته و ساماندهی سیستم آبیاری و مخازن استخر آب را در دستور کار قرار دادیم.
وی یادآور شد، به این دلیل که آب منطقه از چشمه ها و قنات ها تامین می شود آب جاری چندانی در آن وجود نداشت و از همین رو کشت دیم، مرتعداری و دامداری حرفه اصلی ساکنان بومی به حساب می آمد که علاوه بر تخصص خود، از اطلاعات کشاورزان بومی منطقه استفاده کردم.
فرهادی اظهار داشت: چون جهاد کشاورزی از پیشینه فعالیت های کاری من مطلع بود از من خواسته شد تا در منطقه به عنوان باغ پایلوت و نمونه، آزمایش های لازم را برای تولید این محصول انجام دهم که در نهایت در سال 89 بخشی از نهال باغ را با نظارت جهاد کشاورزی از شیراز به شهرستان صحنه آوردم که از پایه های مقاوم به خشکی و کم آبی برخوردار بود و بیشتر به نهال آلو بخارا و سیب تعلق داشت.
این بانوی کشاورز یادآور شد، با پیشنهاد کارشناس مربوطه و بخش ترویج شهرستان صحنه این نهال را در مساحت یک هکتاری کشت کردم آن هم در زمینی که در گذشته باتلاق بوده که برای کشت به زهکشی و ایجاد کانال بزرگ در وسط زمین اقدام کرده و توانستم محصولی سالم را تولید کنم که توسعه آن را دنبال خواهم کرد.
محصول گواهی شده سیب درختی تولید شده این بانوی کرمانشاهی در دومین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری که با شعار «توسعه کسب و کار، زیست ‌بوم سازگار و معیشت پایدار» همزمان با روز جهانی زنان روستایی در سایر کشورهای جهان با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، موفق به کسب گواهینامه استاندارد IRAN GAP و COC شد.

** تغییر نگرش جامعه در کارآفرین شدن موثر است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه هم به ایرنا اظهار داشت: برای توانمندشدن هرچه بیشتر بانوان کرمانشاهی به تغییر فرهنگ نگرش جامعه به این قشر به عنوان یک فرد توانمند نیاز است.
سعیده فهیم ، ارائه آموزش های لازم در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را برای توانمندشدن بانوان ضروری دانست و ادامه داد: پرداخت تسهیلات خوداشتغالی برای تحقق این هدف سهیم است.
وی از ایجاد زمینه برای عرضه محصولات خانگی و تولیدی و ایجاد بازار فروش به عنوان مهم ترین خواسته این بانوان کارآفرین یاد کرد.
فهیم معتقد است، برگزاری برنامه های مختلف در ایجاد نشاط در بانوان سرپرست و بدسرپرست خانوار پیشنهاد می شود.
عمده فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در زیر بخش‌های دام و طیور، صنایع تبدیلی و تکمیلی، باغبانی و شیلات است.

** راه اندازی 104 صندوق خرد زنان در استان
چنانچه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه بانوان 50 درصد از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، اظهار داشت: براساس آخرین آمارها، جهادکشاورزی از سهم 30 درصدی اشتغال در سطح استان برخوردار است.
خسرو شهبازی با بیان اینکه بخش عمده ای از این اشتغال به دست بانوان کشاورز کرمانشاهی انجام شده، از وجود 104 صندوق خرد زنان در سطح استان با هدف اشتغال بانوان کشاورز خبر داد.
وی اظهار داشت: عملکرد صندوق خرد زنان به این صورت است که منابع مالی که از سوی بانوان داوطلب جمع شده در صندوق گذاشته می شود و سپس کمک بلاعوض نیز از سوی ما دریافت خواهند کرد.
شهبازی تصیرح کرد: در برنامه داریم که معادل 48 درصد موجودی صندوق، توسط دولت تامین شود و سپس تحت نظارت صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی خواهد رفت که این امر در روستاها در حال شکل گیری است.

** سهم زنان در کشت 90 درصدی زعفران
شهبازی از کشت زعفران به عنوان یکی از بخش های اشتغال آفرین برای بانوان یاد کرد و گفت: 105 هکتار مساحت سطح زیرکشت زعفران استان در سال گذشته بوده است که امسال با اقدامات صورت گرفته به میزان 106 هکتار بر مساحت ذکرشده اضافه شده که در کل به 211 هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد از اقدام ها در ارتباط با کشت زعفران توسط بانوان کرمانشاهی انجام می شود، ادامه داد: عمده اشتغال در کشت زعفران که به چیدن گل و جداکردن کلاله اختصاص دارد که توسط بانوان انجام می شود چرا که به ظرافت بیشتری نیاز دارد.
وی معتقد است، مشارکت بانوان در اکثر واحدهای تولیدی کشاورزی استان دیده می شود، چنانچه در پرورش گاو شیری و گوسفند این مشارکت دیده می شود و حتی این مشارکت به صورت صنعتی نیز دیده شده است.
مدیرکل جهاد کشاورزی کرمانشاه به حضور زنان در صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر در برنامه هایی که از سوی وزارتخانه با عنوان معرفی بانوان نمونه و کارآفرین کشوری برگزار می شود هرساله نام چندین تن از بانوان کرمانشاهی دیده می شود و شاید یکی از استان هایی هستیم که دارای بیشترین بانوان موفق و کارآفرین کشاورزی در سطح ملی هستیم.
وی از پرورش انواع و اقسام دام و طیور، آبزیان، تولید گلخانه کوچک خانگی و صنایع بسته بندی به عنوان دیگر زمینه های مشارکتی زنان در حوزه کشاورزی یاد کرد.
شهبازی معتقد است، باید تلاش کنیم بانوان در بخشی از درآمد خانواده سهیم باشند تا به سمت اشتغال سالم و مولد که به اقتصاد استان کمک می کند، حرکت کنیم.
نرخ بیکاری در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه براساس آمارهای رسمی بیش از 16 درصد است و اکنون حدود 123 هزار نفر در این استان جویای کار هستند.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي بانوان كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری: ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که باشگاه آلومینیوم اراک از ابتدای فصل شرایط حضور بانوان در دیدارهای خانگی خود را فراهم کرده و این اتفاق بدون مشکل انجام شده بود، اکنون سازمان لیگ اعلام کرد که بانوان اجازه تماشای مسابقه حساس جام حذفی بین آلومینیوم و پرسپولیس را نخواهند داشت.

دیگر خبرها

  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور
  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»
  • برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • فوری: ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت