Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه محتوای آهن غذاهای گیاهی نسبت به گوشت و جذب آهن از غذاهای با منشا گیاهی نیز پایین تر است، گفت: گیاهخواران نسبت به همه چیزخواران در معرض خطر بیش تری برای فقر آهن قرار دارند که در نهایت می تواند منجر به کم خونی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، نشانه های کم خونی فقر آهن را ضعف و خستگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، کاهش اشتها، سردی دست و پا، تپش قلب یا تنگی نفس و ناخن های شکننده برشمرد.

نوری پور با اشاره به اینکه گیاهخواران باید برای پیشگیری از کمبود آهن مقادیر کافی محصولات گیاهی دارای آهن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند، منابع شامل آهن را حبوبات از جمله عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی و نخود، گندم، نان گندم کامل، لوبیای سویا، مغزها مانند بادام هندی، شاهدانه، تخمه کدو و آفتابگردان، میوه های خشک مانند کشمش، انجیر و زردآلو، سبزی های برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی بیان کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف مواد غذایی دارای میزان بالای ویتامین ث در کنار غذا را در بهبود جذب آهن موثر دانست و منابع عمده ویتامین ث در رژیم غذایی را میوه و سبزی تازه از جمله آب مرکبات مانند آب نارنج و لیمو، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی معرفی کرد.

نوری پور یادآور شد: لازم است در رژیم های گیاهخواری از مصرف چای و قهوه در کنار غذا که مانع جذب آهن می شود پرهیز شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز توصیه کرد: گیاهخواران باید به صورت دوره ای وضعیت آهن بدن خود را بررسی و در صورت نیاز تحت نظر کارشناس تغذیه یا پزشک، مکمل آهن مصرف کنند.
انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسماعیل مطلق، در اولین نشست هماهنگی رؤسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: برای اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در محور‌های مختلف لازم است .

وی افزود : تأمین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگ‌سازی برای تغذیه سالم، از جمله این محورهاست .رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت : تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری برای گزارش به رئیس جمهور، به دبیرخانه ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید