Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@22:57:10 GMT

نخبگان و موانع پیش رو

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۹۹۸۹

نخبگان و موانع پیش رو

به گزارش ایرنا، در هزاره سوم بنا به گفته کارشناسان ارزش ذخایر انسانی بسیار بیشتر از ذخایر مادی است.
امروز کشورهای دنیا به این باور رسیده اند که اگر به دنبال توسعه هستند باید هر چه بیشتر بر روی نیروهای انسانی خود سرمایه گذاری کنند تا بتوانند به سرآمدی برسند.
براین اساس مسیر رشد ، تکامل ، ترقی و توسعه کشورها و ملت بر تلاش هدفمند و پژوهش محور استوار است ، مسیری که می تواند به تحقق بسیاری از آرمان ها و نیازهای بشری بینجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اهمیت بالای پژوهش و نخبه پروری در کشور و دنیا، برخی نخبگان کشورما معتقدند که آنچنان که باید مورد حمایت قرار نمی گیرند و برای ارائه طرح ها و ایده های خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.
برخی از این نخبگان که دستاوردهای خود را در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری این استان در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی گرد به نمایش گذاشته اند، بنا به گفته خودشان در پس نبودحمایت ها، ادامه مسیر را برای تجاری سازی محصول سخت و دشوار توصیف می کنند.
بنا به گفته آنان اگر چه بسیاری از جوانان ایده های نو و ارزشمند به بازار علم تزریق کرده اند اما با دست خالی آنان به لحاظ حمایت مالی، نمی توانند آینده خوبی برای یافته های علمی و اختراعات متصور شوند.
برخی از این محققان در گفت وگو با ایرنا ضمن بیان ایده و نقشی که می توانند با اجرایی شدن آن به توسعه اشتغال، کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار در جامعه بپردازد، از مسایلی صحبت به میان آوردند که انگیزه را برای ادامه فعالیت در کشور از آنها گرفته و برای توسعه فعالیت های خود به فکر استفاده از ظرفیت دیگر کشورها و مهاجرت هستند.
کارشناس ارشد هوش پزشکی و مخترع برف پاک کن هوشمند که قابلیت پاک کردن صددرصدی شیشه خودروها را دارد، گفت: 6 طرح دیگر در اداره نخبگان دارم که به دلیل بوروکراسی خسته کننده دیگر سراغ شان نرفته ام و به حال خود رهایشان کرده ام.
سید علیرضا میرحبیبی افزود: در حالی که در کشور خودم مورد حمایت قرار نگرفته ام اما تنهابا ارسال یک ایمیل به یک دانشگاه خارجی پس از 2 ماه پذیرش در رشته پزشکی را برای من به در خانه ارسال کرده اند.
وی اضافه کرد: دانشگاه های خارجی خودشان به دنبال نخبگان و ایده های آنها می روند، ایمیل های ما را پیدا و با هر شرایطی حاضرند تا از ظرفیت نخبگان بهره گیرند.
میرحبیبی به یکی دیگر از ایده های خود به نام هوش مصنوعی در پزشکی اشاره کرد و گفت:
این ایده و چندین دیگر برای کمک به علم پزشکی کشور به مرحله نتیجه رسانده لیکن هنوز حامی ندارم .
وی بیان داشت: حاضرم در دورترین و پائین ترین دانشگاه کشورم در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شوم و خدمت و فعالیت در داخل ایران را به خارج از کشور ترجیح می دهم اگر مورد حمایت قرار بگیرم.
میرحبیبی ادامه داد: مکاتبات زیادی برای این خواسته داده ام که تاکنون مورد پذیرش قبول نگرفته، این در حالی است که همین درخواست را از یک دانشگاه آمریکایی داشته ام و خیلی سریع قبول کردند، که در صورت این روند برای بارور کردن ایده هایم به آمریکا خواهم رفت.
وی افزود: یکی دیگر از ایده ها راه اندازی موتور جستجو گر شبکه های اجتماعی در کشور است که قابلیت رقابت با شبکه ای چون گوگل را دارد و دایره خدمات رسانی آن بیشتر از گوگل است .
حبیبی گفت: هزینه سرورهای این موتور جستجو گر بسیار بالا است و برای اجرایی ساختن آن نیازمند ارائه تسهیلات و اعتبار هستیم.
نخبه دیگر البرزی که ربات خوش آمد گو با قابلیت های متفاوت مانند خدمات بانکی ، پذیرایی در رستوران ها و امداد ونجات ساخته می گوید: برای ساخت این ربات، موسسه و دانشکده های رباتیک کشور به این دلیل که دانشجوی آنها نبودیم به ما اطلاعاتی ارائه نمی دادند.
محمد کمالی افزود: برای پیاده سازی ایده هایمان نیازمند بودجه هستیم و تاکنون از هزینه های شخصی مان این ایده را تا به اینجا رسانده ایم.
دیگر نخبه البرزی نیز که توانسته دستگاه میکسر مواد اتوماتد دارای کنترل از راه دور را ایده پردازی و به مرحله تولید برساند، گفت: افرادی که در راس کارهای پژوهشی و نخبگان قرار گرفته اند باید دارای تجربه و تخصص در این امور باشند.
امین شبان کار افزود: در صورتی که حمایت های لازم به خصوص در بودجه و تسهیلات شود می توان این ایده ها را به صورت گسترده تری اجرایی کرد.
وی اضافه کرد: نخبگان برای ادامه فعالیت نیازمند بودجه، حمایت های معنوی و انگیزه هستند که انتظار ما از مسئولان مرتبط این است که این امکانات را که در نهایت موجب رشد و توسعه کشور می شود در اختیار نخبگان و ایده پردازان قرار دهند.
دبیر پژوهش مرکز خانه کارگر کرج گفت: مهم ترین مشکلی که ایده پردازان و مخترعان با آن مواجه هستند بودجه و تسهیلات است، بسیاری از پژوهشگران ما از هزینه های شخصی خود سرمایه گذاری می کنند.
میثم شادبخش افزود: ضمانت های بانکی سنگین به همراه سودهای بالا فشار زیادی را به این افراد وارد می کند.
وی ادامه داد: بوروکراسی پیچیده اداری، ارزش افزوده و مالیات های زیاد از دیگر مسایلی است که انگیزه را از پژوهشگران برای ادامه فعالیت می گیرد.
نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان البرز از 24 آذر در پردیس دانشگاه خوارزمی واقع در حصارک کرج فعال شد و امروز چهارشنبه به کار خود پایان می دهد.
7414/ 6155
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب استفاده از ظرفیت ایمیل رشد و توسعه مالیات آمریکایی منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحید شمسایی: موانع فرزندآوری باید رفع شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید شمسایی سرمربی کنونی تیم فوتسال ایران و بازیگر سابق فوتسال درباره بحث جوانی جمعیت با تأکید بر تهدیدات میانسالی در کشور گفت: این تهدید از خیلی سال‌های پیش شروع شده منتها ما آن را جدی نگرفتیم.

وی با اشاره به اینکه بیش ازبیست سال پیش این صحبت‌ها را می‌شنیده، اما کسی جدی نمی‌گرفته است، گفت: حال این امر تبدیل به یک خطر شده که باید برایش خیلی فکر شود که البته عوامل زیادی هم باعث و بانی آن هستند. شمسایی با ابراز تأسف نسبت به کسانی که الان در دور و اطراف هر کداممان می‌بینیم که علاقه به تشکیل خانواده و فرزندآوری ندارند، گفت: یک بعد قضیه مالی و اقتصادی است که باید برای زوج‌های جوان و جوانان در شرف ازدواج حل شود تا ان‌ها مسیر درست زندگی خود را پیدا کنند. من همیشه یک مثال فوتبالی می‌زنم آن هم این است که شما ۵۰ سال نمی‌توانید یک تیم ملی را با همان اعضا نگه دارید

بنابراین ما نیاز به تیم نوجوانان، امید، جوان و بزرگسال داریم و اینها مدام باید در این چرخه تغییر کنند. وی با اشاره به اینکه با حرف نمی‌توان کاری از پیش برد نیاز به عمل در جامعه داریم، گفت: بچه که بودم خاطرم است که مرا به ورزشگاه می‌بردند و میگفتند یک وقت حرف بدی نزنی، بچه‌ها بشنوند و یاد بگیرند هنوز این حرف در گوشم است، ما نیاز به قشر کودک و نوجوان همه جا داریم.

شمسایی با اشاره به اینکه خیلی افراد متولی هم هستند که سمت تشکیل خانواده و فرزندآوری نمی‌روند، گفت: درست است که این قاعده همه جا وجود ندارد که به خاطر شرایط مالی فرزندآوری کم شده است، من خیلی دوستانم هم هستند که تمایل به ازدواج و فرزند با وجود عدم مشکل مالی ندارند، اما برای آن قشری که نیاز مالی دارند دولت می‌بایست کاری بکند و موانع را از سر راه بردارد. با این حال من هر حرفی بزنم کارشناس نیستم و مسئولین در این زمینه اشراف دارند و باید شرایط را بررسی کنند ما تنها از کنار گود می‌توانیم حرفی بزنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • وحید شمسایی: موانع فرزندآوری باید رفع شود
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • ببینید | تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان البرز
  • حمایت از پروژه‌های دانش پژوهی/ همکاری ۸۹ داور برای بررسی فرآیند‌های امسال همایش کشوری آموزش پزشکی
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه علمی کشور
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت ناباورانه نخبه‌ علمی کشور
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه‌ علمی کشور