Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@23:08:06 GMT

سکان بازار ارز در دست صرافی‌های بانکی

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۵۹۱۵

سکان بازار ارز در دست صرافی‌های بانکی

اگرچه دلالان در کوچه، پس‌کوچه‌های میدان فردوسی تهران همچنان نفس می‌کشند، اما تعداد آن‌ها زیاد نیست و به نظر هم نمی‌رسد مانند گذشته بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند. چرا که هم اکنون با برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز، این صرافی‌های بانکی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند و چشم‌ها هر روز صبح به سمت تابلو‌های آن‌ها متمرکز می‌شود تا بلکه نرخ‌ها بر آن ثبت شود و بازار کار روزانه خود را بر محور نرخ اعلامی صرافی‌های بانکی، رسما آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



صرافی‌های بانکی با توجه به سیاست‌های کلی بانک مرکزی، هر روز با مجموعه سیاست‌هایی که اعمال می‌شود، بازار را با خود بیش از پیش همراه می‌کنند. این روندی است که حداقل چند هفته‌ای است در بازار ارز مشاهده می‌شود و فضای کلی حاکم بر بازار به گونه‌ای است که مردم تلقی آرامش و ثبات از آن دارند.

در این میان گاهی دلالان تلاش دارند تا با برخی رفتار‌ها و جهت‌دهی‌ها، بار دیگر به لیدر قیمت گذاری بازار تبدیل شوند که تلاش بیهوده‌ای است و در سرانجام این تلاش ها، باز هم این سیاست‌های بانک مرکزی است که سکان نرخ ارز را به دست می‌گیرد و صرافی‌های بانکی را لیدر نرخ‌گذاری ارز در بازار نگاه می‌دارد.

البته خبر‌ها از گوشه و کنار حکایت از آن دارد که دلالان و سوداگران در تلاش هستند معاملات فردایی را دوباره زنده کنند؛ معاملات فردایی ارز حدود دو ماه است با اجرای سیاست‌های درست بانک مرکزی در بازار ارز، بساط اش برچیده شده است. اما دلالان بدنبال آن هستند از طریق زنده کردن معاملات فردایی، نقش خود در نرخ گذاری ارز را بار دیگر زنده و پررنگ کنند؛ منشا این تحرکات عمدتا بازار هرات و سلیمانیه است، اما حضور و تحرک فعالانه صرافی‌های بانکی و اعلام نرخ‌های هدفمند بصورت روزانه و لحظه ای، موجب شده تحرکات دلالان در نطفه خاموش شود.

حضور بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته در بازار ارز و مدیریت نرخ‌ها کاملا مشهود بوده است و دلالان حداکثر تلاش خود را کردند تا این نقش را کمرنگ کنند، اما موفق نبودند. صرافی‌های بانکی، ابزار اصلی بانک مرکزی برای این نقش آفرینی موثر بوده اند و صرافی‌های غیربانکی به دلیل دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی برای خرید و فروش و معاملات ارزی برای آن‌ها صادر کرده است، خیلی انگیزه‌ای برای ورود به بازار و خرید از دست مردم ندارند؛ چراکه در نهایت، ارز خریداری شده از مردم را باید در سرفصل‌های ۲۳ گانه به فروش برسانند.

یکی از صرافان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازی بانک مرکزی در زمین ارز به طور مشخص خلاف سیاست‌هایی است که دلالان در بازار هرات و سلیمانیه پیگیری می‌کنند؛ به نحوی که بانک مرکزی خیلی علاقمند به سقوط نرخ ارز نیست و روند آهسته و پیوسته کاهش نرخ را پیگیری می‌کند، بنابراین علاقه‌ای به کاهش شدید نرخ ندارد تا بتواند بازار را بر روی همین نرخ‌های منطقی نگه دارد.

وی افزود:، اما دلالان در هرات و سلیمانیه، اگرچه نرخ ارز را در روز‌های گذشته کاهش دادند و منابعی را از بازار جذب کردند، اما با کمبود عرضه در روز‌های بعد، تلاش کردند تا علاوه بر افزایش قیمت، معاملات فردایی را هم به نحوی هدایت کنند که دلار با نرخ بالاتری به فروش رسد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بازار ارز صرافی های بانکی دلالان ارز صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف روزانه تراکنش های بانکی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

امتداد - طبق اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش بانکی روزانه بسته به نوع انجام عملیات تراکنش از پنج تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است. همچنین سقف خرید روزانه از طریق دستگاه خودپرداز از ۵۰ میلیون برای هر کارت تا ۲۰۰ میلیون تومان برای تمام کارت‌های هر فرد متغیر است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزارهای پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپردازها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سقف روزانه تراکنش های بانکی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟