حضور پررنگ «مغزهای کوچک زنگ زده» در جوایز انجمن منتقدان
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۹۲۴۳
دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در حالی برگزار شد که آخرین ساخته هومن سیدی بیشترین جوایز را به دست آورد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، با برپایی دوازدهمین جشن بزرگ انجمن منقدان و نویسندگان سینمای ایران، بهترین های یک سال اخیر سینمای ایران معرفی شدند که در این میان فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی بیشترین جوایز را ازآن خود کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مراسم که شب گذشته 27 آذرماه در ایوان شمس برگزار شد سینماگرانی چون منوچهر شاهسواری، جواد طوسی، ابراهیم داروغهزاده، علیرضا رضاداد، علیرضا داوودنژاد، سعید سعدی، غلامرضا موسوی، حسن فتحی، سارا بهرامی، سیروس الوند، میلاد کیمرام، امین حیایی، جواد عزتی، مهلقا باقری، حبیب اسماعیلی، کامران ملکی، هادی مقدمدوست، محمد متوسلانی، سیدعباس عظیمی، هومن سیدی، نوید محمدزاده، کیومرث پوراحمد، جمشید هاشمپور، هوشنگ گلمکانی، فاطمه گودرزی، حبیب رضایی، فرشته طائرپور حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم که با تاخیر بسیار آغاز شد و فرزاد حسنی اجرای آن را برعهده داش، «جعفر گودرزی»، دبیر این دوره جشن بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد. او در سخنان خود انجمن منتقدان به عنوان سنگ محک فعالیت های سینمایی و سیاستگذاری سینمای ایران دانست و گفت که سینمای ایران برای ارتقاء بزنگاه کیفی می خواهد.
اسامی برندگان دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بر اساس جمع بندی آرای اعضای انجمن به شرح زیر است:
جایزه خلاقیت و استعداد درخشان: «نیما اقلیما» برای فیلم «امیر»
بهترین چهرهپردازی: «سعید ملکان» برای فلیم «تنگه ابوقریب»
بهترین طراحی صحنه و لباس: «محمدرضا شجاعی» برای فیلم «تنگه ابوقریب»
بهترین موسیقی: «سهراب پورناظری» برای فیلم «شعله ور»
بهترین مهندسی صدا: «طاهر پیشوایی» و «علیرضا علویان» برای فیلم «بهوقت شام»
بهترین تدوین: «مهدی سعدی» و «هومن سیدی» برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»
بهترین فیلمبرداری: «حمید خضوعیابیانه» برای فیلم «تنگه ابوقریب»
بزرگداشت «اصغر رفیعیجم» فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران، از دیگر مراسم این شب بود.
بهترین بازیگر مکمل مرد: «فرهاد اصلانی» برای فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»
بهترین بازیگر مکمل زن: «سحر دولتشاهی» برای فیلم «عرق سرد»
دیپلم افتخار بازیگر مرد: «امین حیایی» برای فیلم «شعلهور»
بهترین بازیگر نقش اول مرد: «نوید محمدزاده» برای فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»
دیپلم افتخار بهترین نقش اول زن: «باران کوثری» برای فیلم «عرق سرد»
تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن: «سارا بهرامی» برای فیلم «دارکوب»
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه: «حمید نعمتالله» و «هادی مقدمدوست» برای فیلم «شعله ور»
تندیس بهترین فیلمنامه: «هومن سیدی» برای فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»
تندیس بهترین کارگردانی: «هومن سیدی» برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»
بهترین فیلم: «سعید سعدی» برای فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»
گفتنی است در این مراسم از «اسحاق خانزادی» صدابردار پیشکسوت سینمای ایران، «اصغر رفیعیجم» فیلمبردار پیشکسوت سینما و «سعید عقیقی» فیلمنامهنویس سینما تقدیر شد.
پایان پیام/14منبع: شبستان
کلیدواژه: مجلس هرمزگان شب یلدا خبرگزاری شبستان استان بوشهر اصفهان ایران شب چله سیدعباس صالحی فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده جشن انجمن منتقدان سینمایی هومن سیدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
آفتابنیوز :
فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهمترین فیلمهای چند سال اخیر است که حاشیههای زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژههای مهم و بینالمللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلالالدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.
بازیگران و عوامل فیلم مست عشق
یکی از ویژگیهای جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شدهاند و میتوان این فیلم را یکی از مهمترین و پرستارهترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی میکند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقشهای اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.
بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند. اما شاید یکی از مهمترین چهرههای این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
مهران برومند تهیهکننده این اثر است که با سرمایهگذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.
خلاصه داستان
داستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر میکشد. این فیلم دربارهی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر میکشد.
پرسش بزرگی که مست عشق مطرح میکند
صفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش میدهد درباره ساختار فیلم مینویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلودهترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع میدهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکردهای سینما، تصویری کردن شنیدهها و خواندهشدهها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.
مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فرازهایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرمکننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازیهای خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیسسازی و تاکید اغراقآمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بارها شمس بیان میکند: «عشق یا تکلیف؟» و آنچه مولانا را از مرحله زهد به عرفان میرساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.
روایتی عامهپسند با حضور کمجانِ مولانا
الهه آرانیان در روزنامه خراسان مینویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و اینکه چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آنچه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کردهاست. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانیبودن مولانا و زادهشدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.
تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بودهاست. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیتها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابلتوجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کردهاند. به هر حال «مست عشق» را با همه کموکاستیهایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهرهها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.
نظر کاربران چیست؟
آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟
سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوقالعادهای داشت. هرچند میشه انتقادهایی مثل دوبله شدن دیالوگهای ترکی و کم بودن صحنههای شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل اینبار عالی بود.
پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟
محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.
مهرو: یه جوری از مست عشق بد میگید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.
ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:
۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.
۲: فیلمنامهش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایتهای سطحی داشت.
۳: جلوههای بصری قشنگی داشت.
۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذابتره؛ که من نخوندمش!
منبع: سایت برترینها